רמת קושי 2

מעקב אחרי יעדים בדאטה סטודיו עם Gauge

איך עוקבים אחרי יעדים בדאטה סטודיו בעזרת שימוש בGauge? מדריך מלא, צעד צעד לדשבורד הבא שלכם ולשליטה יותר טובה בנתונים

אסף טרפיקנט | 04 מאי, 2021

אני מניח שאתם משתמשים בדאטה סטודיו כחלק אינטגרלי וטבעי בדשבורדים שלכם או של הלקוחות שלכם אם אתם סוכנות פרסום/מדידה, ואני גם מניח שאתם מכירים את כל האלמנטים הויזואלים שאתם יכולים להשתמש בהם, טבלאות, מטריקות, גרפים ועוד. אמנם המערכת מגיעה עם סט אלמנטים מצומצם אבל היא פתוחה לקהילה שתוכל לייצר אלמנטים גרפיים חדשים. 

אחד מהאלמנטים הויזואלים היפים וה Straight-to-the-point שיש, זה ה Gauge. אותו שעון מפורסם עם מחוג כמו שיש על בלוני גז שמודדים לחץ. באנגלית אגב, יש לבטא גייג' (מתחרז עם Age) ולא גאוג' שזו טעות נפוצה. המילה העברית המקבילה היא מד (כמו מד-חום, מד-לחץ.)
השעון החמוד הזה מורכב משני מרכיבים עיקריים. מחוג קטן שמציג את הערך הנוכחי של המדד שאתם רוצים לעקוב אחריו (מכירות, לידים, וואטאבר) ורקע בעל שלושה צבעים המשמשים כאזהרה. כמובן שתוכלו לקבוע את סדר הצבעים. נניח בשעון שמציג יעדי המרות, ככל שהערך עולה הצבע משתנה מאדום->צהוב->ירוק (השעון השמאלי בתמונה למטה.)
בשעון שמציג נניח Bounce rate או כל מדד שיש לכם שאתם בכלל שואפים לערך נמוך ככל האפשר (נניח אוונט של נטישות סל), סדר הצבעים יהיה הפוך. מתחילים מירוק וככל שהערך עולה, הצבע הופך לצהוב ואדום (השעון הימני בתמונה למטה.)

איך בונים Gauge שנראה מליון דולר

לפני שמתחילים, שתי נקודות חשובות:

  1. לפני שאנחנו רצים לבנייה בפועל, צריך לזכור שיעדים חייבים להיות תחומים בזמן. יכול להיות שיש לנו יעד מכירות יומי, שבועי, חודשי, שנתי. כל אחד מאלה צריך להיות מיוצג על ידי שעון אחר. במידה ויש לנו יעד חודשי, יש להגדיר את השעון כך שיכיל נתונים של This Month. במקרה הזה, בראשון לחודש הבא, השעון יתאפס והמחוג ירד לנקודת ההתחלה.
  2. האובייקט של ה Gauge של דאטה סטודיו הוא קצת פרימיטיבי ולא חכם במיוחד אז ההגדררה שלו קצת טריקית אבל אני בטוח שתסתדרו אם תצמדו להוראות.

כנסו לדשבורד שלכם, וליד הכפתור של Add a chart, יש כפתור נוסף קטנצ'יק שיפתח לכם את המסך הבא ובחרו כמובן ב Gauge:

ברגע שתקליקו על ה Gauge, הוא יתווסף לכם אוטומטית לדשבורד, ככל הנראה יקח איזה מדד דיפולטי ויציג אותו As is. תתעלמו מאיך שזה מעוצב ומוגדר ובשלב הראשון צריך להגדיר לו את מקור הנתונים:

שלב 1 – בחרו את ה Data Source.
שלב 2 – בחרו את המדד, נניח Revenue במקרה הזה.
שלב 3 – בחרו את טווח התאריכים על פי היעד שלכם. אם זה יעד חודשי, בחרו This Month וסמנו גם Including Today.
שלב 4 – לא חובה כמובן אבל אפשר להוסיף פילטרים בשביל שהיעד יציג נתונים רק עבור נניח מוצרים שונים או חלקים שונים של האתר או של הקמפיינים שלכם (נניח רק מכירות מתנועה אורגנית).

