רמת קושי 2

חמש דרכים לייצא נתונים מגוגל אנליטיקס

גוגל אנליטיקס מאפשר לכם לייצא נתונים דרך כלים שונים ולבנות דוחות לפי צרכיכם. הנה סקירה של חמישה כלים לעשות זאת.

אסף טרפיקנט | 01 ינואר, 2012

על מנת לנצל יותר טוב את האפשרויות הגלומות בגוגל אנליטיקס, גוגל (כמו רוב כלי האנליטיקס המתקדמים) פיתחו שפה המאפשרת לכם לדבר ישירות עם הנתונים, לאסוף אותם אליכם ולעשות בהם כרצונכם. זה נעשה באמצעות פרוטוקול שיחה עם מאגר הנתונים של אנליטיקס, הקרוי גם API. החסרון ב API הוא שזה מצריך ידע בתכנות אבל מכיוון שאתם אנשים עסוקים ולא כולכם מתכנתים, היכולת שלכם מוגבלת. לשם כך קמו כל מיני יצרני תוכנה עצמאיים ומסחריים שפיתחו כלים (חינמיים או בתשלום),  החוסכים לכם עבודה זו ומאפשרים לכם לדבר עם גוגל אנליטיקס ולייצר דוחות באופן עצמאי ללא המגבלות של הממשק של גוגל אנליטיקס.

המגבלה היחידה המשותפת לכל הכלים האלו, ונובעת בגלל גוגל אנליטיקס, היא שבכל שליפה של נתונים, תוכלו לקבל עד 10,000 תוצאות. כך שאם אתם רוצים לשאוב נתונים של  שבוע (נניח זה יוצא 100,000 רשומות), נסו לייצא נתונים ברמה יומית או בכל חיתוך אחר המאפשר לכם לייצא נתונים במנות קטנות/

הערה קטנה – לא סקרתי אפליקציות שמוציאות נתונים מאנליטיקס ומציגות אותן אחרת מתוך רשימה סגורה של דוחות (כאן תמצאו הרבה מאלו), אלא אפליקציות שמוציאות את הנתונים ומאפשרות לכם לעבוד עם הנתונים ולבנות דוחות כאוות נפשכם. המונח המקצועי לאפליקציות כאלו הוא Reporting tools.

עקב מגבלות טכנולוגיות, גוגל אנליטיקס לא מאפשרים לכם להציג כל מדד על איזה מימד שאתם רוצים, ויש מגבלות מסויימות של חיתוכים. מדי פעם, הם משחררים וריאציית חיתוך נוספת לשמחת כולם. הרשימה העדכנית נמצאת פה, וכל האפליקציות מיישרות קו לפיה.

רגע לפני – האם הנתונים שלכם חסויים?

לתת לכלי צד ג' להתחבר לנתונים שלכם נשמע קצת מסוכן, לא? הרי אם יש לו את היוזר והסיסמה, למה שהם לא יעשו בזה שימוש זדוני? אכן, הדאגה מוצדקת, ולשם כך גוגל עושים שימוש בפרוטוקול אימות וזיהוי ייחודי העובד בשיטה הבאה:

  • אתם נכנסים לאפליקצית הניתוח שהורדתם (תיכף אמליץ על כמה), ומבקשים לעשות לוגאין.
  • האפליקציה מעבירה אתכם לאיזור מיוחד באתר של גוגל. איזור הלוגאין נראה ומתנהג בדיוק כמו שאתם רגילים מגוגל.
  • לאחר ביצוע לוגאין מוצלח אתם מוחזרים לאפליקציה עם מה שקרוי Token שזו תעודה זמנית המאפשרת לאפליקציה לגשת לנתונים שלכם מבלי לדעת את היוזר והסיסמה. התעודה פגה לאחר זמן קצר ובלעדיה המערכת לא יכולה להתחבר לנתונים שלכם.

