אז לפני כחצי שנה פיתחתי תוסף חינמי המיועד לתיוג קישורים בגוגל אנליטיקס. התוסף הוא וריאציה יעילה ומהירה ל Google Ulr Builder ונכון למאי 15, יש לו כ 30,000 משתמשים מכל מדינה שקיימת בעולם. בכל מקרה, כל מי שמפתח תוספים, מקבל מגוגל מערכת ניהול דרכה הוא מנהל את התוספים, מגדיר את התיאור שלהם, מעלה את הקוד של התוסף, מעלה תמונות להדגמה וכו'. בין היתר, מערכת הניהול מבקשת מהמפתח את מספר החשבון שלו בגוגל אנליטיקס על מנת שיוכל לקבל עוד נתונים סטטיסטיים על התוסף. ככה זה נראה:
שבוע לפני זה…
התוסף שפיתחתי מכיל שני מסכים בלבד, כאשר כל מסך הוא למעשה דף HTML. אחרי שהתקנתם את התוסף, מתווסף לכם אייקון קטן בצורת עגלת קניות בסרגל הכלים העליון של הדפדפן. בעת לחיצה על עגלת הקניות, מופיע חלון קטן המכיל את פרטי הקישור אותו רוצים לתייג. החלון הקטן הוא כאמור קובץ HTML, שמו בישראל – popup.html וככה הוא נראה:
במסך הזה יש כפתור המוביל למסך הגדרות נוסף. למסך ההגדרות קוראים Options.html. בשני הדפים האלו, שתלתי את קוד המעקב של גוגל אנליטיקס כמו בכל אתר רגיל. אז אם אני יכול לשים קוד של גוגל אנליטיקס בדפי התוסף ללא שום בעיה, מדוע גוגל ביקשו ממני בתחילת הדרך לתת להם את קוד האנליטיקס? איזה מידע נוסף הם יכולים לתת לי?
Chrome Web Store Analytics
יש מידע אחד שלכאורה אין לי נגישות אליו. וזה על פעילות הגולשים שטרם התקינו את התוסף ומסתכלים עליו בחנות הדפדפן. ככה נראה דף התוסף בחנות של Chrome, איפה שתמצאו את כל התוספים:
עבור כל תוסף, מוצג המידע הבא:
- לשונית Overview המכילה פרטים כלליים על התוסף ותמונות/ווידאו.
- לשונית Details – המכילה עוד פרטים על התוסף, וקישורים לאתר התמיכה.
- לשונית Reviews המכילה ביקורות של משתמשים (עוד לא נתתם ביקורת?)
- לשונית Related המציגה תוספים הקשורים לתוסף הזה.
- כפתור התקנה (שהופך ללא פעיל ברגע שהתקנתם את התוסף)
עכשיו, לאחר שנתתי לגוגל את קוד האנליטיקס שלי, הם נותנים לי מידע על הפעילות בתוך הלשוניות האלה. בואו נציץ באנליטיקס של התוסף ונראה איך זה נראה ומה עוד גיליתי.
המספרים מאחורי התוסף
ראשית, בואו נציץ בדוח ה Pages המכיל את רשימת הדפים הנצפים באתר. שימו לב, שלמרות שיש לי רק שני דפים בתוסף (popup.html,options.html) גוגל אנליטיקס מציג לי גם את הלשוניות מתוך החנות של כרום!
השורה הראשונה מתייחסת לכמות הפעמים שהחלונית popup.html הופיעה שכנראה זה מציין מספר הקרוב לשימושים בפועל . הייתי יכול ליצור Event שמודד בדיוק באילו מחלקי התוסף משתמשים אבל לא רציתי להעמיס קוד מיותר שעלול לפגוע בביצועים. שאר השורות בדוח, מתייחסות לדפים שונים בתוך תיאור התוסף, למשל:
- track_install – תמיד מציין לי שמישהו התקין את התוסף. לא רק זה, אני גם יודע מה הייתה הלשונית הנוכחית בעת ההתקנה. למשל track_install/related_tab אומר לי שמי שהתקין את התוסף, עשה את זה כאשר היה בלשונית ה Related.
- Webstore/details – אומר לי ש 3433 גולשים צפו בדף הפרטים של התוסף.
מאיפה מגיעים המשתמשים?
לא רק זה, אפשר להסתכל בדוחות ה Referral או דוחות ה Search ולדעת מאיפה הגיעו אלי גולשים, אבל מה שמעניין זה שדף התוסף בכלל לא יושב בדומיין שלי, אלא בדומיין של גוגל, כלומר אני מקבל מידע על כניסות לאתר שהוא לא תחת הדומיין שלי בכלל.
וגם זירת ה Real Time לא הוזנחה, ואני יכול לראות בכל רגע נתון מי עובד באותה השנייה עם התוסף ומתייג. כמובן שאני לא יודע את מהות השימוש ואת הקישור ואת תוכן העבודה, אבל בהחלט יש לי מופע ברור שהתוסף עובד ומשתמשים בו ברחבי העולם. הנה תמונת ריל טיים מזמן כתיבת הפוסט הזה. מתוך שישה גולשים, ארבעה מתייגים קישורים במסך הראשי של התוסף (Popup.html), אחד נכנס למסך ההגדרות (Options.html) וגולש נוסף נמצא בדף התוסף בחנות של כרום. הגולשים אגב מהמבורג (גרמניה), סאן פאולו (ברזיל) וסנטיאגו (צ'ילה).
דוח המרות
רגע, אז אם בכל פעם שיש התקנה, יש לי תיעוד של ההתקנה (track_install) האם זה אומר שאני יכול לייצר על זה Goal ולבדוק אילו מקורות הגעה מייצרים הכי הרבה משתמשים? כן! וככה נראה דוח ההמרות לפי מקורות הגעה:
אגב, עוד נקודה מעניינת. יצא לי לראות ברשימת האתרים המפנים גם אתרים לא שבכלל לא שמו קישור אלי ושחלקם קשורים באופן עקיף לתחום. בהתחלה לא הבנתי כיצד הם הגיעו לתוסף שלי, ואחרי מעט חקירה, גיליתי שגם לאתרים אלו יש תוספים שונים הקשורים לעולמות התוכן של אנליטיקס, וכאשר גולש מגיע משם לחנות של גוגל, ורואה את הקישור להורדה של התוסף "ההוא", הוא מסתכל על לשונית ה Related ורואה את התוסף שלי ומוריד אותו. כלומר, אני מרוויח למעשה ממאמצי שיווק של אחרים. Nice (-:
בשורה התחתונה
הטמעת אנליטקיס בתוך תוסף יכולה ללמד אותנו הרבה על השימושיות של התוסף ויעילותו, על מה מעניין את הגולשים ומה לא, מה מאפיין את הגולשים האלו וכיצד ניתן לשפר אותו. מעבר לזה, זו בהחלט נקודת זכות לגוגל שמלבד פלטפורמה ידידותית ליצרת תוספים, גם כלי המדידה מוטעמים באופן הגיוני ואורגני ועל זה יש לברך.