רמת קושי 1

מדברים אנליטיקס: ראיון עם מיכל מורנו מאתר מאמרים

ראיון אחד על אחד עם מיכל מורנו, מנהלת אתר מאמרים. על הרגלי גלישה, גולשים, על תוכן טוב ומה שמעבר לו וגם על מזג האוויר וכיצד הוא משפיע עלינו.

אסף טרפיקנט | 19 ינואר, 2012

הבטיחו סערה היום אבל שוב מזג אוויר יפה ליווה את השיחה ביני לבין מיכל מורנו, בעלת אתר "מאמרים", אתר המאמרים הוותיק והגדול בארץ המיועד לפרסום מאמרים חופשיים להפצה מחודשת ברשת, ומיד מזג האוויר הפך למין תמה של הראיון.

מיכל, לפני שקופצים למים, כמה מילים על "מאמרים" ועל הקשר בינו לבין מזג האוויר…
"מאמרים" מהווה נקודת מפגש וצומת של הפצת ידע בין כותבי מאמרים מקצועיים מומחים בתחומם המעוניינים בחשיפה, לבין מנהלי תוכן ומנהלי אתרים המעוניינים לקבל תוכן איכותי ומהימן, חופשי לשימוש, על מנת להפיצו מחדש ולפרסם אותו באתרם תוך מתן קרדיט לכותבים. ללא ספק, זה אחד מהאתרים הגדולים שיצא לי לנהל ובטח הגדול ביותר שהוא גם שלי, ובגלל שיש כל כך הרבה תוכן באתר, אפשר להתייחס אליו כאל סוג של ברומטר. אני ממש יכולה לראות טרנדים כשהם קורים, גם טרנדים של חיפוש וגם טרנדים של התנהגות. פתאום יש מאמרים על "מעושרות" או על טרנד אחר וזה די בולט.

איך את מזהה את הטרנדים? הרי בהתחלה מילות החיפוש האלו נחשבות Long Tail ועוד לא מגיעות לTop של מילות המפתח שהובילו לאתר.
אני מסתכלת על רשימת הדפים הנצפים, ושמה לב שפתאום שיש דף חדש ברשימת הדפים הנצפים, ומשם אני כבר מגיעה לתובנות על מילות החיפוש. כאן לדוגמא אפשר לראות מדוח מילות המפתח את טרנד החיפוש של "תחזית אסטרולוגית 2012" ואיך הוא עולה לפני תום השנה ודועך אט אט. וזו רק דוגמא אחת מני רבות.

בואי נחזור לברומטר
אני ממש יכולה לראות את הרגלי הגלישה של הישראלים, מה השעות העמוסות ביותר. פעם גוגל פרסמו שהשעות העמוסות ביותר הן שעות הפריים טיים בערב (20:30-11:00) וגם בתחילת השבוע, ימים א'-ג' עד 12 בצהריים, ואני רואה את אותה התנהגות גם אצלי.

ברביעי וחמישי אנשים נזכרים שהם צריכים גם לעבוד אז הם מורידים פרופיל ברשת?
כנראה (-:
אגב, כותבי מאמרים שמהווים הצד השני במטבע, יכולים להעלות תוכן מתי שהם רוצים אבל עדיין יש גלים. פתאום כולם מעלים מאמרים ביחד, או שיש רגיעה מסויימת, ואני יודעת כי אני עוברת על כל המאמרים לאישור. אני רואה למשל עליות חדות בימי גשם סוערים ובערב, וגם שבוע אחרי שמסתיימת חופשה גדולה כמו פסח או ראש השנה. אנשים חוזרים מהחגים לעבודה שהצטברה, מכבים שריפות, מטפלים במיילים ואחרי שבוע חוזרים לכתוב מאמרים.

המידע הזה אגב, וכל התובנות שאני מקבלת מהתהנגות הגולשים והכותבים, לא רק שהוא מעניין וטוב כשלעצמו, הוא גם עוזר לי בהתמודדות עם שאלות של לקוחות ובכלל. אם מישהו מתפלא שהשבוע הייתה צניחה במספר הכניסות באתר, אני יכולה לראות שהצניחה הזו שותפה לשנינו ולשאר האתרים ולפעמים גם למצוא את הסיבה ויש בזה משהו מאד מרגיע.

אתר מאמרים כנייר לקמוס של הגולשים…
כן, ומזג האוויר הוא אחד הגורמים לשינויים ואני רואה את זה שוב ושוב, אבל לא בהבדלים בין קיץ וחורף, אלא בשינויים מקומיים בתוך העונה.למשל אם עכשיו חורף ויש פתאום יום שמשי או סוער מאד. אם היום בערב תהיה סערה, אני מצפה שה Real Time יראה לי קפיצה ואגיע גם ל 150-180 גולשים בכל רגע נתון.