עכשיו השעון אמור להציג בחלק התחתון שלו את הערך ויופיע לכם גם שם המדד, נניח Revenue. אגב, הצבעים ברקע וכל השנתות לא קשורים לכלום אז נטפל גם בהם בחלק הבא.

עיצוב ה Gauge

בחרו את ה Gauge ועברו לטאב של Style על מנת שתוכלו לעצב אותו כמו שצריך, אבל יש פה בעיה שאתם חייבים להיות מודעים אליה.

  1. בשדה הראשון, Minimal Range Value נהוג לכתוב אפס, אבל אם למשל זה יעד מכירות חודשיות באתר שבו כבר אחרי יומיים אתם בחצי מליון שקל מכירות, אתם יכולים להתחיל את הטווח במספר גבוה יותר כמובן.
  2. בשדה Maximum, לכאורה צריך לשים את היעד שלכם, אבל שימו ערך מקסימלי שאפשר להגיע אליו גם אם עברתם את היעד. כלומר, אם היעד שלי זה מכירות ב60000 בחודש, אתם יכולים לכתוב כאן 60000, אבל אם הצטיינתם, ועברתם את היעד הזה, זה לא יוצג ב Gauge, אז אני ממליץ להגדיר ערך גדול מהיעד, נניח 70000. הגדרה של שני השדות האלה תזיז את המחוג בהתאם למיקום שלו בטווח שקבעתם.
  3. השדה Major tick label משמש לכתיבת ערכים בתוך השעון שזה מאד מומלץ. בתמונה כאן אפשר לראות שהגדרתי חמישה ערכים. אממה, יש פה טריק קטן. אתם צריכים קודם כל לקבוע לכמה מקטעים הסקאלה תתחלק, שוב, אני לא מתכוון לצבעים, אלא לשנתות הראשיות. נניח רציתי לחלק לחמישה איזורים, אז אני צריך בראש לקחת את הטווח שבחרתי (0-70000 בדוגמה), לחלק בחמש, וזה יוצא שכל שנתה היא בגודל של 17500. עכשיו אני כותב בשדה הזה את המיקומים של השנתות 0,17500,35000,52500,70000. שימו לב שה Gauge לא יודע לעשות את זה בעצמו. אם אני הייתי המפתח של הווידג'ט הזה, הייתי פשוט שואל לכמה חלקים לחלק את השטח והאם להציג ערכים ודואג לחישוב בעצמי. כאן זה עוד קצת פרימיטיבי ואתם צריכים לעשות את שתי הפעולות בעצמכם. אם טעיתם, זה יראה עקום והמערכת לא תנסה לתקן אתכם. נסו לשחק עם כל מיני ערכים מוזרים או חלוקה לא לינארית, תראו איך העיצוב מתחרפן, שוב, בשלב הזה תתעלמו מהצבעים או מכל אלמנט אחר ותתרכזו רק בשנתות הראשיות ובערכים שלהם. עוד נקודה קטנה, במידה והערכים שלכם הם אחוזים, נניח יחס המרה, אתם צריכים לכתוב כאן שברים עשרוניים בין אפס לאחד. לא לכתוב 50% אלא 0.5.
  4. השדה של Number of minor sections מאפשר לכם לקבוע כמה שנתות משניות יופיעו. אותם קווים קטנים שאתם רואים בין המספרים. ככל שיש לכם יותר ערכים ששמתם בסעיף הקודם, כך אתם פחות צריכים את השדה הזה. אם התקמצנתם מקודם, ושמתם רק התחלה אמצע וסוף, מומלץ לפנק בשנתות קטנות.

 

ועכשיו החלק הכי כיפי!

גוללים טיפה למטה,  ואפשר לקבוע את התחומים של הצבעים. עכשיו, אתם לא חייבים להשתמש בכל הצבעים שיש, וליד כל צבע יש אפשרות להדליק או לכבות אותו וכמובן שאפשר לשנות את הצבעים אבל אני ממליץ להשאר איתם.

