רמת קושי 4

אם אהבתם את זה - אני חייב למדוד את זה

איך מודדים אפקטיביות של תוכן קשור, פוסטים קשורים, ומרכיבי תוכן אחרים הבאים להשאיר את הגולש באתר שלנו יותר זמן? הפעם נלמד מהגדולים ונסתכל בשיטת העבודה של יוטיוב למדידת אפקטיביות פריסת המסך.

אסף טרפיקנט | 22 פברואר, 2012

כל אתר תוכן שרוצה להגדיל את זמני השהייה של הגולשים (Time on site) ולייצר דביקות (Stickiness נשמע יותר טוב), בעצם רוצה "לדחוף" לגולשים תוכן נוסף מעבר ליחידת התוכן הראשונה שהם צרכו. אחת הדרכים לעשות זאת, היא ליצור שטיח של תכנים רלוונטיים סביב התוכן אותו הגולש צורך. דוגמא בולטת לכך, היא היכולת לשים בכל סוף מאמר, את מה שאנו קוראים לו "מאמרים קשורים".רשימת המאמרים הקשורים מכילה כמה תמונות וכותרות רלוונטיות ובאה לעודד את הקורא שהגיע לסוף הכתבה לצרוך עוד תכנים. הכותרת של איזור זה יכולה להיות: "אם אהבת את זה אולי תאהב גם..", "תכנים קשורים", "עוד בערוץ" – וכן הלאה.

דוגמא טובה והיקפית (אפשר לומר גם התקפית) לפעילות כזו ניתן לראות ב Youtube. אז לפני שנדבר על איך אתם עושים את זה, בואו נלמד מהגדולים. איך מתחילים? כנסו ל Youtube במקביל לקריאת המאמר הזה.
עכשיו בצעו חיפוש כלשהו. אני למשל חיפשתי את האמן Neil Young. יוטיוב הציגו לפני את תוצאות החיפוש. מסך התוצאות גדול ועשיר בתוצאות, אבל ישנה חלוקה ברורה בין איזורים שונים באתר, וסימנתי אותם לפניכם:

  • איזור A – מכיל  Featured videos, כלומר קליפים ש Youtube רוצה לקדם.
  • איזור B – מכיל את תוצאות החיפוש ה"אורגניות", שמתאימות באופן ישיר לחיפוש שביצעתי.
  • איזור C – מכיל  Featured videos נוספים. נסו לעשות חיפוש כלשהו בעצמכם ושימו לב לפריסה הנ"ל.

ועכשיו נבחר קליפ כלשהו, לא משנה מאיזה איזור, וצפו בו. שימו לב לכתובת האתר למעלה בשורת הדפדפן. אתם תגלו שהכתובת משתנה לא רק בהתאם לוידאו שנבחר לצפייה, אלא בהתאם למיקום שהוא היה בתוצאות החיפוש. נסו לפתוח קטעי וידאו שונים ממקומות שונים בשטיח ה A,B,C ושימו לב להבדלים בכתובת:

  • אם הקלקתם על וידאו שהיה באיזור A, הכתובת שלו תהיה:
    http://www.youtube.com/watch?v=skJddbSJQjA&feature=fvst
  • אם הקלקתם על וידאו שהיה באיזור B, הכתובת שלו תהיה::
    http://www.youtube.com/user/neilyoungchannel?ob=4&feature=results_main
  • כל הקישורים באיזור C בנויים כך:
    http://www.youtube.com/watch?v=CM1g1qBN3nI&feature=fvsr

שימו לב לטקסט שהדגשתי. כל קישור מסתיים בפרמטר Feature. אבל בהתאם למיקום של הקליפ, הפרמטר הזה מקבל ערך שונה. ננסה לשפוך אור על הערכים האלו:

  • FVST = Featured videos section top.
  • FVSR = Featured Video Section Right
  • Results_Main = איזור תוצאות ראשי.

