מפתחים ל iOS או Android? אני מקווה שהטמעתם באפליקציה כלי אנליטיקס כלשהו שיוודא שכל ההרפתקאה הזו אכן עובדת לפי התוכניות. לא מעט מפתחים שבאו כבר מעולם ה Web מתקינים את גוגל אנליטיקס אשר מגיע עם יכולת מובנית לאפליקציות, אבל בניגוד לשוק האנליטיקס לאתרים רגילים, כאן מדובר ביקום מקביל וחדש, עם שחקנים חדשים ומרתקים שמנצלים את שינוי הז'רגון והאווירה הצעירה על מנת להתברג בתעשייה המתפתחת הזו.
גוגל אנליטיקס כבר לא בהכרח ברירת המחדל, והמפתחים נוטים לשאול ולברר יותר לעומק – איזו מערכת סטטיסטית יותר טובה ומתאימה להם. לא רק זה, קהילת מפתחי האפליקציות למרות גודלה, עדיין מאופיינת באווירה "קיבוצית" והמלצות עוברות מהר..
בשנה האחרונה עבדנו עם כל מיני מוצרי אנליטיקס לאפליקציות. חלקם, אגב, באו לעולם מסיבות אחרות ומאפשרות למפתחים כלים להפצה, שיווק וניהול פרסום (Traffic acquisition, Monetization), ועל הדרך מספקות גם שירותי אנליטיקס טובים מאד שאפשר לנצל ספציפית מבלי להזדקק לשאר השירותים. זו הסיבה, אגב, שתראו מוצרי אנליטיקס שעולים מאות דולרים לעומת כאלו חינמיים.
אז לעשות סקירה והשוואה מדוייקת בין הכלים זה מאד לא קל (שלא לומר בלתי אפשרי), מה גם שהפוסט הזה לא יהיה רלוונטי בעוד חצי שנה (התעשייה מתקדמת בצעדי ענק), אז אני רק אציין את הכלים שיצא לנו לעבוד איתם ואת ההתרשמות האישית מהם. יש לא מעט כלים נוספים (Appflyer, Banjo, Kontagent, Appclix ועוד) שכדאי להכיר, אך נסתפק בזה בינתיים.
אם יש לכם את הזמן, מומלץ להתנסות בכלים שונים (תנצלו היטב את תקופת הנסיון בכל מערכת) המתאימים לדרישות וגם לכיס, ורצוי גם להתקין כמה כלים ביחד ועדיף מוקדם ככל האפשר. אל תחכו ליום ההשקה.
כיצד בוחרים בין הכלים ומה תהליך העבודה?
למען האמת, עד היום כשבאנו לחקור אפליקציה קיימת, כלי האנליטיקס כבר נבחר והותקן על ידי המפתחים. האם נבחרו הכלים הנכונים? שאלה מצויינת אבל היא לא נגזרת מבעיות שנתקלים בהן במהלך המדידה אלא באיך הלקוח בכלל רואה את עולם האנליטיקס ומהי אסטרטגיית המדידה. לעיתים הם לא רואים את זה, ומצפים שנגיע עם תשובות. אז אנו לא באים עם תשובות…אנו באים עם שאלות.
תהליך אידיאלי הוא כזה בו אנו מקבלים את אפיון המערכת, תמונות המסכים, ומומלץ גם תוכנית עסקית. לאחר מכן כותבים שאלות שאנו מאד מעוניינים שהמערכת תדע לענות עליהן. התשובות לשאלות האלו חייבות לייצר Action Items הרלוונטיים למישורים אסטרטגיים שונים:
- המישור הפיננסי – האם מודל התמחור נכון? האם אנשים קונים את מה שצריך לקנות? מה מאפיין את הרוכשים?
- ניתוח משתמשים – מהו ערך הלקוח? לאילו סגמנטים ניתן לאפיין את הלקוח? האם ניתן לבנות פרופילים? מה מאפיין אותם? האם יש Retention גבוה? באיזה נקודה במחזור החיים של המשתמש – הוא פורש/רוכש/מצרף חברים/מדרג אפלקיציה?