הצרה היא שיש כמה אפליקציות שמסתובבות ברשת שאינן עושות שימוש בפרוטוקול הזיהוי הרשמי של גוגל, ולמעשה מבקשות מכם יוזר וסיסמה באופן עצמאי ואין ערובה לכך שהן לא עושות שימוש זדוני בנתונים, והשימוש הוא על אחריותכם. יתרה מכך, זה שאפליקציה נמצאת ברשימת הכלים של גוגל, או שמומלצת על ידה, לא אומר שהיא מתחברת באופן מאובטח. על מנת לדעת בדיוק, במידה וראיתם את האפליקציה ברשימת האפליקציות של גוגל אנליטיקס, המונח – "This app accesses data in a non-standard way." מציין חיבור שלא על פי הפרוטוקול.

איך בוחרים כלי?

הפוסט הזה הוא סקירה של כלים ואינו מדריך על הכלים. כל אחד מוצא את הכלי שמתאים לו ולצרכים שלו, ולכן, המטרה היא לא שתורידו את כל הכלים תנסו אותם ותבחרו לכם, כי רובכם עדיין לא יודעים מה לעשות איתם בשוטף.

הדרך הנכונה היא להתחיל לצייר לכם את סט הדוחות שהייתם רוצים לראות (לכם או עבור הלקוחות שלכם בתוך הארגון נניח). עושים את זה באמצעים הפרימיטייבים הכוללים דף ועפרון. אחר יומיים, הביטו במה שציירתם וחישבו האם זה עדיין רלוונטי ואולי סתם התלהבתם וביקשתם נתונים שלא תעשו איתם באמת משהו. אחרי שהתקבעתם על מבנה הדוח שתרצו להשיג, אז, ורק אז, נסו לבנות אותו בתוך גוגל אנליטיקס ואם הוא לא מאפשר זאת, עברו על הכלים המוצעים כאן. נסו קודם כל את החינמיים ובדקו האם הם מספקים לכם מענה מוצלח. אם לא ,שדרגו את עצמכם למעלה (אני עובד עם שניים למרות הרצון לעבוד עם כולם). כל הכלים יפים ומוצלחים ועשירים בפיצ'רים, אבל הזמן שלכם מוגבל. יעילות – זה שם המשחק. יאללה נתחיל.

1. פשוט לייצא…

הדרך הראשונה והברורה היא לייצא נתונים מתוך גוגל אנליטיקס ישירות. לא משנה באיזה דוח תצפו, תוכלו תמיד לייצא אותו או תצוגה אחרת ע"י לחיצה על Export למעלה. תוכלו לייצא ל csv לאקסל, או PDF. בגרסה החדשה של גוגל אנליטיקס הייצוא של נתונים בעברית מוציא נתונים בג'יבריש ולא ברור אם הבאג הזה בטיפול או לא.

2. Excellent Analytics (חינם)

המוצר אינו קיים יותר. עברו הלאה(:

אחד הכלים הנפוצים ביותר ליצירת חיתוכים ודוחות יותר מורכבים ממה שאנליטיקס מאפשר, ולא רק זה ,הוא עושה את הכל בתוך אקסל!

בקרו באתר, הורידו את האפליקציה, אבל לפני שתתקינו אותה, יש כל מיני התקנות קודמות שצריכות להעשות. ההתקנות האלו רובן מבית מיקרוסופט וקשורות לפיתוח בסביבת אופיס. יש הוראות בקובץ ה Read me ותעקבו אחריהן אחת אחת. אם לא תתקינו את מה שברשימה – זה פשוט לא יעבוד. אז אני אומר את זה עוד פעם – קובץ ה Read me שאתם אף פעם לא קוראים? תקראו אותו ותעבדו לפי ההוראות.

אחרי ההתקנה, פתחו אקסל, ותראו לשונית חדשה בסרגל הכלים שכתוב עליה Excellent Analytics.  כעת תוכלו לבחור מימדים שונים, טווח תאריכים ולקבל את כל הנתונים לאקסל ומשם תוכלו להתפרע במיונים, סינונים, גרפים וכו'. אם יש שילובים של נתונים שונים שהמערכת פשוט לא מאפשרת לכם לייצא, זה בגלל מגבלה של גוגל אנליטיקס.

באותה ההזדמנות קראו את הפוסט הבא המדגים שימוש מעולה לכלי הזה וגם מומלץ לצפות במדריך וידאו (לא עדכני אבל ממצה) על המערכת.

