בניית פאנלים (Funnels=משפכים) זו אחת הפרקטיקות הוותיקות והבסיסיות ביותר בעולם האנליטיקס ובגוגל אנליטיקס בפרט. פאנל מאפשר לנו לשים רגע את מאמצי השיווק והאופטימיזצייה השיווקית בצד, ולהתמקד במוצר, כלומר בכל תהליכי הליבה הקיימים בתוך המוצר שלנו. תהליך צ'קאאוט, תהליכי רישום או כל תהליך שעל מנת להגיע לנקודה מסויימת, כולם חייבים לעבור את אותו המסלול.
הגדרת הפאנל אינה טריוויאלית ופשוטה וחייבת להיעשות בזהירות ובדייקנות, ואם הכל עבר בסדר, הפאנל הסופי אמור להיראות ככה (מחקתי כמה דברים בפנים):
הפאנל הזה מציג 3 שלבים בתהליך לפני דף התודה. ניתן לראות שרק 83% עוברים משלב ב' לשלב ג', ורק 30% עוברים משלב ג' לשלב הסיום. בסופו של דבר, אם משקללים את כל הצעדים בפאנל, ניתן לראות ש 25% מאלו שהתחילו אותו – אכן מסיימים אותו, והמספר הזה אכן מצויין למטה. בואו נקרא לו יחס הזהב והמספר הזה מייצג את יחס ההמרה של הפאנל עצמו, כלומר, כמה אחוז מתוך אלו שהתחילו את הפאנל, גם סיימו אותו.
שימו לב: יחס הזהב זה לא יחס ההמרה הרגיל שתראו בכל הדוחות בגוגל אנליטיקס. שם מתייחסים ליחס ההמרה כיחס בין מספר ההמרות לבין מספר הביקורים באתר.
אם זה ברור, בואו נכיר את טלי.
טלי צודקת. ייתכן שאחוז הגולשים שעובר משלב A לשלב B הוא אינו קבוע, אלא משתנה לאורך זמן, כלומר, טלי לא רוצה רק לראות מה יחס ההמרה של הפאנל כולו, אלא מה יחס ההמרה בין השלבים, וכיצד הוא משתנה לאורך זמן. על מנת לראות את השינוי באופן ויזואלי, טלי נאלצת לשחק עם טווחי התאריכים ולראות כיצד המספרים משתנים. זה מעט פרימיטיבי אבל זה עובד. אבל מה אם יש המון גורמים ופקטורים נוספים שמשחקים תפקיד בפאנל? בואו נעלה כמה תהיות:
- האם הפאנל מתנהג אחרת בסוף השבוע אל מול תחילת השבוע?
- האם באופן קבוע, לא משנה מה, הסיכוי שגולש יעבור משלב A לשלב B הוא תמיד אותו דבר? הייתכן שגם בתוך הפאנל, בין השלבים יש שונות בהתאם לזמן?
- האם הפאנל מתנהג שונה לאחר תאריך מסויים בחודש?
- האם הטרנד של התנהגות הפאנל הוא מעגלי? כלומר חוזר על עצמו (עולה ויורד בקצב קבוע)?
הפתרון
יש כמה דרכים לתקוף את הבעיה – הדרך הטובה ביותר היא דרך כלים חיצוניים השואבים את הנתונים נניח לאקסל, ולעשות שם את הניתוחים, אבל אני אראה דרך יחסית פשוטה למדי שלא מצריכה מכם לצאת מהממשק של גוגל אנליטיקס, ולמרות מגבלותיה, היא מהירה למדי. בנוסף, לצורך פשטות ההסבר, אני מציג פה בדיקה יחסית פרימיטיבית ובסיסית לבדיקת הטענות האלה ואחר כך ניתן לשכלל אותה כמובן.
שלב א'
כנסו ל Admin, ולכו להגדרות ה Funnel שלכם. הוא אמור להיראות בערך ככה:
אפשר לראות שדף התודה הוא הדף domain.com/thankyou ומה ה URL המייצג כל שלב בפאנל.
שלב ב'
העתיקו את כל השלבים האלה הצידה, לאיזה Notepad או משהו כזה.
