דפי 404. איזה סיוט. הדף הזה שאומר למשתמש שהדף שהוא רצה להגיע אליו כבר לא קיים. במיוחד למי שיש לו אתרים המורכבים על כמה תשתיות ומופזרים בין הרבה שרתים, מערכות CMS שונות ועשרות טמפלטים שמשתנים כל הזמן. הסיטואציות האלה מעלות את הסיכוי שדף שהיה אתמול כבר לא יהיה קיים, ופוגעות בחווית המשתמש של האתר ובסופו של דבר – בעסקים. ברוב הפעמים המונח "דף 404" מופיע בהמון אתרים ויש לציין שיש חלק גדול מאד באוכלוסיה שלא יודעים מה זה 404 בכלל, ולכן השימוש במונח הזה אפילו נחשב ברנז'אי במובן מסויים. אם באתר הזה יהיה כתוב 404, זה יעבור בסדר. באתרים אחרים, רצוי פשוט לכתוב למשתמש משהו כמו "הדף שחיפשת לא קיים יותר" וכיו"ב.
בבלוג קטן כזה של כמה עשרות מאמרים, הבעיה היא שולית (אלא אם כמו במהלך מאי 2018, העברתי את האתר לעיצוב חדש ושונו המון דברים, כך שפתאום יש המון 404), אבל באתרים גדולים העניין הופך להיות משמעותי מאד, אז כאן אני מציג לכם שיטה קצרצרה לבנות דוח כזה, דרך גוגל אנליטיקס שיישלח אליכם פעם בשבוע ושתוכלו לטפל בו.
נ.ב. לכל אלופי ה SEO – נכון, יש הרבה כלי SEO שעושים את זה, אז תכתבו על זה בבלוגים שלכם גוד דמיט! פה זה אנליטיקס, אתם לא רואים?
השלבים לבניית דוח 404 בגוגל אנליטיקס
- כנסו לאתר שלכם, אבל הפעם תחרטטו איזו כתובת שאינה קיימת. נניח analytics.org.il/dfgdfgdf וזאת על מנת שתוכלו לצפות בדף 404.
- הסתכלו בכתובת האתר שקיבלתם ייתכן והיא נשארה אותו הדבר, וייתכן והיא תשתנה ל domain.com/404.
- הסתכלו כעת בשם הדף שאתם נמצאים בו, כפי שהדפדפן מזהה (Page Title). על מנת לראות אותו, אתם יכולים לשים את סמן העכבר על הטאב למעלה. כך זה נראה למשל באתר Entrepreneur.com:
באתר הזה שאתם קוראים בו עכשיו, ה Page title של דפי ה 404 הוא "העמוד לא נמצא".
אז בניתי דוח בגוגל אנליטיקס הבנוי כך (לחצו כאן כדי להעתיק אותו לחשבון האנליטיקס שלכם, רק לא לשכוח לשנות את מה שכתוב בסעיף 4 בפסקה הבאה):
- Page – שיציג את כתובת הדף שהעלה את שגיאת ה 404.
- Previous Page path – שיציג את הדף הקודם לדף ה 404, וזאת על מנת שנוכל לזהות מאיפה הגיעו המשתמשים לדף ה 404.
- מדד Pageviews שיציג את מספר הפעמים שהשגיאה הזו אירעה
- פילטר שאומר לגוגל להציג רק דפים שה Page title שלהם שווה/מכיל את הטקסט "לא נמצא". זה המקרה אצלי, אתם מוזמנים לערוך אותו אצלכם בהתאם לאיך שדף ה 404 שלכם בנוי.
הדוח צריך להיראות ככה:
הדוח עכשיו יציג לכם תוצאות שתצטרכו לטפל בהן. ברגע שתסיימו לטפל בכל הבעיות, כל שנותר הוא לתזמן את הדוח שירוץ נניח פעם בשבוע/חודש ושילח נתונים מצטברים.
תזמון הדוח
- הפעילו את הדוח.
- מעל הדוח, חפשו כפתור בשם Share ולחצו עליו.
- לאחר מכן, הזינו את כתובת המייל שלכם, וקבעו שהדוח יישלח פעם בשבוע, ביום ראשון, בתצורת אקסל או PDF. הדוח יכלול באופן אוטומטי נתונים מהשבוע האחרון. במידה ובחרתם שהדוח ירוץ על בסיס חודשי, תקבלו נתונים של חודש אחורה.
- שמרו את ההגדרות וסיימתם!
וכמה נ.ב.
- אנשי SEO משתמשים בכלים אחרים לעשות את אותו הדבר. יש המון פתרונות בחוץ.
- החסרון של הפתרון שהוצג כאן, זה שהוא שולח גם דוח ריק, גם אם אין לכם 404. אם אתם רוצים לעשות שדוח יישלח רק שיש קפיצה או חריגה מעבר לסף מסויים, יש צורך בשימוש בכלים אחרים. אני למשל באתרים גדולים, מתחבר באמצעות Supermetrics לגוגל אנליטיקס, שואב את כל דפי ה 404 לגליון של Google Sheets, ואם מספר השגיאות ביממה עוברות כמות מסויימת, זה שולח לי אלרט עם הנתונים עצמם.
בהצלחה!
בשורה התחתונה
מעקב אחר דפי 404 חייב להיות חלק מארסנל הכלים שלכם, על מנת שלא לפגוע בדירוגי ה SEO שלכם וכמובן לא לפגוע בחווית המשתמש באתר. לא לשכוח גם לטפל בבעיות האלה בזמן ולהיות עירניים במיוחד לאחר שאתם עוברים סביבות פיתוח או מעושים שינויים דרמטיים באתר.