גוגל אנלטיקס משתנה תדיר. פיצ'רים חדשים מתווספים לעיתים תכופות ועושה רושם שגוגל אנליטיקס מתרחבים הרבה מעבר למה שנראה. מתרחבים כל כך שגם אנחנו לפעמים תוהים מהן גבולות המערכת. בתוך כך, בשבוע שעבר, שאלה אחת החברות בקבוצת "ווב אנליטיקס" בפייסבוק את השאלה הבאה:
הדיון התפתח, הוצעו כמה פתרונות מחוץ לעולם של גוגל אנליטיקס, כולל SEO, שינויים בקוד האתר ובכלל, ובסוף הדיון אמרה השואלת: חבל שגוגל אנליטיקס זה לא One Stop Shop.
האמירה הזו שלכאורה נשמעת כמשאלת לב גרידא, לא ממש רחוקה מהכיוון אליו הולכת גוגל. שימו לב למוצרים ושירותים שהיו בעבר חיצוניים וכיום מוטמעים באופן אורגני בתוך Analytics אם באופן מלא או חלקי:
- Google page speed שנכנס בשקט לדוחות ומדווח על מהירות האתר
- Google Webmaster tools שהוטמע באופן חלקי תחת הכותרת Search Engine Optimization
- Website Optimizer – כלי ל A/B Testings. המוצר למעשה מת והוטמע מחדש תחת השם Experiments במתכונת שונה.
בתוך כך, תוסיפו לזה את מודול ה Real Time, Social Analytics ואנליטיקס לאפליקציות – פיצ'רים חדשים המתחרים באופן ישיר עם מוצרים אחרים שהתמחו בנישות אלו שכיום מוטמעים באופן אורגני (למרות שעדיין לא מושלמים).
אבל שכחתי חבר אחד. אולי החבר הכי טוב של אנליטיקס וזה ה Adwords. מה שהתחיל כגישוש אפלטוני לפני כשנה וחצי, הפך להיות קשר לטווח ארוך ומעמיק יותר. כל כך מעמיק שמהשבוע שעבר ניתן גם להעזר באנליטיקס לנהל את רשימות ה Remarketing למי שמפרסם בשיטה זו (הנהדרת אגב) של Google Adwords.
האקו סיסטם
ההערכה שלי היא שלא מן הנמנע ששני הכלים (Adwords/analytics) כמו שאנו מכירים אותם, יתאחדו בסופו של דבר למוצר אחד חדש. עם שם חדש. אבל אפשר לקחת את זה הרבה יותר רחוק ממה שאולי נראה לכם. אני לא מדבר רק על שילוב של השניים בצורת טאבים נוספים, אלא ממש ראייה מחודשת של כל האקו-סיסטם הגדול הזה המכיל סביבו את כל הניהול של הפעילות השיווקית שלכם אונליין .
הפעילות השיווקית שלכם לא כוללת רק את האתר. יש לכם גם ערוץ יוטיוב, אתם גם מפרסמים ביוטיוב, יש אפליקציית סמפארטפון, אתם גם מפרסמים במובייל, יש גם אתר מובייל. אם יש לכם חנות פיזית ואתם במדריך העסקים של גוגל, אז יש גם רשומה באינדקס, ויש גם מפה וטלפון, ואפשר למכור גם מוצרים והיריעה עוד ארוכה.
היום כל מרכיב כזה מנוהל בנפרד, במין רצף של איים בודדים שחוץ מקרבה גיאוגרפית אין ביניהם קשר סימביוטי. בעתיד האקו סיסטם של גוגל יתייחס לכל הישויות שלכם תחת מטרייה אחת עם קשרים אורגניים.
אקו סיסטם כזה כולל לא רק את מה שציינתי, אלא גם למשל מערכת CRM אינטגרטיבית שתקבל באופן טבעי את כל הנתונים האלו ותנהל עבורכם גם את הלקוחות. ובשלב הראשון אגב, יקראו לה פשוט Google Leads, והיא תהיה דומה בהתחלה לכלי Lead Generation או Lead Management. לאט לאט היא תקבל את כל הפיצ'רים של מערכת CRM מלאה. גוגל כמובן לא יפתחו כלום. היא רק צריכה להוציא צ'ק מספיק גדול לחברה הכי מתאימה.
מערכת CRM שכזו, מושכת אליה בקלות את כל נושא ניהול המסמכים, וכאן כבר Docs וה Cloud של גוגל ייכנסו לתמונה, ולאחר מכן הבחירה ב Google Apps לניהול תיבות הדואר יכולה להיות טבעית למדי.
נשמע מופרך? אולי. נשמע מסובך? כן. אבל בשנתיים האחרונות גוגל מורידים משקולות מיותרות וכל כמה חודשים שומעים על עוד מוצר שנסגר. אז הכיוון ברור. רוצים מוצרים שמכניסים כסף. האם האקו סיסטם הזה שהוצג פה הוא מתבקש והגיוני? בוודאי. לא שזה יהיה פשוט, אבל החיבורים האלו הופכים להיות טבעיים יותר ויותר, ואנו מתרגלים לכך. אנו מתרגלים לשינויים ומקבלים בברכה "מיזוגים" שכאלו שבסופו של דבר מקלים באופן משמעותי על עבודת השיווק והפרסום.
האם זה יקרה? אני שומר את הזכות לבדוק את עצמי עוד שנתיים.