 

3. Analytics Canvas (חינם ל 30 יום והחל מ 49$ לחודש)

זה כלי טיפה יותר מורכב ולא כי הוא מסובך אלא כי הוא ללא ספק אופיין על ידי אנשי IT כך שתהליכי העבודה בו משולים לעבודה במערכות Business intelligence וזה לא אסתטי במיוחד (אבל זה יעיל). הכלי מאפשר לכם לעבוד (למי שישלם) בהרבה חשבונות במקביל, להגדיר תהליכי שליפת נתונים מורכבים ולמזג אותם אחד לתוך השני אל עבר גליון אחד מרכז. אני עובד עם הכלי הזה לצרכים מאד ספציפיים ואחרי תרגול הוא הופך לכלי נוח מאד.
לפני שאתם רצים הלאה, צירפתי פלייליסט של ארבעה סרטוני הדרכה קצרצרים על המערכת. צפו לפני שתורידו את ההדגמה.

4. סופרמטריקס (חינם)

אחד הכלים היותר טובים שמסתובבים בחוץ, וללא ספק טייס. הכלי מאפשר ליצור דוחות ודשבורדים מותאמים אישית, כולל בכמה חשבונות במקביל.  הגרסה המשודרגת שלו מתחברת למערכות אחרות, אבל החינמית נותנת לכם ייצוא חופשי של גוגל אנליטיקס ל Google Sheets

5. Shuffle Point (חינם ל 30 יום והחל מ 49$ לחודש)

Shuffle Point מייצר הרבה באזז לאחרונה, בעיקר בגלל שהחבר'ה שם מתפרעים עם ה API של גוגל, למרות חוסר הנגישות של האפליקציות שלהם (UX, מישהו?). השאילתות מבוססות על מבנה של SQL (בחר X מתוך Y כאשר התנאי הוא Z),  ועלול להבהיל כאלו שזו פעם ראשונה עם מבנה כזה של שאילתות. עם זאת, אני כרגע עדיין ב Trial שלו ואם יהיו לי חוויות מרחיקות לכת אעדכן את הפוסט הזה.

אסף טרפיקנט
רוצה לקרוא אחר כך?

גוגל אנליטיקס מאפשר לכם לייצא נתונים דרך כלים שונים ולבנות דוחות לפי צרכיכם. הנה סקירה של חמישה כלים לעשות זאת.

על מנת לנצל יותר טוב את האפשרויות הגלומות בגוגל אנליטיקס, גוגל (כמו רוב כלי האנליטיקס המתקדמים) פיתחו שפה המאפשרת לכם לדבר ישירות עם הנתונים, לאסוף אותם אליכם ולעשות בהם כרצונכם. זה נעשה באמצעות פרוטוקול שיחה עם מאגר הנתונים של אנליטיקס, הקרוי גם API. החסרון ב API הוא שזה מצריך ידע בתכנות אבל מכיוון שאתם אנשים עסוקים ולא כולכם מתכנתים, היכולת שלכם מוגבלת. לשם כך קמו כל מיני יצרני תוכנה עצמאיים ומסחריים שפיתחו כלים (חינמיים או בתשלום),  החוסכים לכם עבודה זו ומאפשרים לכם לדבר עם גוגל אנליטיקס ולייצר דוחות באופן עצמאי ללא המגבלות של הממשק של גוגל אנליטיקס.

המגבלה היחידה המשותפת לכל הכלים האלו, ונובעת בגלל גוגל אנליטיקס, היא שבכל שליפה של נתונים, תוכלו לקבל עד 10,000 תוצאות. כך שאם אתם רוצים לשאוב נתונים של  שבוע (נניח זה יוצא 100,000 רשומות), נסו לייצא נתונים ברמה יומית או בכל חיתוך אחר המאפשר לכם לייצא נתונים במנות קטנות/

הערה קטנה – לא סקרתי אפליקציות שמוציאות נתונים מאנליטיקס ומציגות אותן אחרת מתוך רשימה סגורה של דוחות (כאן תמצאו הרבה מאלו), אלא אפליקציות שמוציאות את הנתונים ומאפשרות לכם לעבוד עם הנתונים ולבנות דוחות כאוות נפשכם. המונח המקצועי לאפליקציות כאלו הוא Reporting tools.