מעבר לזה, בערב צורכים תכנים שיותר קשורים לאני, לנפש ולפנאי ובבוקר צורכים יותר תוכן מקצועי. כמו בחיים, אגב, בשעות המנוחה בצהריים יש עוד פעם ירידה וגם בשעות הערב המוקדמות, בין שש לשמונה.

 

מה מעניין אותך ב Real Time בעצם?
אני מרגישה כאילו נתנו לי טלסקופ על האתר ועל הגולשים. מעבר לזה, אין לזה משמעות יישומית מהותית אבל עדיין זה נעים להשען אחורה ולראות את המספרים קופצים ומה אנשים קוראים עכשיו.

בואי נדבר קצת על התוכן עצמו, על כותבי המאמרים. אני יודע שאת אומרת להם את זה כל הזמן, אבל נראה לי ששוב יש מקום לחדד את זה – מה המסר העיקרי לכותבים?
תכתבו מסודר, שהתוכן יהיה מחולק לנושאים, אל תכתבו למנועי חיפוש פסקאות סתומות מלאות במילות מפתח. תכתבו לבני אדם. ספקו ערך מוסף לקורא והוא ימשיך לקרוא מה שיש לכם. הוא יסתכל לראות מי כתב את זה. המאמרים הטובים ממירים עבור הכותב, ומייצרים לו תעבורה לאתר.

אתם בודקים כמה מקליקים ויוצאים לאתרי הכותבים?
לא, אבל זה נובע מתוך החלטה אסטרטגית. כותבים טובים יודעים שיש טראפיק מאתר מאמרים. הם רואים את זה באנליטיקס שלהם וגם בפניות עסקיות שהם מקבלים.

יש התנגשות בין הרצון מצד אחד להשאיר גולשים כמה שיותר זמן באתר לבין רצון כותב המאמר שיגיעו לאתר שלו, לא?
נכון, אבל זה לא מפריע לנו, כי אם זה טוב לגולש וגם לכותב, הרי שעשינו את שלנו. כבר כמה שנים יש קישורים בתוך המאמר וגם בחתימה, אבל ההמלצה העקרונית היא לא לשים קישורים במאמר אלא בחתימה. גם כי זה עלול לפגוע בחווית הקריאה ולהסיט את הגולש מלקרוא את המאמר עד תומו. פחות חשוב לי מספר דפים נצפים וזמני שהייה ואני מתמקדת בכניסות לאתר, ומספר מבקרים ייחודיים (Unique visitors).

מי מתפעל את האתר ?
צוות עריכה מצומצם ואני, כאשר הדאגה היא תמיד להיות שם כשהכותבים זקוקים לעזרה, טכנית או מהותית. אנו עונים מהר לפניות וגם דרך דף הפייסבוק, ואני חושבת שהצלחתי ליצור פה איזושהי קהילה של כותבים שמתייעצים חופשי ושואלים ללא חשש גם מחוץ לאתר, כמו בפייסבוק ובכלל. אני חושבת שהיתרון היחסי של האתר שלי לעומת אחרים הוא היחס האישי שכותבי המאמרים מקבלים.

האם נתוני האנליטיקס מייצרים לכם משימות? Action Items?
לא ממש, אני כל הזמן במעקב, אבל בניגוד לאתרים אחרים שאני עובדת עליהם זה רק לצרכי מחקר, התעניינות וכו'. מה שכן, במידה ואני מכניסה שינויים באתר אז בוודאי שאני בודקת לפני ואחרי ורואה אם יש השפעה.

יש שדה חיפוש באתר, את עוקבת אחרי מה שאנשים מחפשים באתר?
תבנית הגלישה הטיפוסית היא בתוך עולם תוכן מסויים. אם מישהו מגיע למאמר מסויים והוא טוב, אז הוא יעבור לדף הכותב, או למאמרים אחרים שלו או לאתר של הכותב. מאמרים פחות מוצלחים יובילו להקלקות על מאמרים דומים או חיפוש באתר. בכל מקרה, החיפוש באתר הוא לא פיצ'ר קריטי.

כמה מילים לסיכום?
האנליטיקס ב"מאמרים" זה מראה של החיים, כל מה שעובר עלינו כאנשים מן השורה עובר גם על הסביבה וזה מתבטא באתר. ומה שאנחנו חושבים שקורה רק אצלנו קורה גם אצל אחרים. אני כל הזמן חושבת מה ה State of mind שלי ומשליכה על שאר האוכלוסיה וזה חופף לא מעט פעמים.