בערך Range start מזינים את הערך המינימלי בו הצבע יתחיל. ב Range end מזינים את הערך בו הצבע מסתיים. לא חייבים שכל הצבעים יהיו "צמודים אחד לשני", ואפילו לא חייבים שהצבע הצהוב יסתיים ב 19,999 והירוק יתחיל ב 20,000. תרשמו 20,0000 בשני המקומות וזה מספיק טוב.

אם תגללו עוד קצת תמצאו צ'קבוקס של Hide Label שמאפשר לכם להעלים את השם של המדד שבחרתם מה Gauge. בשלב הזה, הדשבורד כבר די מוכן, אפשר לזרוק אותו על איזה מסך, להתקין את התוסף של Data Studio Auto Refresh שיטפל לכם ברענונים באופן אוטומטי ואתם על הסוס. אבל חכו, זה עוד לא הכל.

 

אם אתם שמים Gauge אחד, זה סבבה. אבל סביר להניח שאתם תעשו כמה כאלה ותניחו אותם אחד ליד השני כדי שתוכלו להראות ולראות שהכל סבבה אגוזים. עם זאת, הבעיה היחידה היא בכלל בעיה קוגנטיבית.

אתם חייבים חייבים חייבים (אי אפשר להדגיש את זה יותר), שכל ה Gauge-ים יראו בדיוק אותו דבר. מה זאת אומרת? זה אומר שלכולם יש את אותם הצבעים, ואפילו החלוקה בין הצבעים מבחינה ויזואלית זהה.
זה למשל, דשבורד מחורבן:

למרות שבכולם יש מדדים שונים, יעדים שונים וכו' – זה נורא לא נעים לעין ומצריך אקסטרא מאמץ בשביל להבין מה המצב. לכן, חשוב מאד שלא משנה מה המדד שלכם, חלוקת הצבעים צריכה להיות דומה ככל הניתן (אי אפשר שזה יהיה מושלם ויש אילוצים כמובן) ואם זה דורש לשחק עם ערכי המקסימום והמינימום של ה Gauge, אז תעשו את זה. אם אתם לא רוצים להסתבך עם צבעים יותר מדי, וותרו על האדום והצהוב, ותשאירו צבע ירוק בלבד שמציג את טווחי היעד שלכם.

יאללה בהצלחה!

בשורה התחתונה

קללל!

אסף טרפיקנט
רוצה לקרוא אחר כך?

איך עוקבים אחרי יעדים בדאטה סטודיו בעזרת שימוש בGauge? מדריך מלא, צעד צעד לדשבורד הבא שלכם ולשליטה יותר טובה בנתונים

אני מניח שאתם משתמשים בדאטה סטודיו כחלק אינטגרלי וטבעי בדשבורדים שלכם או של הלקוחות שלכם אם אתם סוכנות פרסום/מדידה, ואני גם מניח שאתם מכירים את כל האלמנטים הויזואלים שאתם יכולים להשתמש בהם, טבלאות, מטריקות, גרפים ועוד. אמנם המערכת מגיעה עם סט אלמנטים מצומצם אבל היא פתוחה לקהילה שתוכל לייצר אלמנטים גרפיים חדשים. 

אחד מהאלמנטים הויזואלים היפים וה Straight-to-the-point שיש, זה ה Gauge. אותו שעון מפורסם עם מחוג כמו שיש על בלוני גז שמודדים לחץ. באנגלית אגב, יש לבטא גייג' (מתחרז עם Age) ולא גאוג' שזו טעות נפוצה. המילה העברית המקבילה היא מד (כמו מד-חום, מד-לחץ.)
השעון החמוד הזה מורכב משני מרכיבים עיקריים. מחוג קטן שמציג את הערך הנוכחי של המדד שאתם רוצים לעקוב אחריו (מכירות, לידים, וואטאבר) ורקע בעל שלושה צבעים המשמשים כאזהרה. כמובן שתוכלו לקבוע את סדר הצבעים. נניח בשעון שמציג יעדי המרות, ככל שהערך עולה הצבע משתנה מאדום->צהוב->ירוק (השעון השמאלי בתמונה למטה.)
בשעון שמציג נניח Bounce rate או כל מדד שיש לכם שאתם בכלל שואפים לערך נמוך ככל האפשר (נניח אוונט של נטישות סל), סדר הצבעים יהיה הפוך. מתחילים מירוק וככל שהערך עולה, הצבע הופך לצהוב ואדום (השעון הימני בתמונה למטה.)