עקב מגבלות טכנולוגיות, גוגל אנליטיקס לא מאפשרים לכם להציג כל מדד על איזה מימד שאתם רוצים, ויש מגבלות מסויימות של חיתוכים. מדי פעם, הם משחררים וריאציית חיתוך נוספת לשמחת כולם. הרשימה העדכנית נמצאת פה, וכל האפליקציות מיישרות קו לפיה.

רגע לפני – האם הנתונים שלכם חסויים?

לתת לכלי צד ג' להתחבר לנתונים שלכם נשמע קצת מסוכן, לא? הרי אם יש לו את היוזר והסיסמה, למה שהם לא יעשו בזה שימוש זדוני? אכן, הדאגה מוצדקת, ולשם כך גוגל עושים שימוש בפרוטוקול אימות וזיהוי ייחודי העובד בשיטה הבאה:

  • אתם נכנסים לאפליקצית הניתוח שהורדתם (תיכף אמליץ על כמה), ומבקשים לעשות לוגאין.
  • האפליקציה מעבירה אתכם לאיזור מיוחד באתר של גוגל. איזור הלוגאין נראה ומתנהג בדיוק כמו שאתם רגילים מגוגל.
  • לאחר ביצוע לוגאין מוצלח אתם מוחזרים לאפליקציה עם מה שקרוי Token שזו תעודה זמנית המאפשרת לאפליקציה לגשת לנתונים שלכם מבלי לדעת את היוזר והסיסמה. התעודה פגה לאחר זמן קצר ובלעדיה המערכת לא יכולה להתחבר לנתונים שלכם.

הצרה היא שיש כמה אפליקציות שמסתובבות ברשת שאינן עושות שימוש בפרוטוקול הזיהוי הרשמי של גוגל, ולמעשה מבקשות מכם יוזר וסיסמה באופן עצמאי ואין ערובה לכך שהן לא עושות שימוש זדוני בנתונים, והשימוש הוא על אחריותכם. יתרה מכך, זה שאפליקציה נמצאת ברשימת הכלים של גוגל, או שמומלצת על ידה, לא אומר שהיא מתחברת באופן מאובטח. על מנת לדעת בדיוק, במידה וראיתם את האפליקציה ברשימת האפליקציות של גוגל אנליטיקס, המונח – "This app accesses data in a non-standard way." מציין חיבור שלא על פי הפרוטוקול.

איך בוחרים כלי?

הפוסט הזה הוא סקירה של כלים ואינו מדריך על הכלים. כל אחד מוצא את הכלי שמתאים לו ולצרכים שלו, ולכן, המטרה היא לא שתורידו את כל הכלים תנסו אותם ותבחרו לכם, כי רובכם עדיין לא יודעים מה לעשות איתם בשוטף.

הדרך הנכונה היא להתחיל לצייר לכם את סט הדוחות שהייתם רוצים לראות (לכם או עבור הלקוחות שלכם בתוך הארגון נניח). עושים את זה באמצעים הפרימיטייבים הכוללים דף ועפרון. אחר יומיים, הביטו במה שציירתם וחישבו האם זה עדיין רלוונטי ואולי סתם התלהבתם וביקשתם נתונים שלא תעשו איתם באמת משהו. אחרי שהתקבעתם על מבנה הדוח שתרצו להשיג, אז, ורק אז, נסו לבנות אותו בתוך גוגל אנליטיקס ואם הוא לא מאפשר זאת, עברו על הכלים המוצעים כאן. נסו קודם כל את החינמיים ובדקו האם הם מספקים לכם מענה מוצלח. אם לא ,שדרגו את עצמכם למעלה (אני עובד עם שניים למרות הרצון לעבוד עם כולם). כל הכלים יפים ומוצלחים ועשירים בפיצ'רים, אבל הזמן שלכם מוגבל. יעילות – זה שם המשחק. יאללה נתחיל.

