פיירפוקס מחביא מאנליטיקס את מילות המפתח

גם דפדפן פיירפוקס מחביא מאתנו מילות מפתח בדוחות האנליטיקס. זאת ועל הקשר בין גוגל למוזילה, והמאבק מול פייסבוק

אסף טרפיקנט | 16 יוני, 2012

אם חשבתם שזה שנורא מתסכל שגוגל מסתיר מכם מילות מפתח באנליטיקס ורושם במקומם Not Provided, קרן מוזילה (המפתחת של פיירפוקס) הודיעה על מהלך נוסף ההולך בכיוון הזה. למי שלא מכיר את הסוגייה הזו (וכדאי מאד שיכיר), שיתחיל לקרוא כאן – מה זה Not Provided בגוגל אנליטיקס.

קצת רקע

אני לא יודע באיזה דפדפן אתם עובדים, אבל בפיירפוקס יש סרגל כלים בילט-אין הכולל בתוכו גם תיבת חיפוש שחוסכת לכם את הביקור במנועי החיפוש, וניתן לבצע את החיפוש ישירות מתיבה זו. כברירת מחדל, ולאחר התקנה ראשונית של הדפדפן, מנוע החיפוש הנבחר הוא של גוגל (Google.com) ויש לכם אפשרות לשנות את זה למנוע החיפוש החביב עליכם. בינג למשל, או אפילו וריאציות מקומיות של גוגל (כמו Google.co.il).

לפני כחודש, החליטו במוזילה שמעכשיו גם החיפושים שנערכים משדה החיפוש בדפדפן שלהם, יערכו באופן מוצפן, ובעלי האתרים אליהם מגיעים הגולשים, לא ידעו מה הייתה מילת החיפוש של הגולש. כלומר, אם מישהו מחפש בתיבת החיפוש של פיירפוקס, את המונח "ווב אנליטיקס ישראל" ומגיע לאתר שלי, אני לא אראה את זה בדוח מילות המפתח. אם אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס, כל החיפושים האלו יוצגו תחת הקטגוריה "Not set" אחותה החורגת של Not Provided ושתיהן יחד באו למרר לנו את החיים ולהקשות עוד יותר על מאמצי השיווק.

חשוב לזכור – זה לא משנה באיזה כלי אנליטיקס אתם משתמשים. פיירפוקס פשוט מפסיק לשלוח את המידע הזה הלאה. כמובן שאם תחליטו להחליף את ברירת המחדל  של שדה החיפוש למנוע חיפוש אחר, אז פיירפוקס שולח את המידע. אז מדוע שיתוף הפעולה דווקא עם גוגל?

למה באמת?

יש הרבה תיאוריות שמסתובבות שם בחוץ, והאמת כידוע, איפה שהוא באמצע. הטענה הרשמית היא שמדובר ב Privacy Concerns. במוזילה טוענים שמונחי החיפוש של הגולשים הם מידע פרטי ויש להגן עליו. הטענה הזו היא סוג של ממבו ג'מבו, והיא יצאה בזמנו גם מבית גוגל כאשר הביאו עלינו את ה Not Provided. בזמנו הם טענו את אותו הדבר ומצד שני סיפקו את המידע הזה למפרסמים (!) בסוג של מוסר כפול. ואם גם פיירפוקס חוסמת את המידע על מילות המפתח בחיפושים בגוגל, הרי שמילות המפתח שאתם תראו בדוחות ה Organic Keywords הולכים להצטמצם. אלא אם תפרסמו בגוגל כמובן.

מה האינטרס של מוזילה?

קשה לי לחשוב על אינטרס של מוזילה לשתף עם זה פעולה, אלא אם אתם מחשיבים חוזה שנתי של 300 מליון דולר עם גוגל תמורת הזכות שמנוע החיפוש גוגל יהיה ברירת המחדל בדפדפן. אז הנה המרצע יצא, תוסיפו לזה את ה"מלחמה" של גוגל במקדמי האתרים (עדכוני פנדה ופינגווין) וקיבלתם תוכנית עסקית פר-סה.
לא רק זה, מסופר שמוזילה פנו לגוגל ושאלו אותם אם אפשר להחליף את מנוע החיפוש בגרסה המאובטחת שלו וגוגל אמרו שמצידם אין בעיה. זה הסיפור שתואר ברשת.
לי איכשהו, נשמע מוזר שחברות עם חוזה על 300 מליון דולר בשנה, צריכות לתאר איזושהי חליפת מכתבים מעט מגוכחת בין שני ראשי צוותים. תגידו שסגרתם דיל, מה העניין? האם באמת מדובר במהלך חד צדדי של מוזילה? מסופקני.