שלב ג'
לכו ל Admin ותחת הטור של View (הטור הימני ביותר בגרסה האנגלית), כנסו ל Segments וצרו סגמנט אחד חדש, תנו לו שם כמו Step 1, בחרו בתפריט Conditions ולאחר מכן בחרו Page ששוה ערך לכתובת של הדף הראשון בפאנל (תעתיקו את הערכים מה Notepad). אגב, אם השלבים בפאנל הם לא דפים אלא אוונטים, תבחרו event action ותזינו את הערך המתאים.
אגב, אתם רואים את מה שסימנתי באדום? אם הפאנל שלכם יכול להתפרש על פני כמה ביקורים ולא ביקור אחד, פתחו את הדרופ-דאון ובחרו Users במקום Sessions.
אז יצרתם סגמנט שמתייחס לכל הביקורים שכללו צפייה בדף שהוא הצעד הראשון בפאנל. באותו האופן, צרו סגמנט ייעודי לכל צעד בפאנל, כולל סגמנט לדף התודה, כך שאם יש לכם למשל Funnel המורכב משלושה שלבים ודף תודה, יש ליצור 4 סגמנטים.
שימו לב שההגדרה שלכם לסגמנט צריכה להיות בדיוק כמו ההגדרה של הפאנל, כלומר, אם צעד ראשון בפאנל אומר למשל ש page CONTAINS תעשו את זה גם בסגמנט. אם בפאנל זה מוגדר באמצעות Regular Expression – גם בסגמנט.
הפסקה קלה..
לפני שלב ד', אני רוצה להסביר מה עשינו בעצם. הסגמנט הראשון יגיד לכם כמה ביקורים באתר כללו צפייה בדף הראשון בפאנל. הסגמנט השני יגיד לכם כמה ביקורים באתר כללו צפייה בדף השני בפאנל וכן הלאה. שימו לב, שאם מישהו הגיע ל Step 2 מבלי שהיה ב Step 1, עדיין הסגמנט השני יספור אותו (אחר כך נעשה גרסה מתוחכמת יותר).
שלב ד'
הולכים לתצוגה הראשית של גוגל אנליטיקס,מקליקים על Add Segment מעל הגרף:
ולאחר מכן בוחרים את כל הסגמנטים שיצרתם. שימו לב שיש מגבלה של 4 סגמנטים. אם יש לכם יותר מארבעה בפנאל, תבחרו את הארבעה הראשונים שיצרתם:
הקליקו על Apply, בחרו יום אחד ספציפי וצפו בדוח לפי שעות למשל:
עוצרים רגע וחושבים..
מה, זהו?
ממש לא. כאן הדגמתי את הסגמנטים הכי בסיסיים עם השאלה הכי בסיסית – האם יש שינוי בפאנל בהתאם לשעות ביום. אותה המידה, תוכלו לפתוח טווח תאריכים ולראות האם הפאנל מתנהג שונה בתקופות שונות, בימים שונים (סופ"ש מול אמצע שבוע למשל). אבל זה עוד לא הכל:
לוקחים את הסגמנטים שלב אחד קדימה
עד כה בנינו סגמנטים נורא פשוטים, שכל סגמנט מייצג צעד אחד בלבד בפאנל. וגם הפענוח היה די ויזואלי ולא מתמטי במיוחד. אבל אפשר לשפר ולשכלל את זה ולהגיע לדקויות הרבה יותר מוצלחות. למשל:
- אפשר לבנות סגמנטים שהסגמנט הראשון בנוי מכמות הביקורים שכוללים צפייה Step1 וגם ב Step2, והסגמנט השני בנוי מביקורים שכללו צפייה ב Step1+step2+step3 וכן הלאה ולקבל נתונים יותר מדוייקים ואגרסיביים.
- אפשר לבנות סגמנטים שמתייחסים גם ל Device category וליצור פאנל לאורך זמן של דסקטופ או מובייל בלבד או שניהם ולהשוות ביניהם. אותו כנ"ל לגבי מדינות שונות, דפדפנים, מקורות הגעה וכו'.
יחס הזהב
אז איך בונים סגמנט שמציג במקום את כמות הצפיות בדפים, את יחס הזהב עצמו לאורך זמן? כלומר שיראה את אחוז ההמרה הסופי? זה טריק יחסית שועלי ואני אפרסם אותו במאמר הבא כי הוא נוגע באיזורים קצת יותר Hard-core של המערכת ולכן ראוי גם למאמר נפרד (מוזמנים גם לקורס, ותגלו עוד הרבה דברים).