לפני כעשר שנים, כאשר הקמתי את חברת Quickwin הכל היה קטן וקומפקטי. כמה קמפיינים גדולים, כמה לקוחות יפים, מעט פרילנסרים תומכים, אתרי אפיליאצייה מספקת והכל זרם בשקט. לאט לאט (סתם, זה היה מהר), החברה התחילה לצמוח ולגדול, לקוחות רבים התווספו, מספר הקמפיינים המנוהלים גדל בצורה אקספוננציאלית, ובעיקר תקציבי הפרסום של הלקוחות גדלו מסכומים זעומים לתקציבים בני 5,6,7 ספרות והאתגרים התפעוליים היו עצומים.
במקביל, פיתחתי מוצרים קטנים וגדולים, סקריפטים למכירה, סדנאות אונליין קצרות, הרמתי מאות אתרי אפיליאציה, והמנגנון הכולל הפך להיות מורכב גם בשבילי, כלקוח של עצמי. אז יצאתי "לעשות שוק" וחיפשתי "משהו", לא ברור מה, שיעזור לי בדבר הזה. חיפשתי מערכות שיעזרו לצוות בניהול קמפיינים, מערכות שיציקו ללקוחות שמאחרים בתשלום, מערכות שינהלו את המשימות במשרד, מנגנונים לטיפול בליד שמגיע, שליחת דוחות ללקוחות ועוד, ותמיד היה כלל ברור- אם המשימה רפטטיבית – אין שום סיבה שלא תהיה ממוכנת ואוטומטית.
בפוסט הזה, אני רוצה להאיר חלק אחד מתוך עולם האוטומציה הגדול מאד, ולהתרכז סביב איזור הקמפיינים, האנליטיקס והמידע שאני מציג ללקוחות ואני ביניהם. לצורך זה, אני עובד עם משולש הכלים האכזרי – Google Data Studio, Google Sheets וכמובן Supermetrics. אני אסקור בקצרה את הכלים בנפרד ואז אקפוץ היישר ליישומים.
Google Sheets
את Google Sheets רובכם מכירים. האלטרנטיבה הגוגלית לאקסל של מיקרוסופט. אפשר לבנות גליונות נתונים, טבלאות וגרפים, אבל מעל לכל מתחבא מאחוריו מנוע חזק של הרצת קטעי קוד (סקריפטים) המאפשרים לכם להתפרע עם הנתונים, לעשות מניפולציות ולהתחבר למערכות נוספות להוצאת נתונים (עוד על זה בהמשך). המנוע הזה מבוסס שפה הנקראת Google App Script שהיא בעצם Java Script עם כמה שדרוגים קטנים (לוותיקי האקסל, זה הכלי המקביל ל Visual Basic).
גוגל דאטה סטודיו (Data Studio או DS בקיצור)
לפני כמה שנים גוגל השיקו כלי דשבורדים משלהם, חינמי כמובן, שנתן פייט אכזרי לכל מיני מערכות דשבורדים קטנות ולאחרונה מתחיל סוף סוף לתת פייט רציני למערכות Reporting וותיקות וגדולות ומאפשר הצגת מידע בדשבורדים נוחים, כמעט מכל מקור מידע. אפשר לומר שהמערכת הפכה להיות בון טון בתעשייה, ונכנסה לכל סוכנות פרסום ולקוחות שטרם עבדו עם דשבורדים. בלי שום קשר, מוזמנים לקבוצת Web Analytics Israel שם מקבלים את העדכונים הכי רותחים על המערכת הזו.
סופרמטריקס (Supermetrics)
בעולם של מאות מקורות מידע, צריך איזה כלי שידע להתחבר אליהם ולשלוף את המידע הנכון בתצורה הנכונה. כבר שנים רבות שמסתובבים כלים המתחברים למשל למערכות הפרסום של גוגל או פייסבוק ויודעים לא רק לשלוף את המידע אלא גם לבנות דוחות ודשבורדים יפים, אבל היו מעט מאד כלים שידעו רק להתחבר למקורות המידע האלה ולשלוף מידע ולתת לכם להחליט לאן אתם רוצים שהוא יועבר.