האם פייסבוק קשורה לזה?

אני מניח שקראתם על זה, וגם אם לא, אז פייסבוק מתכננת להשיק מערכת פרסום המבוססת על (אל תחזיקו חזק כי תעופו בכל מקרה) היסטוריית הגלישה של הגולשים. מכירים את כפתורי הלייק שיש בכל אתר? אז הרבה דובר על כך שהכפתורים האלו למעשה שולחים את היסטוריית הביקורים שלכם ושולחים את המידע לשרתי פייסבוק. הנושא איכשהו טוטא ונעלם מהשיח, אבל עכשיו, פייסבוק הפכו את הררי המידע שנצבר עלינו, גם כלי פרסומי. אז איך זה קשור לגוגל? לטעמי גוגל, כיתרון ממעלה ראשונה על פייסבוק, רוצה להחזיק קרוב קרוב את המידע על מאפייני החיפוש שלכם ולא לחלק אותו לכל אחד שמסתובב. רוצים לקבל אותו? תשלמו כסף.
כך או כך, תהא הסיבה אשר תהיה, בסופו של דבר, וברגע שמוזילה ישיקו את זה באופן רשמי ומלא, אנחנו נפסיק לראות את מילות מפתח ונאלץ אולי לבקש מהגולשים שלנו לעבור לדפדפנים אחרים, נניח כרום או אקספלורר (אני לא מאמין שאמרתי את זה).

מה אתם חושבים?

נ.ב.: בתמונה למעלה, פנדה אדומה שעל שמה קרוי הדפדפן Firefox ולא שועל אש כמו שנהוג לכנות בעברית.

אסף טרפיקנט
רוצה לקרוא אחר כך?

גם דפדפן פיירפוקס מחביא מאתנו מילות מפתח בדוחות האנליטיקס. זאת ועל הקשר בין גוגל למוזילה, והמאבק מול פייסבוק

אם חשבתם שזה שנורא מתסכל שגוגל מסתיר מכם מילות מפתח באנליטיקס ורושם במקומם Not Provided, קרן מוזילה (המפתחת של פיירפוקס) הודיעה על מהלך נוסף ההולך בכיוון הזה. למי שלא מכיר את הסוגייה הזו (וכדאי מאד שיכיר), שיתחיל לקרוא כאן – מה זה Not Provided בגוגל אנליטיקס.

קצת רקע

אני לא יודע באיזה דפדפן אתם עובדים, אבל בפיירפוקס יש סרגל כלים בילט-אין הכולל בתוכו גם תיבת חיפוש שחוסכת לכם את הביקור במנועי החיפוש, וניתן לבצע את החיפוש ישירות מתיבה זו. כברירת מחדל, ולאחר התקנה ראשונית של הדפדפן, מנוע החיפוש הנבחר הוא של גוגל (Google.com) ויש לכם אפשרות לשנות את זה למנוע החיפוש החביב עליכם. בינג למשל, או אפילו וריאציות מקומיות של גוגל (כמו Google.co.il).

לפני כחודש, החליטו במוזילה שמעכשיו גם החיפושים שנערכים משדה החיפוש בדפדפן שלהם, יערכו באופן מוצפן, ובעלי האתרים אליהם מגיעים הגולשים, לא ידעו מה הייתה מילת החיפוש של הגולש. כלומר, אם מישהו מחפש בתיבת החיפוש של פיירפוקס, את המונח "ווב אנליטיקס ישראל" ומגיע לאתר שלי, אני לא אראה את זה בדוח מילות המפתח. אם אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס, כל החיפושים האלו יוצגו תחת הקטגוריה "Not set" אחותה החורגת של Not Provided ושתיהן יחד באו למרר לנו את החיים ולהקשות עוד יותר על מאמצי השיווק.