- חווית משתמש – האם האפליקציה עושה דברים באופן הנכון והנוח למשתמש?
- Road Map – ניתוח פיצ'רים – מה עובד ומה לא עובד. במה אנשים עושים שימוש ובמה לא. כיצד ניתן לתקן או למנף את זה? מה הדבר הבא שצריך לפתח או לתקן?
- ניתוחים שיווקיים – כיצד אפיקי שיווק שונים מביאים לי משתמשים לאפליקציה, ואיזה סוגי משתמשים אלו?
- מאפייני צמיחה – מגמות במספר משתמשים, ויראליות, Retention.
ברגע שיש אסטרטגיה או לפחות כיוון כלשהו, צריך להיות מוכנים גם לנתח את התוצאות ו"לשלם את המחיר". האם באמת אנו ערוכים לבצע שינויים באפליקציה? האם יש לזה תקציב? לא תמיד. אז Be careful what you wish for. בחרו אסטרטגיית מדידה, הגדירו שאלות, ובדקו האם המערכת שלכם מסוגלת לענות על השאלות האלו. מצאו מערכת שיכולה לענות על השאלות שלכם, ושימו לב גם שהמערכת מסוגלת מבחינת היכולות שלה להתמודד עם הנתונים שלכם. לחלק מהמערכות יש מגבלה לכמות הנתונים שהם יכולים לנטר (Hits).
אם אתם מאלו שמפתחים אפליקציות ללא תוכניות שיווקיות או בלי גרוש מיותר למודעה אחת בפייסבוק, אבל אתם מאמינים שתכבשו את העולם, התקינו מערכת חינמית. אם יש לכם תקציבי שיווק משמעותיים, כדאי לקחת מערכות המסוגלות לנטר את מאמצי השיווק שלכם ולהראות איזה אפיק שיווקי מיצר משתמשים ומה הערך שלהם. וכן, צריך להשקיע כסף, לא רק באפליקציה, אלא גם בכח אדם שהולך לעשות את כל הניתוחים האלו באופן שוטף.
דבר נוסף שכמעט שכחתי. זמן.
הטמעת אנליטיקס באפליקציות לוקחת לא מעט זמן גם בתהליך החשיבה, ההטמעה והבדיקות. האם התיוגים הם אכן הנכונים? האם אני עוקב אחרי כל מה שצריך לעקוב? האם ההטמעה נעשתה באופן תקין?
זו הסיבה שכדאי להתקין ולהטמיע אנליטיקס למובייל עוד מהיום הראשון בו האפליקציה מתחילה להראות ולהתנהג כמו שצריך. אל תחכו ליום ההשקה, אל תחכו לחודש אחרי. אל תחכו שיהיו לכם מליון משתמשים. הטמיעו ובדקו את הכל מראש. תרגול על יבש הוא לא רק חשוב, הוא קריטי.
לפני שאפרט על המוצרים, אני רוצה לציין שאני מתייחס בסקירות על יתרונות וחסרונות של המוצרים ולא על איך עושים אנליטיקס למובייל ושיטות העבודה, איך משתמשים ב Events באופן יעיל ומה עושים עם ה Funnels בדיוק. את זה אני משאיר לפעם אחרת… אז קדימה למוצרים:
Localytics
Localytics, אחד הכלים הפופולריים ביותר היום, בעיקר מהסיבה שהוא מבוסס קוד פתוח ומאד קל לשימוש (תוכלו לראות הדגמה חיה כאן). בנוסף, הגרסה החינמית סבירה ואם יש לכם כמה גרושים אז מומלץ להתחיל מחבילת הביניים (95$ לחודש לאפליקציה אחת) הכוללת 90% nהדברים שאתם באמת צריכים.
אך אליה וקוץ בה – המוצר לא חף מבאגים, וההתרשמות שלי היא שהוא הכי פחות מדוייק משאר הכלים שעבדתי איתם. מעבר לזה, אם תרצו ניתוחים יותר מעמיקים, תאלצו להוריד Logs מהמערכת ולנתח אותם לבד. לא כיף.