רוצים להוציא את עלויות הפרסום כל יום לתוך גוגל שיטס או לשלוח התראה ב SMS שיחס ההמרה יורד? יש המון כלים כאלה אבל כל כלי היה מתחבר למערכת אחת או שתיים, והיה צורך להשתמש ביותר מדי כלים או לפתח עצמאית כאלה. ואם זה לא מספיק, חלק מהכלים (אני מדבר אלייך Funnel.io) היו מתומחרים באופן שערורייתי וכיוונו גבוה ל Enterprise level. כל זה היה טוב ונכון עד שהגיעו החבר'ה הפינלנדים מסופרמטריקס והחליטו לתקוף את העולם הזה עם מוצר רזה, יעיל וזול משמעותית מהמתחרים הגדולים. והמוצר הזה יודע לקחת דאטה מארבעים ומשהו מקורות מידע (אנליטיקסים למיניהם, מערכות פרסום וכו') ולזרוק את הדאטה לגוגל שיטס, אקסל ואפילו לדאטה סטודיו. המנגנון שלהם מאפשר שליפת נתונים באופן מתוזמן, שליחת נתונים במייל ועוד כל מיני סוכריות.
עכשיו מחברים את הכל ביחד
אז עכשיו שיש לי כבר סופרמטריקס, דאטה סטודיו וגוגל שיטס וכמה מפתחים שמגבים אותי מאחורה, הגיע הזמן לתת להם לנגן ביחד. אז אני אספר לכם על חלק מהדברים שהטמעתי בסביבות הלקוחות וגם אצלנו. את חלקם הצגתי בעבר במסגרות כאלו ואחרות ויש כמובן עוד המון יישומים שאני משאיר לעצמי (:
מנגנון התראות "רעות"
אולי אחד המנגנונים הכי בסיסיים שאני מייצר בדרך כלל. הלוגיקה היא פשוטה למדי. אני אוסף סט של מדדי ליבה, הם יכולים להיות כלליים כמו כמות כניסות יומית לאתר, מספר מכירות, יחס המרה וכו' וגם ספציפיים – מספר מכירות למוצר מסויים ביום ממוצע, CPA של קמפיין מסויים וכו'.
מדי יום, בסביבות 4 בבוקר Supermetrics מבצע שאיבה של כל הנתונים האלה (עבור אתמול) היישר ל Google Sheets לקובץ ייעודי. בטאב נפרד באותו הקובץ, מחכים ערכי ה Threshold, כלומר, מה המינימום והמקסימום שחריגה מהם מוציאה התראה. אם ה KPI חורג, יוצא מייל אוטומטי לרשימת כתובות מייל, כאשר רשימת המיילים סצפיפית פר סוג התראה. המייל שמגיע כולל כותרת ברורה ("יחס המרה בסל ירד מתחת ל X%") על מנת לשמר את אחוזי הפתיחה של ההתראה. גם תוכן המייל הוא דינמי וכלל התייחסות לערכים הרגילים, מהות החריגה וכו'.
החרגה קטנה: לפעמים המנגנון רץ כל יום אבל לא מסתכל על נתוני האתמול אלא נניח 5 ימים אחורה, כי יש מדדים שהערך היומי שלהם אינו אומר דבר.
אופטימיזציית קמפיינים – רמה 1
כשחברה מנהלת מאות קמפיינים על פני עשרות לקוחות Cross-Platform, אתה צריך לוודא שמנהלי הקמפיינים בשליטה מוחלטת על הקמפיינים ושאין ולא יהיו הפתעות. עם זאת, קרה לא מעט שמנהלי הקמפיינים לא זכרו לבצע פעולה מסויימת, או לעקוב אחרי מדד מסויים, אז החלטתי לבנות מנגנון בסופרמטריקס בשילוב עם Google sheets שרץ כל לילה ומרכז את כל ה"בעיות" בחשבון של לקוח שמצריכות טיפול מיידי או מעקב. הגליון הזה נשלח מדי בוקר כקובץ למנהלי הקמפיין. גליון כזה יכול להכיל את הטאבים הבאים:
- רשימת קמפיינים בעלי CPA גדול מ X (רץ חמישה ימים אחורה).
- רשימת Keywords בעלי CPA גדול מ X
- רשימת Ad-groups או מודעות שעלות ההקלקות המצטבר גדול מ X ללא המרות (רץ על נתונים של X ימים אחורה) – עוקב בעיקר אחרי קמפיינים ואדגרופס חדשים שיצרנו ומתזכר אותנו להכנס ולבדוק את הביצועים שלהם.