1. פשוט לייצא…

הדרך הראשונה והברורה היא לייצא נתונים מתוך גוגל אנליטיקס ישירות. לא משנה באיזה דוח תצפו, תוכלו תמיד לייצא אותו או תצוגה אחרת ע"י לחיצה על Export למעלה. תוכלו לייצא ל csv לאקסל, או PDF. בגרסה החדשה של גוגל אנליטיקס הייצוא של נתונים בעברית מוציא נתונים בג'יבריש ולא ברור אם הבאג הזה בטיפול או לא.

2. Excellent Analytics (חינם)

המוצר אינו קיים יותר. עברו הלאה(:

אחד הכלים הנפוצים ביותר ליצירת חיתוכים ודוחות יותר מורכבים ממה שאנליטיקס מאפשר, ולא רק זה ,הוא עושה את הכל בתוך אקסל!

בקרו באתר, הורידו את האפליקציה, אבל לפני שתתקינו אותה, יש כל מיני התקנות קודמות שצריכות להעשות. ההתקנות האלו רובן מבית מיקרוסופט וקשורות לפיתוח בסביבת אופיס. יש הוראות בקובץ ה Read me ותעקבו אחריהן אחת אחת. אם לא תתקינו את מה שברשימה – זה פשוט לא יעבוד. אז אני אומר את זה עוד פעם – קובץ ה Read me שאתם אף פעם לא קוראים? תקראו אותו ותעבדו לפי ההוראות.

אחרי ההתקנה, פתחו אקסל, ותראו לשונית חדשה בסרגל הכלים שכתוב עליה Excellent Analytics.  כעת תוכלו לבחור מימדים שונים, טווח תאריכים ולקבל את כל הנתונים לאקסל ומשם תוכלו להתפרע במיונים, סינונים, גרפים וכו'. אם יש שילובים של נתונים שונים שהמערכת פשוט לא מאפשרת לכם לייצא, זה בגלל מגבלה של גוגל אנליטיקס.

באותה ההזדמנות קראו את הפוסט הבא המדגים שימוש מעולה לכלי הזה וגם מומלץ לצפות במדריך וידאו (לא עדכני אבל ממצה) על המערכת.

 

3. Analytics Canvas (חינם ל 30 יום והחל מ 49$ לחודש)

זה כלי טיפה יותר מורכב ולא כי הוא מסובך אלא כי הוא ללא ספק אופיין על ידי אנשי IT כך שתהליכי העבודה בו משולים לעבודה במערכות Business intelligence וזה לא אסתטי במיוחד (אבל זה יעיל). הכלי מאפשר לכם לעבוד (למי שישלם) בהרבה חשבונות במקביל, להגדיר תהליכי שליפת נתונים מורכבים ולמזג אותם אחד לתוך השני אל עבר גליון אחד מרכז. אני עובד עם הכלי הזה לצרכים מאד ספציפיים ואחרי תרגול הוא הופך לכלי נוח מאד.
לפני שאתם רצים הלאה, צירפתי פלייליסט של ארבעה סרטוני הדרכה קצרצרים על המערכת. צפו לפני שתורידו את ההדגמה.

4. סופרמטריקס (חינם)

אחד הכלים היותר טובים שמסתובבים בחוץ, וללא ספק טייס. הכלי מאפשר ליצור דוחות ודשבורדים מותאמים אישית, כולל בכמה חשבונות במקביל.  הגרסה המשודרגת שלו מתחברת למערכות אחרות, אבל החינמית נותנת לכם ייצוא חופשי של גוגל אנליטיקס ל Google Sheets

5. Shuffle Point (חינם ל 30 יום והחל מ 49$ לחודש)

Shuffle Point מייצר הרבה באזז לאחרונה, בעיקר בגלל שהחבר'ה שם מתפרעים עם ה API של גוגל, למרות חוסר הנגישות של האפליקציות שלהם (UX, מישהו?). השאילתות מבוססות על מבנה של SQL (בחר X מתוך Y כאשר התנאי הוא Z),  ועלול להבהיל כאלו שזו פעם ראשונה עם מבנה כזה של שאילתות. עם זאת, אני כרגע עדיין ב Trial שלו ואם יהיו לי חוויות מרחיקות לכת אעדכן את הפוסט הזה.