[הפוסט הבא נולד מתוך שאלה שהועלתה בקבוצת ווב אנליטיקס ישראל בפייסבוק]
לא מעט אתרים נעזרים בשירותים של אפיליאייטס (Afiiliates) המשווקים את המוצרים שלהם ברשת תמורת עמלות מכירה. התחום המקצועי נקרא רשתות שותפים וכל אחד יכול להציע את מוצריו לשותפים או להיות בצד השני ולמכור מוצרים של אחרים.
כל אותם שותפים מעוניינים לסמן את הגולש היוצא מהאתר שלהם לאתר שלכם, כדי שאם ובמידה והגולש יבצע קנייה של המוצר, זה ייחשב לזכותם והם יתוגמלו בהתאם. ברמה הטכנית, בעלי האתר המוכר (נניח אתם) נותן לשותף קישור לאתר, כאשר הקישור מכיל את קוד השותף. למשל הקישור הזה – http://www.product.com/?aff_id=294 מכיל את כתובת האתר שלכם וגם את הקוד המזהה את השותף. כעת, השותף במסגרת מאמצי השיווק שלו, דואג שכל הגולשים המקליקים על הבאנרים או על דף הנחיתה או על המודעות שלו – כולם יועברו לכתובת הזו המכילה את קוד הזיהוי האישי שלו.
ישנן מערכות אפיליאייטס המנהלות את התעבורה ודואגות להוציא דוחות אוטומטיים לבעל האתר וגם למשווק השותף, על הביצועים. כמה הגיעו לאתר בזכות אותו שותף, כמה עסקאות בוצעו ונתונים נוספים. אה כן, וכמובן כמה תשלום מגיע לשותף.
אבל לא כולם משתמשים במערכות האלו, ולא מעט פעמים השותף מייצר ספירה משלו במערכת אפיליאייטס משלו, ובעל האתר סופר אחרת נניח בעזרת גוגל אנליטיקס, ועלולה להיות שונות גדולה בין המספרים וזה כמובן יכול לגרור חיכוכים לא נעימים בין שני הצדדים. גם אם בעל האתר ישתמש בכלי אנליטיקס שונים, הוא יקבל תוצאות שונות. ואם להחמיר את המצב, לעיתים עסקאות שיראו לכם באופן ברור ש"זכיתם" בהם בגלל פעילות SEO ענפה או מודעה מסויימת, יכולות להתבע על ידי השותף הטוען שהוא אחראי להבאת הליד למכירה . אז האם מדובר בהונאה או שמא שני הצדדים צודקים? מדוע יש פערים כאלו ולמה זה קורה?
יותר מדי סיבות…
אם נניח את נושא ההונאות והתחמונים בצד, יש להניח ששני הצדדים צודקים. כל נסיון להשוות בין שני כלים הסופרים דברים אחרת, עם אלגוריתמים שונים, הוא כמעט אבוד מראש, ואנסה לפרוט סיבות שונות שיכולות להיות לזה וגם פתרונות. תמצאו את הפינה שלכם:
- מערכות שותפים שונות שותלות עוגייה במחשבי הגולש, ועוגייה זו נשמרת במחשב שלו לתקופות ארוכות, מעבר לרגע הביקור הראשון שלו, כך שגם אם הגולש מגיע ביום ראשון דרך אפיליאייט (וקיבל עוגייה שמזהה אותו כגולש שהגיע מאפילייאט), אבל אחרי ארבעה ימים נכנס לגוגל, חיפש את שם החברה שלכם, ואז ביצע עסקה, אתם תראו באנליטיקס שהעסקה בזכות גוגל (כי גוגל נותן קרדיט למפנה האחרון). לעומת זאת, השותף יראה שהעסקה בזכותו. על מנת לוודא מי היה קודם, תוכלו להריץ את דוח ה Multi Channel Funnel שיראה לכם את כל מקורות ההגעה של הגולש בסדר כרונולוגי עד לרגע הרכישה, כך שתוכלו לראות שאפליאייט 132 הוא זה שאחראי גם אם באופן עקיף על המכירות שהוא טוען להם.
- גוגל אנליטיקס כמו כל כלי האנליטיקס אינו מדוייק ותמיד מציג נתונים שהם לרעתכם, כלומר, סופר פחות אירועים וכניסות מה שיש בפועל.
- גוגל לא מתים על אפילייאיטס מכל מיני סיבות, חלקן מוצדקות. לא שזה קשור לפוסט הזה, אבל סתם שתדעו.
- בתוכניות שותפים מסויימות ומסיבות שונות, חלק מהשותפים (או אפילו אתם) משנים את כתובת האפיליאייט כשהגולש מגיע לאתר (Redirects). זה מקשה על הספירה לעיתים בכמה מערכות ואז ישנים אלמנטים אחרים שיש לספור כגון מספר ה Redirects ומאיפה הם הגיעו.
- גוגל אנליטיקס הוא לא כלי אידיאלי למדוד עסקאות אפיליאייטס, כמו רוב כלי האנליטיקס. מערכות מדוייקות יותר לצורך זה יהיו מבוססות גם תעבורה בשרת וגם כאלו המבוססות על דפים נצפים.
- יש כאלו שיעשו שימוש ב Events כדי למדוד הקלקות על הקישורים לאתר שלכם, יש כאלו שישתמשו ב Virtual Pageviews, יש כאלו שיספרו נתונים מהשרת ויש כאלה שיעשו שימוש בתיוג קמפיינים על מנת לזהות את התעבורה המגיעה מהאפיליאייט – יותר מדי דרכים לספור את אותו הדבר. לנסות להשוות בין השיטות משול להשוואה בין חסה לכרוב (שניהם ירקות אבל הטעם שונה).
- אם אתם מתעקשים, אתם יכולים להשתמש במשתנים מותאמים אישית על מנת לתייג (Visitor level) את הגולשים שהגיעו מאפלייאייטס, והתיוג הזה נשמר בעוגייה מיוחדת, נצחית כמעט (שנתיים), וגם בהמשך מחזור החיים של הגולש, תדעו שהוא הגיע מאפיליאייט וגם איזה אפיליאייט בדיוק. אגב, אם מערכת המדידה של האפיליאייט זוכרת את המשתמש למשל לתקופה של 50 יום, ואתם זוכרים לשנתיים, יש מצב שתתנו לשותפים יותר קרדיט מכפי שהם יודעים שהם זכאים לו. אבל תתנו מה שמגיע להם, כן?
- עוגיות נוטות להימחק מדי פעם. הגולש מוחק אותם, ההארד דיסק הלך, הגולש החליט להשתמש בדפדפן אחר ועוד סיבות. ואם העוגיות נמחקות הרי שנמחק חלק מהתיעוד.
- וקטנה לסיום – גוגל אנליטיקס הוא לא כלי לניהול אפיליאייטס.