- מודעות שלא המירו ב X הימים האחרונים
- רשימת Keywords בעלי Quality Score נמוך מ 7
- רשימת Ad groups שה Impressions Share קטן מ X
- וכו'…
הקובץ הזה הוא סוג של תעודת ביטוח שמשאירה את מנהלי הקמפיין כל הזמן בתמונה וכך אנו צמודים לדופק של הקמפיין.
שליחת דוחות ביצועים ללקוחות
עד לפני כמה שנים הייתה לנו פרוצדורה קבועה בסוף החודש בה כל אחד ממנהלי הקמפיינים היה מכין מצגות סיכום חודש/רבעון ושולח ללקוחות. הדוחות האלו היו לוקחים לא מעט זמן ושורפים עשרות שעות במצטבר כל חודש, וזה עוד מבלי להתייחס לכך שמדובר בעבודה ידנית שלעיתים מייצרת טעויות הקלדה ושגיאות נוראיות אך אנושיות . מאז עברו הרבה מים בנהר וההמשימה הזו ירדה לגמרי מהשולחן. היום, לא רק שבאמצעות Data Studio בנינו דשבורדים מדהימים ללקוחות, גם את הדוחות המורכבים העברנו ל Google Sheets ותוסיפו לזה את מנגנון ההתראות – וקיבלתם מעטפת שירותית ושקיפות מידע מוחלטת אל מול הלקוח. לא רק שהלקוח מקבל את המידע ארוז יפה בכל חודש, גם באופן שוטף הוא יכול להכנס לדשבורדים ולראות מה המצב בכל רגע נתון.
וכמובן, כמו תמיד, הייתי חייב לקחת את זה שלב אחד קדימה ולקוחותינו מקבלים הודעת Push יומית לטלגרם הכוללת את כל עלויות הקמפיינים Cross Platform (כלומר, מחשבים ביחד את העלויות של פייסבוק, גוגל וכו') אל מול המכירות/לידים והמרות. ההודעה מגיעה עם טקסט פרסונלי וחלק מהלקוחות מקבלים את זה ביחד עם מידע נוסף מתוך ה CRM שלהם. כל זה כאמור, עם סופרמטריקס ו Google Sheets בלבד. וככה זה נראה:
קצב צריכת תקציב ועמידה מול יעדים
זה אחד מהניתוחים הפופולריים שאנו עושים וגם מקבלים כבקשה מהלקוחות באופן יזום. כאן, אנו רוצים לראות האם קצב צריכת התקציב אל מול ההתקדמות בחודש זהה. זה לא אמור להיות כלל אצבע, אבל אם יש לי תקציב של 50K בחודש ואנחנו ב 20 לחודש לא גירדנו את ה 10K, יש "בעיה".
במקביל, ניתן לראות גם את היעדים שלנו אל מול הביצועים בפועל. כלומר, ייתכן ובאמצע החודש נצפה לעמידה ב 50% מהיעד. על מנת לחשב את זה, אנו עושים שימוש ב Google Sheets עם סופרמטריקס ששואב את הנתונים. ללקוח יש אפשרות להיכנס ל Sheets ולעדכן את היעדים ואפילו להזין יעדים ברמה חודשית, שנה קדימה והנתונים יתעדכנו בהתאם.
תחליף לזאפייר ואינטגרומט
אני עבדתי עם Zapier המון שנים ולאחרונה אפילו עברתי לאינטגרומט (מסובך יותר אבל עם תג מחיר יותר ידידותי). עם זאת, ראיתי שבמלא מעט מקרים Zapier מזייף. לידים לא מגיעים, אוטומציות נכשלות, ולתמיכה של Zapier לא תמיד היו תשובות. תוסיפו לזה תג מחיר שנהיה קצת חונק בגרון, והחלטתי להתחיל לפתח את הלוגיקות האלו באופן עצמאי, ככל שניתן. איך? שוב, כותבים סקריפטים ב Google Sheets שמוציאים את המידע הקיים, בודקים אותו ואם תנאים מסויימים נענים, זה גם דואג להפעיל את המנגנון הבא (לשלוח אימייל, להכניס ליד ל CRM וכו')
אגרגציות נתונים מכלל פלטפורמות הפרסום
ללא ספק, אחד החלקים הכיפים באוטומציות, זה לקחת את נתוני עלויות הפרסום מכלל הפלטפורמות, לחבר אותם ביחד (1000 ש"ח גוגל + 1000 ש"ח פייסבוק וכו') ולקבל את סך העלות הכוללת בכל יום, לחלק במספר ההמרות שמגיע בכלל מגוגל אנליטיקס, ולקבל את ה CPA המצרפי Cross Platform! סוף סוף מדד מרכזי קל לחישוב ושנעשה בחמש דקות עבודה ב Google Sheets עם סופרמטריקס.