איך בונים Gauge שנראה מליון דולר

לפני שמתחילים, שתי נקודות חשובות:

  1. לפני שאנחנו רצים לבנייה בפועל, צריך לזכור שיעדים חייבים להיות תחומים בזמן. יכול להיות שיש לנו יעד מכירות יומי, שבועי, חודשי, שנתי. כל אחד מאלה צריך להיות מיוצג על ידי שעון אחר. במידה ויש לנו יעד חודשי, יש להגדיר את השעון כך שיכיל נתונים של This Month. במקרה הזה, בראשון לחודש הבא, השעון יתאפס והמחוג ירד לנקודת ההתחלה.
  2. האובייקט של ה Gauge של דאטה סטודיו הוא קצת פרימיטיבי ולא חכם במיוחד אז ההגדררה שלו קצת טריקית אבל אני בטוח שתסתדרו אם תצמדו להוראות.

כנסו לדשבורד שלכם, וליד הכפתור של Add a chart, יש כפתור נוסף קטנצ'יק שיפתח לכם את המסך הבא ובחרו כמובן ב Gauge:

ברגע שתקליקו על ה Gauge, הוא יתווסף לכם אוטומטית לדשבורד, ככל הנראה יקח איזה מדד דיפולטי ויציג אותו As is. תתעלמו מאיך שזה מעוצב ומוגדר ובשלב הראשון צריך להגדיר לו את מקור הנתונים:

שלב 1 – בחרו את ה Data Source.
שלב 2 – בחרו את המדד, נניח Revenue במקרה הזה.
שלב 3 – בחרו את טווח התאריכים על פי היעד שלכם. אם זה יעד חודשי, בחרו This Month וסמנו גם Including Today.
שלב 4 – לא חובה כמובן אבל אפשר להוסיף פילטרים בשביל שהיעד יציג נתונים רק עבור נניח מוצרים שונים או חלקים שונים של האתר או של הקמפיינים שלכם (נניח רק מכירות מתנועה אורגנית).

עכשיו השעון אמור להציג בחלק התחתון שלו את הערך ויופיע לכם גם שם המדד, נניח Revenue. אגב, הצבעים ברקע וכל השנתות לא קשורים לכלום אז נטפל גם בהם בחלק הבא.

עיצוב ה Gauge

בחרו את ה Gauge ועברו לטאב של Style על מנת שתוכלו לעצב אותו כמו שצריך, אבל יש פה בעיה שאתם חייבים להיות מודעים אליה.

  1. בשדה הראשון, Minimal Range Value נהוג לכתוב אפס, אבל אם למשל זה יעד מכירות חודשיות באתר שבו כבר אחרי יומיים אתם בחצי מליון שקל מכירות, אתם יכולים להתחיל את הטווח במספר גבוה יותר כמובן.
  2. בשדה Maximum, לכאורה צריך לשים את היעד שלכם, אבל שימו ערך מקסימלי שאפשר להגיע אליו גם אם עברתם את היעד. כלומר, אם היעד שלי זה מכירות ב60000 בחודש, אתם יכולים לכתוב כאן 60000, אבל אם הצטיינתם, ועברתם את היעד הזה, זה לא יוצג ב Gauge, אז אני ממליץ להגדיר ערך גדול מהיעד, נניח 70000. הגדרה של שני השדות האלה תזיז את המחוג בהתאם למיקום שלו בטווח שקבעתם.
  3. השדה Major tick label משמש לכתיבת ערכים בתוך השעון שזה מאד מומלץ. בתמונה כאן אפשר לראות שהגדרתי חמישה ערכים. אממה, יש פה טריק קטן. אתם צריכים קודם כל לקבוע לכמה מקטעים הסקאלה תתחלק, שוב, אני לא מתכוון לצבעים, אלא לשנתות הראשיות. נניח רציתי לחלק לחמישה איזורים, אז אני צריך בראש לקחת את הטווח שבחרתי (0-70000 בדוגמה), לחלק בחמש, וזה יוצא שכל שנתה היא בגודל של 17500. עכשיו אני כותב בשדה הזה את המיקומים של השנתות 0,17500,35000,52500,70000. שימו לב שה Gauge לא יודע לעשות את זה בעצמו. אם אני הייתי המפתח של הווידג'ט הזה, הייתי פשוט שואל לכמה חלקים לחלק את השטח והאם להציג ערכים ודואג לחישוב בעצמי. כאן זה עוד קצת פרימיטיבי ואתם צריכים לעשות את שתי הפעולות בעצמכם. אם טעיתם, זה יראה עקום והמערכת לא תנסה לתקן אתכם. נסו לשחק עם כל מיני ערכים מוזרים או חלוקה לא לינארית, תראו איך העיצוב מתחרפן, שוב, בשלב הזה תתעלמו מהצבעים או מכל אלמנט אחר ותתרכזו רק בשנתות הראשיות ובערכים שלהם. עוד נקודה קטנה, במידה והערכים שלכם הם אחוזים, נניח יחס המרה, אתם צריכים לכתוב כאן שברים עשרוניים בין אפס לאחד. לא לכתוב 50% אלא 0.5.
  4. השדה של Number of minor sections מאפשר לכם לקבוע כמה שנתות משניות יופיעו. אותם קווים קטנים שאתם רואים בין המספרים. ככל שיש לכם יותר ערכים ששמתם בסעיף הקודם, כך אתם פחות צריכים את השדה הזה. אם התקמצנתם מקודם, ושמתם רק התחלה אמצע וסוף, מומלץ לפנק בשנתות קטנות.