[ותודה למיכל מורנו, תגידו לה שלום בפייסבוק]

אסף טרפיקנט
רוצה לקרוא אחר כך?

ראיון אחד על אחד עם מיכל מורנו, מנהלת אתר מאמרים. על הרגלי גלישה, גולשים, על תוכן טוב ומה שמעבר לו וגם על מזג האוויר וכיצד הוא משפיע עלינו.

הבטיחו סערה היום אבל שוב מזג אוויר יפה ליווה את השיחה ביני לבין מיכל מורנו, בעלת אתר "מאמרים", אתר המאמרים הוותיק והגדול בארץ המיועד לפרסום מאמרים חופשיים להפצה מחודשת ברשת, ומיד מזג האוויר הפך למין תמה של הראיון.

מיכל, לפני שקופצים למים, כמה מילים על "מאמרים" ועל הקשר בינו לבין מזג האוויר…
"מאמרים" מהווה נקודת מפגש וצומת של הפצת ידע בין כותבי מאמרים מקצועיים מומחים בתחומם המעוניינים בחשיפה, לבין מנהלי תוכן ומנהלי אתרים המעוניינים לקבל תוכן איכותי ומהימן, חופשי לשימוש, על מנת להפיצו מחדש ולפרסם אותו באתרם תוך מתן קרדיט לכותבים. ללא ספק, זה אחד מהאתרים הגדולים שיצא לי לנהל ובטח הגדול ביותר שהוא גם שלי, ובגלל שיש כל כך הרבה תוכן באתר, אפשר להתייחס אליו כאל סוג של ברומטר. אני ממש יכולה לראות טרנדים כשהם קורים, גם טרנדים של חיפוש וגם טרנדים של התנהגות. פתאום יש מאמרים על "מעושרות" או על טרנד אחר וזה די בולט.

איך את מזהה את הטרנדים? הרי בהתחלה מילות החיפוש האלו נחשבות Long Tail ועוד לא מגיעות לTop של מילות המפתח שהובילו לאתר.
אני מסתכלת על רשימת הדפים הנצפים, ושמה לב שפתאום שיש דף חדש ברשימת הדפים הנצפים, ומשם אני כבר מגיעה לתובנות על מילות החיפוש. כאן לדוגמא אפשר לראות מדוח מילות המפתח את טרנד החיפוש של "תחזית אסטרולוגית 2012" ואיך הוא עולה לפני תום השנה ודועך אט אט. וזו רק דוגמא אחת מני רבות.

בואי נחזור לברומטר
אני ממש יכולה לראות את הרגלי הגלישה של הישראלים, מה השעות העמוסות ביותר. פעם גוגל פרסמו שהשעות העמוסות ביותר הן שעות הפריים טיים בערב (20:30-11:00) וגם בתחילת השבוע, ימים א'-ג' עד 12 בצהריים, ואני רואה את אותה התנהגות גם אצלי.

ברביעי וחמישי אנשים נזכרים שהם צריכים גם לעבוד אז הם מורידים פרופיל ברשת?
כנראה (-:
אגב, כותבי מאמרים שמהווים הצד השני במטבע, יכולים להעלות תוכן מתי שהם רוצים אבל עדיין יש גלים. פתאום כולם מעלים מאמרים ביחד, או שיש רגיעה מסויימת, ואני יודעת כי אני עוברת על כל המאמרים לאישור. אני רואה למשל עליות חדות בימי גשם סוערים ובערב, וגם שבוע אחרי שמסתיימת חופשה גדולה כמו פסח או ראש השנה. אנשים חוזרים מהחגים לעבודה שהצטברה, מכבים שריפות, מטפלים במיילים ואחרי שבוע חוזרים לכתוב מאמרים.

המידע הזה אגב, וכל התובנות שאני מקבלת מהתהנגות הגולשים והכותבים, לא רק שהוא מעניין וטוב כשלעצמו, הוא גם עוזר לי בהתמודדות עם שאלות של לקוחות ובכלל. אם מישהו מתפלא שהשבוע הייתה צניחה במספר הכניסות באתר, אני יכולה לראות שהצניחה הזו שותפה לשנינו ולשאר האתרים ולפעמים גם למצוא את הסיבה ויש בזה משהו מאד מרגיע.

אתר מאמרים כנייר לקמוס של הגולשים…
כן, ומזג האוויר הוא אחד הגורמים לשינויים ואני רואה את זה שוב ושוב, אבל לא בהבדלים בין קיץ וחורף, אלא בשינויים מקומיים בתוך העונה.למשל אם עכשיו חורף ויש פתאום יום שמשי או סוער מאד. אם היום בערב תהיה סערה, אני מצפה שה Real Time יראה לי קפיצה ואגיע גם ל 150-180 גולשים בכל רגע נתון.