לא יאמן! יוטיוב ממש יודעים איך הגעתי לוידאו הזה! האם זה מאיזור A, B או C! פשוט גאוני. לא רק זה, הערכים האלו נכנסים לכלי האנליטיקס של יוטיוב ועכשיו האנליסטים ביוטיוב יכולים לראות אלו פרמטרים "מופעלים" הכי הרבה ומעידים על איזור יעיל המושך את הגולש לצרוך תכנים נוספים. כלומר, הם יכולים לראות שאם למשל היו מליון צפיות בקליפים היום, אז 10% מתוכם הם בזכות אחד מהקישורים הצדדיים מאזור A.
אבל זה רק השלב הראשון. בשלב השני, כאשר משתמש בוחר בוידאו ספציפי,אז בתום הוידאו מוצג לו השטיח הבא:

זה כבר לא דף הבית, ולכן יוטיוב נותנים ערכים שונים לפרמטר Featured:

  • איזור A – הפרמטר fvwp, ר"ת של featured video within player.
  • איזור B – פרמטר fvwrel, ר"ת של featured video within related. כלומר קליפ מקודם בתוך איזור הקליפים הקשורים.
  • איזור C – הפרמטר Related המציג את איזור הקליפים הקשורים

מעבר לזה, אם למשל מי שהעלה את הוידאו לאתר, ציין בתיאור הוידאו גם קישור לקליפ אחר, יוטיוב יצרפו את הפרמטר PLCP. אם הוידאו הוא תגובה לוידאו אחר, יצורף הפרמטר watch_response.

אם תסתכלו אגב למטה,  כאן בווב אנליטיקס ישראל, שימו לב שמתחת לפוסט הזה יש ארבע קוביות המעודדות אתכם לצרוך תכנים נוספים. אם תניחו את העכבר על אחד מהתמונות, תראו שהקישור מכיל את הפרמטר ref=related.

מה אתם יכולים לעשות?

בואו נניח שבאופן עקבי, בכל כתבה שאתם מפרסמים באתר שלכם, יש קישור בגוף הכתבה לכתבה אחרת באתר שלכם. במקום סתם לשים קישור, תוסיפו ידנית את הערך http://www.mydomain.com/post/?ref=inpost. אם יש לכם "מאמרים קשורים" בתחתית הפוסט וכן הלאה, אתם יכולים לבקש מהמפתח לעשות לכם משהו בדומה למה שיוטיוב עושים.
העקרון פשוט, מצאו איזורי תוכן באתר המעודדים את הגולשים לצרוך תוכן אחר באתר, והוסיפו את הפרמטרים הרלוונטים על מנת לדעת איזה איזור "עובד".

אז תייגנו את כל שטיח התוכן שלנו, מה עכשיו?

עכשיו אתם צריכים להסתכל בדוחות התוכן שלכם, ולראות כמה אנשים צורכים את התוכן המכיל את הפרמטרים האלו. אם אתם עובדים בגוגל אנליטיקס, הפיקו את דוח ה Pages תחת קטגוריית ה Content, וסננו את הרשימה לפי הפרמטר שאתם רוצים. במקרה שלי זה Ref, במקרה של יוטיוב זה Feature. אם למשל היום צפו ב 1000 דפים, ו 5% מתוכם נבעו מתוך שטיחי תוכן אחרים באתר, זה אומר שאתם בדרך הנכונה. עכשיו נותר לבדוק איזה חלק מתוך שטיח התוכן עובד הכי טוב ואז יש להסתכל על הערכים עצמם. האם ה fvwp עובד יותר טוב מ related? ואם כן, מה הפער?

מומלץ אגב, לבדוק את הדוח הזה לא רק באופן גורף על כל התעבורה, אלא על ה New visitors. אם ה New visitors לא מקליקים על איזורים מסויימים בשטיח התוכן, ייתכן והם לא מפתים מספיק וזה פוגע בתפקוד שלהם. ואולי בכלל הגיע הזמן להחליף אותו במשהו אחר, בכל זאת מדובר בשטחים יקרים מאד שיכולים לשמש באופנים שונים.

הערה חשובה לסיום: הוספת הפרמטרים האלו לקישורים עלולה לגרום בעיות קלילות מבחינת SEO, ואנו לא רוצים שגוגל יזהה כתובות שונות לאותו הקליפ כדפים שונים לגמרי. זה עלול להותיר רושם שאנו עוסקים בתכנים משוכפלים באתר. אז כדאי לטפל בזה באמצעות הגדרת rel=canonical. אם לא הבנתם מה אני מקשקש, פנו ליועץ ה SEO הקרוב לביתכם. אשמח גם לעזור, גם את זה אנחנו עושים.
וכמובן, אם אהבתם את הכתבה הזו, יש פה עוד כמה למטה..