זיהוי מגמות רכישה באתרי איקומרס
תארו לכם שיש לכם אנליסט, שיושב כל יום על כל הקטלוג שלכם שכולל אלפי מוצרים, קורא את הנתונים ממג'נטו או מאנליטיקס ומספר לכם ש:
- יש מוצר מסויים שכל יום נמכר פעם פעמיים וגם זה בקושי, אבל לאחרונה המכירות שלו שולשו, אז כדאי לתחקר את זה.
- שיש מוצרים שלא זוכים לחשיפה בכלל
- שיש מוצר שנמכר יפה מאד כל יום אבל בימים האחרונים המכירות שלו מקרטעות
- שיש חיפושים חדשים באתר שלא היו קודם
- ועוד ועוד..
אז האנליסט הזה יושב כל יום ומריץ עשרות שאילתות במקביל וכשהוא מוצא משהו מעניין – הוא מספר על זה לכולם, ב Push. כי אין כמו הודעות Push להעיר אותנו. האנליסט הזה לא ישן, לא לוקח חופש ולא לוקח שבויים ואתם צריכים אותו אצלכם. אתמול.
התראות על Referrals חדשים שמכניסים טראפיק
טוב נו, גם זה מגניב ואני אוהב את הדוח הזה מאד. המנגנון שרץ על Supermetrics עם Google Sheets, מוציא את רשימת ה Referrals כל שבוע מגוגל אנליטיקס, ומשווה אותה לשבוע הקודם. אני רוצה לחדד שלא מדובר בסתם לינקים חדשים שהובילו לאתר שלי, אלא באתרים שהביאו תנועה לאתר. במידה והמנגנון מוצא אתרים חדשים, הוא מעדכן אותי ברשימת האתרים האלה.
התראות Uptime
משתמשים בכל מיני כלים של Uptime שבודקים אם האתר שלכם למעלה? גם אני. אבל הפסקתי והיום אנו מריצים את כל הבדיקות האלה מתוך Google Sheets (הפעם בלי סופרמטריקס) ומוציאים את הנתון לדשבורדים של Data Studio. הנתונים מתרעננים כל חמש דקות ובשילוב עם התוסף שמרענן את הדשבורדים של Data Studio – קיבלתם דשבורד רילטיים מפנק.
התראות על דפים חדשים שמקבלים חשיפות
כאן, סופרמטריקס רץ פעם בשבוע על כל הדפים ב Search Console, מתעד אותם ומשווה לרשימה מהשבוע שעבר על מנת למצוא דפים חדשים שגוגל סוף סוף שם עליהם עין, חריגות, קפיצות בכמות החשיפות דפים חדשים. אני חייב להודות שהנתונים פה פחות עקביים וזה רחוק מלהיות מדוייק ובטח לא מחליף את SEMrush וחבריו, אבל זה מתחיל להראות שזה עובד טוב.
///
תכננתי לכתוב רק קצת אבל מפה לשם התפלקו לי איזה 1700 מילים ויש עוד הרבה דוגמאות אבל אני משאיר את זה לפעם אחרת. אם תרצו קופון הנחה של 10% של סופרמטריקס, תשתמשו בקוד quickwin10. אם אתם רוצים לשמוע איך עושים את זה ועוד הפתעות, אני מזמין אתכם לסדנת Data Studio+סופרמטריקס.
בשורה התחתונה
ימבה של שעות שנחסכו כל חודש, שביעות הרצון של הלקוחות עולה, פחות טלפונים ומיילים מלקוחות ויותר יעילות מצד העובדים. לא שווה?