מעבר לזה, בערב צורכים תכנים שיותר קשורים לאני, לנפש ולפנאי ובבוקר צורכים יותר תוכן מקצועי. כמו בחיים, אגב, בשעות המנוחה בצהריים יש עוד פעם ירידה וגם בשעות הערב המוקדמות, בין שש לשמונה.

 

מה מעניין אותך ב Real Time בעצם?
אני מרגישה כאילו נתנו לי טלסקופ על האתר ועל הגולשים. מעבר לזה, אין לזה משמעות יישומית מהותית אבל עדיין זה נעים להשען אחורה ולראות את המספרים קופצים ומה אנשים קוראים עכשיו.

בואי נדבר קצת על התוכן עצמו, על כותבי המאמרים. אני יודע שאת אומרת להם את זה כל הזמן, אבל נראה לי ששוב יש מקום לחדד את זה – מה המסר העיקרי לכותבים?
תכתבו מסודר, שהתוכן יהיה מחולק לנושאים, אל תכתבו למנועי חיפוש פסקאות סתומות מלאות במילות מפתח. תכתבו לבני אדם. ספקו ערך מוסף לקורא והוא ימשיך לקרוא מה שיש לכם. הוא יסתכל לראות מי כתב את זה. המאמרים הטובים ממירים עבור הכותב, ומייצרים לו תעבורה לאתר.

אתם בודקים כמה מקליקים ויוצאים לאתרי הכותבים?
לא, אבל זה נובע מתוך החלטה אסטרטגית. כותבים טובים יודעים שיש טראפיק מאתר מאמרים. הם רואים את זה באנליטיקס שלהם וגם בפניות עסקיות שהם מקבלים.

יש התנגשות בין הרצון מצד אחד להשאיר גולשים כמה שיותר זמן באתר לבין רצון כותב המאמר שיגיעו לאתר שלו, לא?
נכון, אבל זה לא מפריע לנו, כי אם זה טוב לגולש וגם לכותב, הרי שעשינו את שלנו. כבר כמה שנים יש קישורים בתוך המאמר וגם בחתימה, אבל ההמלצה העקרונית היא לא לשים קישורים במאמר אלא בחתימה. גם כי זה עלול לפגוע בחווית הקריאה ולהסיט את הגולש מלקרוא את המאמר עד תומו. פחות חשוב לי מספר דפים נצפים וזמני שהייה ואני מתמקדת בכניסות לאתר, ומספר מבקרים ייחודיים (Unique visitors).

מי מתפעל את האתר ?
צוות עריכה מצומצם ואני, כאשר הדאגה היא תמיד להיות שם כשהכותבים זקוקים לעזרה, טכנית או מהותית. אנו עונים מהר לפניות וגם דרך דף הפייסבוק, ואני חושבת שהצלחתי ליצור פה איזושהי קהילה של כותבים שמתייעצים חופשי ושואלים ללא חשש גם מחוץ לאתר, כמו בפייסבוק ובכלל. אני חושבת שהיתרון היחסי של האתר שלי לעומת אחרים הוא היחס האישי שכותבי המאמרים מקבלים.

האם נתוני האנליטיקס מייצרים לכם משימות? Action Items?
לא ממש, אני כל הזמן במעקב, אבל בניגוד לאתרים אחרים שאני עובדת עליהם זה רק לצרכי מחקר, התעניינות וכו'. מה שכן, במידה ואני מכניסה שינויים באתר אז בוודאי שאני בודקת לפני ואחרי ורואה אם יש השפעה.

יש שדה חיפוש באתר, את עוקבת אחרי מה שאנשים מחפשים באתר?
תבנית הגלישה הטיפוסית היא בתוך עולם תוכן מסויים. אם מישהו מגיע למאמר מסויים והוא טוב, אז הוא יעבור לדף הכותב, או למאמרים אחרים שלו או לאתר של הכותב. מאמרים פחות מוצלחים יובילו להקלקות על מאמרים דומים או חיפוש באתר. בכל מקרה, החיפוש באתר הוא לא פיצ'ר קריטי.

כמה מילים לסיכום?
האנליטיקס ב"מאמרים" זה מראה של החיים, כל מה שעובר עלינו כאנשים מן השורה עובר גם על הסביבה וזה מתבטא באתר. ומה שאנחנו חושבים שקורה רק אצלנו קורה גם אצל אחרים. אני כל הזמן חושבת מה ה State of mind שלי ומשליכה על שאר האוכלוסיה וזה חופף לא מעט פעמים.

[ותודה למיכל מורנו, תגידו לה שלום בפייסבוק]