Flurry
Flurry, אחד הכלים החזקים והוותיקים היום בשוק, הינו מוצר Freemium (כלומר האנליטקיס בחינם, שאר המודולים כמו Monetization – לא) וללא ספק זה שחוטף הכי הרבה אש בעיקר מסיבות של שמירת מידע ופרטיות (רציתם חינם, לא?). Flurry שמים דגש מאד חזק על אלמנטים שיווקיים וכל מה שקשור ל"ביזנס" של האפליקציה (שיווק מול מכירות/התקנות). מעבר לזה, הם פוזלים לממשק של גוגל אנליטיקס ולאחרונה אפשרו גם בניית דשבורדים (דוגמא כאן), שליחת התראות (Alerts) וניתוח Funnels מוצלח יותר. ה Help שלהם לעומת זאת דורש שיפור משמעותי (רשימת פיצ'רים ותכונות עיקריות כאן)
אחד הכלים המעניינים שיש להם, זו היכולת לראות Benchmark על מול המתחרים, כלומר איך האפליקציה שלכם מתנהגת יחסית לאפליקציות אחרות (שהן לא שלכם) באותה הקטגוריה. לא שהייתי חותם על נכונות או דיוק המידע ב 100% (כי אתם משווים מול קטגוריה ולא מול אפליקציה ספציפית) אבל זה נותן איזשהו חיווי.
Google Analytics
גוגל אנליטיקס היא ברירת המחדל של רוב המפתחים, והייתי אומר אפילו שכדאי להתקין את GA בכל מקרה גם אם אתם עומדים להטמיע כלי אחר במקביל. למרות ההטמעה המעט מייגעת על מנת לקבל נתונים נוספים, עדיין מדובר במוצר שמתפתח נורא מהר וגוגל נוטים ליישר קו עם שאר החברות. מעבר לזה, אתם מקבלים את כל הבוננזות שמקבלים עם גוגל אנליטיקס. יציבות, מהירות, איכות נתונים ו API. עוד כמה דברים שכדאי לדעת:
- גוגל אנליטיקס למובייל עובד בצורה א-סינכרונית מול השרת ולמעשה אוסף נתונים על המשתמשים ועל הפעילות שלהם ומעביר את המידע במקבצים אל השרת. זה אומר שמשתמשים יכולים לעבוד עם האפליקציה באופליין והמידע יישמר עד שתזוהה התחברות.לרשת.
- בעל תצורה של Debug שמתעד את כל פעילות הניטור, כדי שתוכלו לבדוק שאכן אנליטיקס עובד טוב וכל האוונטים למשל נשלחים מהמקום הנכון.
- אם אתם רוצים למדוד Retention, צריך להטמיע את זה ידנית, בעיקר תוך שימוש ב Custom Variables מאד מדוייק, אבל הטמעה מייגעת ודרושת הבנה מעמיקה מאד של גוגל אנליטיקס, ובהחלט לא מיועדת למשתמשים מתחילים.
- מודול ה Funnels מאד חלש לטעמי אל מול המתחרים, בעיקר בצורך להגדיר Goal עבור כל Funnel, מה שמאלץ אתכם לשרוף Goals על סתם. גוגל, אם אתם שומעים אותי – לפעמים סיגריה היא רק סיגריה.
- חינמי (-:
ויש חסרון אחד גדול – גוגל אנליטיקס למובייל עוד לא ממש "חיה ונושמת" אפליקציות. זה אומר שכל הטרמינולוגיה וההסתכלות על האפליקציה היא כאל עוד אתר. זה אומר שיכולת ה Events למשל שהיא לב המדידות באפליקציות, היא דווקא החוליה החלשה ביותר בגוגל אנליטיקס שיותר מוכוונים "דפים" ולא "אירועים". יש סיכוי, אגב, שבקרוב זה ישתנה כשגוגל ישיקו את הגרסה הבאה שלהם שבינתיים פתוחה לרישום לגרסת בטא (טרם התנסיתי בה).