 

ועכשיו החלק הכי כיפי!

גוללים טיפה למטה,  ואפשר לקבוע את התחומים של הצבעים. עכשיו, אתם לא חייבים להשתמש בכל הצבעים שיש, וליד כל צבע יש אפשרות להדליק או לכבות אותו וכמובן שאפשר לשנות את הצבעים אבל אני ממליץ להשאר איתם.

בערך Range start מזינים את הערך המינימלי בו הצבע יתחיל. ב Range end מזינים את הערך בו הצבע מסתיים. לא חייבים שכל הצבעים יהיו "צמודים אחד לשני", ואפילו לא חייבים שהצבע הצהוב יסתיים ב 19,999 והירוק יתחיל ב 20,000. תרשמו 20,0000 בשני המקומות וזה מספיק טוב.

אם תגללו עוד קצת תמצאו צ'קבוקס של Hide Label שמאפשר לכם להעלים את השם של המדד שבחרתם מה Gauge. בשלב הזה, הדשבורד כבר די מוכן, אפשר לזרוק אותו על איזה מסך, להתקין את התוסף של Data Studio Auto Refresh שיטפל לכם ברענונים באופן אוטומטי ואתם על הסוס. אבל חכו, זה עוד לא הכל.

 

אם אתם שמים Gauge אחד, זה סבבה. אבל סביר להניח שאתם תעשו כמה כאלה ותניחו אותם אחד ליד השני כדי שתוכלו להראות ולראות שהכל סבבה אגוזים. עם זאת, הבעיה היחידה היא בכלל בעיה קוגנטיבית.

אתם חייבים חייבים חייבים (אי אפשר להדגיש את זה יותר), שכל ה Gauge-ים יראו בדיוק אותו דבר. מה זאת אומרת? זה אומר שלכולם יש את אותם הצבעים, ואפילו החלוקה בין הצבעים מבחינה ויזואלית זהה.
זה למשל, דשבורד מחורבן:

למרות שבכולם יש מדדים שונים, יעדים שונים וכו' – זה נורא לא נעים לעין ומצריך אקסטרא מאמץ בשביל להבין מה המצב. לכן, חשוב מאד שלא משנה מה המדד שלכם, חלוקת הצבעים צריכה להיות דומה ככל הניתן (אי אפשר שזה יהיה מושלם ויש אילוצים כמובן) ואם זה דורש לשחק עם ערכי המקסימום והמינימום של ה Gauge, אז תעשו את זה. אם אתם לא רוצים להסתבך עם צבעים יותר מדי, וותרו על האדום והצהוב, ותשאירו צבע ירוק בלבד שמציג את טווחי היעד שלכם.

יאללה בהצלחה!