אסף טרפיקנט
רוצה לקרוא אחר כך?

איך מודדים אפקטיביות של תוכן קשור, פוסטים קשורים, ומרכיבי תוכן אחרים הבאים להשאיר את הגולש באתר שלנו יותר זמן? הפעם נלמד מהגדולים ונסתכל בשיטת העבודה של יוטיוב למדידת אפקטיביות פריסת המסך.

כל אתר תוכן שרוצה להגדיל את זמני השהייה של הגולשים (Time on site) ולייצר דביקות (Stickiness נשמע יותר טוב), בעצם רוצה "לדחוף" לגולשים תוכן נוסף מעבר ליחידת התוכן הראשונה שהם צרכו. אחת הדרכים לעשות זאת, היא ליצור שטיח של תכנים רלוונטיים סביב התוכן אותו הגולש צורך. דוגמא בולטת לכך, היא היכולת לשים בכל סוף מאמר, את מה שאנו קוראים לו "מאמרים קשורים".רשימת המאמרים הקשורים מכילה כמה תמונות וכותרות רלוונטיות ובאה לעודד את הקורא שהגיע לסוף הכתבה לצרוך עוד תכנים. הכותרת של איזור זה יכולה להיות: "אם אהבת את זה אולי תאהב גם..", "תכנים קשורים", "עוד בערוץ" – וכן הלאה.

דוגמא טובה והיקפית (אפשר לומר גם התקפית) לפעילות כזו ניתן לראות ב Youtube. אז לפני שנדבר על איך אתם עושים את זה, בואו נלמד מהגדולים. איך מתחילים? כנסו ל Youtube במקביל לקריאת המאמר הזה.
עכשיו בצעו חיפוש כלשהו. אני למשל חיפשתי את האמן Neil Young. יוטיוב הציגו לפני את תוצאות החיפוש. מסך התוצאות גדול ועשיר בתוצאות, אבל ישנה חלוקה ברורה בין איזורים שונים באתר, וסימנתי אותם לפניכם:

  • איזור A – מכיל  Featured videos, כלומר קליפים ש Youtube רוצה לקדם.
  • איזור B – מכיל את תוצאות החיפוש ה"אורגניות", שמתאימות באופן ישיר לחיפוש שביצעתי.
  • איזור C – מכיל  Featured videos נוספים. נסו לעשות חיפוש כלשהו בעצמכם ושימו לב לפריסה הנ"ל.

ועכשיו נבחר קליפ כלשהו, לא משנה מאיזה איזור, וצפו בו. שימו לב לכתובת האתר למעלה בשורת הדפדפן. אתם תגלו שהכתובת משתנה לא רק בהתאם לוידאו שנבחר לצפייה, אלא בהתאם למיקום שהוא היה בתוצאות החיפוש. נסו לפתוח קטעי וידאו שונים ממקומות שונים בשטיח ה A,B,C ושימו לב להבדלים בכתובת:

  • אם הקלקתם על וידאו שהיה באיזור A, הכתובת שלו תהיה:
    http://www.youtube.com/watch?v=skJddbSJQjA&feature=fvst
  • אם הקלקתם על וידאו שהיה באיזור B, הכתובת שלו תהיה::
    http://www.youtube.com/user/neilyoungchannel?ob=4&feature=results_main
  • כל הקישורים באיזור C בנויים כך:
    http://www.youtube.com/watch?v=CM1g1qBN3nI&feature=fvsr

שימו לב לטקסט שהדגשתי. כל קישור מסתיים בפרמטר Feature. אבל בהתאם למיקום של הקליפ, הפרמטר הזה מקבל ערך שונה. ננסה לשפוך אור על הערכים האלו:

  • FVST = Featured videos section top.
  • FVSR = Featured Video Section Right
  • Results_Main = איזור תוצאות ראשי.