חשוב לזכור – זה לא משנה באיזה כלי אנליטיקס אתם משתמשים. פיירפוקס פשוט מפסיק לשלוח את המידע הזה הלאה. כמובן שאם תחליטו להחליף את ברירת המחדל  של שדה החיפוש למנוע חיפוש אחר, אז פיירפוקס שולח את המידע. אז מדוע שיתוף הפעולה דווקא עם גוגל?

למה באמת?

יש הרבה תיאוריות שמסתובבות שם בחוץ, והאמת כידוע, איפה שהוא באמצע. הטענה הרשמית היא שמדובר ב Privacy Concerns. במוזילה טוענים שמונחי החיפוש של הגולשים הם מידע פרטי ויש להגן עליו. הטענה הזו היא סוג של ממבו ג'מבו, והיא יצאה בזמנו גם מבית גוגל כאשר הביאו עלינו את ה Not Provided. בזמנו הם טענו את אותו הדבר ומצד שני סיפקו את המידע הזה למפרסמים (!) בסוג של מוסר כפול. ואם גם פיירפוקס חוסמת את המידע על מילות המפתח בחיפושים בגוגל, הרי שמילות המפתח שאתם תראו בדוחות ה Organic Keywords הולכים להצטמצם. אלא אם תפרסמו בגוגל כמובן.

מה האינטרס של מוזילה?

קשה לי לחשוב על אינטרס של מוזילה לשתף עם זה פעולה, אלא אם אתם מחשיבים חוזה שנתי של 300 מליון דולר עם גוגל תמורת הזכות שמנוע החיפוש גוגל יהיה ברירת המחדל בדפדפן. אז הנה המרצע יצא, תוסיפו לזה את ה"מלחמה" של גוגל במקדמי האתרים (עדכוני פנדה ופינגווין) וקיבלתם תוכנית עסקית פר-סה.
לא רק זה, מסופר שמוזילה פנו לגוגל ושאלו אותם אם אפשר להחליף את מנוע החיפוש בגרסה המאובטחת שלו וגוגל אמרו שמצידם אין בעיה. זה הסיפור שתואר ברשת.
לי איכשהו, נשמע מוזר שחברות עם חוזה על 300 מליון דולר בשנה, צריכות לתאר איזושהי חליפת מכתבים מעט מגוכחת בין שני ראשי צוותים. תגידו שסגרתם דיל, מה העניין? האם באמת מדובר במהלך חד צדדי של מוזילה? מסופקני.

האם פייסבוק קשורה לזה?

אני מניח שקראתם על זה, וגם אם לא, אז פייסבוק מתכננת להשיק מערכת פרסום המבוססת על (אל תחזיקו חזק כי תעופו בכל מקרה) היסטוריית הגלישה של הגולשים. מכירים את כפתורי הלייק שיש בכל אתר? אז הרבה דובר על כך שהכפתורים האלו למעשה שולחים את היסטוריית הביקורים שלכם ושולחים את המידע לשרתי פייסבוק. הנושא איכשהו טוטא ונעלם מהשיח, אבל עכשיו, פייסבוק הפכו את הררי המידע שנצבר עלינו, גם כלי פרסומי. אז איך זה קשור לגוגל? לטעמי גוגל, כיתרון ממעלה ראשונה על פייסבוק, רוצה להחזיק קרוב קרוב את המידע על מאפייני החיפוש שלכם ולא לחלק אותו לכל אחד שמסתובב. רוצים לקבל אותו? תשלמו כסף.
כך או כך, תהא הסיבה אשר תהיה, בסופו של דבר, וברגע שמוזילה ישיקו את זה באופן רשמי ומלא, אנחנו נפסיק לראות את מילות מפתח ונאלץ אולי לבקש מהגולשים שלנו לעבור לדפדפנים אחרים, נניח כרום או אקספלורר (אני לא מאמין שאמרתי את זה).

מה אתם חושבים?

נ.ב.: בתמונה למעלה, פנדה אדומה שעל שמה קרוי הדפדפן Firefox ולא שועל אש כמו שנהוג לכנות בעברית.