MixPanel
Mixpanel, ללא ספק אחד הכלים האהובים עלי (אבל זה סתם כי יצא לי לעבוד איתו הכי הרבה). הוא נראה טוב מאד וחווית המשתמש שלו פשוט נהדרת. למרות שהוא חינמי ויכול לספק את רובכם, מי שמתכנן על וולייום גבוה של משתמשים, שיכניס את היד לכיס כי מנגנון התמחור שלהם יכול להיות מאד אגרסיבי. כמה דברים שכדאי לדעת:
- המערכת מבוססת Events, כלומר אם לא הגדרתם Events, המערכת לכאורה "ריקה" אפילו בנתונים בסיסיים כמו Visits/sessions.
- פיצ'ר חדש שהעלו מאפשר לכם לנהל את רשימת המשתמשים שלכם, עם השמות שלהם ולשלוח להם דיוורים על פי סגמנטציות (כמו Life Time Value). פשוט ת-ע-נ-ו-ג!
- Real time מעולה.
- תהליך בניית Funnels מהיר מאד וללא ספק הנוח ביותר שיצא לי לעבוד איתו, למרות שסובל מאי דיוקים רבים (כמו כל הכלים).
- כלי דוחות וסגמנטציה כמו שצריך (עם שאילתות מתוחכמות יותר סטייל SQL) בלי מגבלות מטרידות כמו של גוגל אנליטיקס.
- ניתוח Retention לא רק ברמת "מי חזר להשתמש באפליקציה", אלא גם ברמת פיצ'רים ספיציפיים (מי חזר להשתמש בפיצ'ר). דוגמא נהדרת היא לשאילתה כמו – כמה אנשים השתמשו בפיצ'ר X ואחר כך השתמשו בפיצ'ר Y. יתרה מכך, מכיוון שכל המערכת מבוססת Events, הלוגיקה יכולה להיות הרבה יותר מיקרונית מפיצ'ר, ולבחון Retention ברמת ה Events.
- תומך בתיוגי קמפיין של גוגל אנליטיקס.
- אם ייצרתם Events ב Localytics אפשר לייבא אותם לתוך Mixpanel ולחסוך המון זמן.
- איכשהו ה Roadmap שלהם מוצא חן בעיני יותר ואני מרגיש שהם בכיוון הנכון.
Apsalar
אחרונה חביבה, Apsalar החינמית שהכרתי אותה לפני כשבועיים ואנו מנהלים רומן היכרות סוער. Apsalar היא מערכת שמשחקת במגרש עם כללים משלה. אם Flurry היא מלכת הביזנס, אז Apsalar היא נסיכת ה Retention. מה שמעניין אותה זה לא רק לנתח את אפיקי השיווק שלכם (היא לא מאמינה בסתם ספירת Downloads), אלא להתמודד עם חווית המשתמש ולנתח את הרגלי הגולשים על מנת שיוכלו לחזור שוב ושוב לאפליקציה, והיא עושה את זה על ידי יכולות A/B Testings, שאלונים למשתמשים שלכם, תכנים המשתנים באופן דינמי בהתאם לסוג הגולשים (Behavioral targeting), ואם אתם רוצים להציע כמה Promotions למשתמשים שלכם, היא תעזור לכם לבנות את הפרופילים ותציע את ה Promotion המתאים לסוג פרופיל הגולש. Apsalar היא לא רק כלי אנליטיקס, היא מערכת פרו אקטיבית המשלבת אנליטיקס עם Content Targeting.
לסיכום
אשמח לענות על שאלות, ובעיקר הייתי רוצה לשמוע מאלו שעובדים עם הכלים האלו וכלים אחרים על ההתרשמות שלהם. מה הם חושבים, בעיות שנתקלו בהם ובכלל. ואם אתם כבר פה,אתם מוזמנים להוריד את מדריך האנליטיקס החינמי, בצד שמאל למעלה, שיעשה לכם קצת סדר בכל נושא האנליטיקס לפני שאתם רצים לאפליקציות. בהצלחה!