לא יאמן! יוטיוב ממש יודעים איך הגעתי לוידאו הזה! האם זה מאיזור A, B או C! פשוט גאוני. לא רק זה, הערכים האלו נכנסים לכלי האנליטיקס של יוטיוב ועכשיו האנליסטים ביוטיוב יכולים לראות אלו פרמטרים "מופעלים" הכי הרבה ומעידים על איזור יעיל המושך את הגולש לצרוך תכנים נוספים. כלומר, הם יכולים לראות שאם למשל היו מליון צפיות בקליפים היום, אז 10% מתוכם הם בזכות אחד מהקישורים הצדדיים מאזור A.
אבל זה רק השלב הראשון. בשלב השני, כאשר משתמש בוחר בוידאו ספציפי,אז בתום הוידאו מוצג לו השטיח הבא:

זה כבר לא דף הבית, ולכן יוטיוב נותנים ערכים שונים לפרמטר Featured:

  • איזור A – הפרמטר fvwp, ר"ת של featured video within player.
  • איזור B – פרמטר fvwrel, ר"ת של featured video within related. כלומר קליפ מקודם בתוך איזור הקליפים הקשורים.
  • איזור C – הפרמטר Related המציג את איזור הקליפים הקשורים

מעבר לזה, אם למשל מי שהעלה את הוידאו לאתר, ציין בתיאור הוידאו גם קישור לקליפ אחר, יוטיוב יצרפו את הפרמטר PLCP. אם הוידאו הוא תגובה לוידאו אחר, יצורף הפרמטר watch_response.

אם תסתכלו אגב למטה,  כאן בווב אנליטיקס ישראל, שימו לב שמתחת לפוסט הזה יש ארבע קוביות המעודדות אתכם לצרוך תכנים נוספים. אם תניחו את העכבר על אחד מהתמונות, תראו שהקישור מכיל את הפרמטר ref=related.

מה אתם יכולים לעשות?

בואו נניח שבאופן עקבי, בכל כתבה שאתם מפרסמים באתר שלכם, יש קישור בגוף הכתבה לכתבה אחרת באתר שלכם. במקום סתם לשים קישור, תוסיפו ידנית את הערך http://www.mydomain.com/post/?ref=inpost. אם יש לכם "מאמרים קשורים" בתחתית הפוסט וכן הלאה, אתם יכולים לבקש מהמפתח לעשות לכם משהו בדומה למה שיוטיוב עושים.
העקרון פשוט, מצאו איזורי תוכן באתר המעודדים את הגולשים לצרוך תוכן אחר באתר, והוסיפו את הפרמטרים הרלוונטים על מנת לדעת איזה איזור "עובד".

אז תייגנו את כל שטיח התוכן שלנו, מה עכשיו?

עכשיו אתם צריכים להסתכל בדוחות התוכן שלכם, ולראות כמה אנשים צורכים את התוכן המכיל את הפרמטרים האלו. אם אתם עובדים בגוגל אנליטיקס, הפיקו את דוח ה Pages תחת קטגוריית ה Content, וסננו את הרשימה לפי הפרמטר שאתם רוצים. במקרה שלי זה Ref, במקרה של יוטיוב זה Feature. אם למשל היום צפו ב 1000 דפים, ו 5% מתוכם נבעו מתוך שטיחי תוכן אחרים באתר, זה אומר שאתם בדרך הנכונה. עכשיו נותר לבדוק איזה חלק מתוך שטיח התוכן עובד הכי טוב ואז יש להסתכל על הערכים עצמם. האם ה fvwp עובד יותר טוב מ related? ואם כן, מה הפער?

מומלץ אגב, לבדוק את הדוח הזה לא רק באופן גורף על כל התעבורה, אלא על ה New visitors. אם ה New visitors לא מקליקים על איזורים מסויימים בשטיח התוכן, ייתכן והם לא מפתים מספיק וזה פוגע בתפקוד שלהם. ואולי בכלל הגיע הזמן להחליף אותו במשהו אחר, בכל זאת מדובר בשטחים יקרים מאד שיכולים לשמש באופנים שונים.

הערה חשובה לסיום: הוספת הפרמטרים האלו לקישורים עלולה לגרום בעיות קלילות מבחינת SEO, ואנו לא רוצים שגוגל יזהה כתובות שונות לאותו הקליפ כדפים שונים לגמרי. זה עלול להותיר רושם שאנו עוסקים בתכנים משוכפלים באתר. אז כדאי לטפל בזה באמצעות הגדרת rel=canonical. אם לא הבנתם מה אני מקשקש, פנו ליועץ ה SEO הקרוב לביתכם. אשמח גם לעזור, גם את זה אנחנו עושים.
וכמובן, אם אהבתם את הכתבה הזו, יש פה עוד כמה למטה..