מדידת פוטנציאל SEO בעזרת גוגל אנליטיקס

בין אם אתם מקדמים את האתר לבד או בעזרת סוכנות חיצונית (ואולי אתם לא מקדמים בכלל), אני מניח שאתם עובדים בצמוד לכלי אנליטיקס כלשהו. יש גם כלים שמספרים לכם מה המיקומים שלכם בגוגל מונחי חיפוש שונים (Ranking tools), אבל גם גוגל אנליטיקס יכול לעזור לכם בזה.
אני מניח שכולם מסתכלים בדוחות ה Organic שמספרים לכם כמה כניסות יש לכם ממנועי חיפוש ואני גם מניח שכולם מכירים (ודי מתוסכלים) מהנוכחות המרשימה של המילה הכי פופולרית  – Not Provided. אז כל זה טוב ויפה אבל זו חוכמה בדיעבד, כלומר ניתוח של הכניסות שכבר קיבלתם לאתר 

הפעם אני רוצה לדבר לא על מה שקרה בפועל, אלא על מה שיכול לקרות עם מאמץ SOE מצידכם. או בעברית פשוטה – באילו חיפושים האתר שלכם הופיע בתוצאות החיפוש, בין אם הקליקו עליו או לא.
אז Google Webmaster tools נותן לכם את המידע היקר הזה, אבל מאז שחלק מהדוחות שלו התמזגו עם Google Analytics העבודה קלה יותר.

דוח פוטנציאל SEO

את הדוח המפנק הזה תמצאו תחת קטגורייה Traffic Sources, תחת Search Engine Optimization. בדוח הקרוי Queries תוכלו לראות את כל מונחי החיפוש בהם האתר שלכם הופיע בשלושה החודשים האחרונים (לא כולל היומיים האחרונים) והוא נראה ככה:

seo potential

אפשר לראות שעבור מילת מפתח מסויימת (מוסתרת בתמונה) האתר שלי מופיע 320 פעם (תיכף נראה איזה דף בדיוק), ומתוכם 5 פעמים הקליקו, כלומר יחס הקלקה של 1.56%. לא רק זה, האתר שלי מופיע בממוצע במקום 11 (תוצאה ראשונה בדף השני).

איך עובדים עם הדוח הזה?

  • זוכרים שהמספרים שרואים רחוקים מלהיות מדוייקים, אבל המגמה חשובה (-:
  • זוכרים שהמיקום הממוצע הוא שקלול של נתונים רבים כולל מדינות שונות ולכן כדי לכם להקליק על Secondary Dimension מעל הטבלה ולבחור Country ואז תקבלו את אותו המידע בפילוח לפי מדינות. Nice!
  • זה נורא נחמד לדעת שאנחנו במקום 523 עבור מילת מפתח שלא מעניינת אותנו, אבל עוד יותר נחמד לדעת שאנו במקום 10 במילת מפתח נורא חשובה. כלומר כזו ששווה להתאמץ בשבילה במונחי SEO. כדי לראות את זה, מצאו מעל טבלת הנתונים את שדה הסינון (עם זכוכית מגדלת) ולחצו על Advanced. במסך שיפתח לכם קבעו את ההגדרות הבאות:
    filter seoמכיוון שהדוח גדול ומלא שורות לא מענינות, בניתי פילטר המורכב משלושה תנאים: הראשון – שיציג רק חיפושים בהם האתר שלי מופיע בשני הדפים הראשונים (Average position  קטן מ 20). שימו לב שהתנאי הוא מסוג  Include. התנאי השני, (תנאי מסוג Exclude) שיוציא מהדוח מילות מפתח הכוללות את המותגים שלי (שם החברה וכו'). למתקדמים, אפשר לבנות פה ממש נוסחה הכוללת את כל מילות המפתח הממותגות האפשריות, אבל זה בפעם אחרת. התנאי השלישי, כולל את כל מילות החיפוש שהאתר שלי מופיע מספר מהותי של פעמים, כלומר Impressions גדול מ 100. אני סתם כתבתי 100, אבל זה די תלוי בתחום בו אתם פועלים. אפשר גם 50 ואפשר גם מאתיים אלף. בתחום מאד מאד תחרותי, ייתכן ואני לא מעוניין במילות חיפוש בהן האתר שלי הופיע 5 פעמים, אלא אני מחפש קצת יותר בשר. למה? כי כאן סביר להניח שהתקדמות במיקומים תביא לשיפורים יותר משמעותיים בכניסות.

איזה דפים נחשפים הכי הרבה?

עכשיו שגילינו אילו מילות מפתח מענינות אותנו, נרצה לראות אלו דפים באתר מושכים הכי הרבה תשומת לב, ונחשפים הכי הרבה במנועי חיפוש (גם אם לא מקליקים, זוכרים?). לשם כך כנסו לדוח הבא בתור (ממוקם באותה ההיררכיה), הקרוי Landing pages ומציג לכם את אותם הנתונים אך הפעם ללא מילת המפתח אלא לפי הדף הנצפה. גם כאן, אני ממליץ להפעיל את אותו הפילטר בדיוק על מנת להתמקד בדפים החלשים שצריכים קצת עזרת SEO על מנת להשיג תוצאות טובות יותר, וכמובן אפשר לבדוק את המקרה ההפוך בו יש לכם דפים חלשים מאד הנמצאים הרחק אי שם במונחים חשובים.

טריק קטן

הרבה פעמים האתר שלנו מופיע בתוצאות החיפוש לא עקב התוכן המדהים שכתבנו אלא בגלל תמונות ששמנו. חלק מהתמונות מופיע בתוצאות של Google images וחלק מופיע בתוצאות החיפוש הרגילות. כך או כך, זו חשיפה קצת פחות משמעותית (אבל עדיין חשובה).
אז אם נחזור לדוחות, על מנת לבדוק אילו נתונים הם תוצאה של Google images, לחצו על הכפתור Secondary Dimension מעל לטבלת הנתונים והוסיפו את המימד Google Property:
propertyבתמונה אפשר לראות שהתוצאה הראשונה שלי (זו עם הכי הרבה חשיפות) היא בכלל תוצאה של שליפת התמונות על ידי גוגל (הממ..).

אז המידע היקר הזה נמצא עכשיו ברשותכם. את המסקנות וקבלת ההחלטות אני משאיר לכם.
בהצלחה!

האם המאמר עזר?
  • המאמר מאת:
    אסף טרפיקנט
    מנכ"ל Quickwin שיווק באינטרנט (קידום, פרסום ומדיה חברתית). מומחה ווב אנליטיקס ושיפור יחס המרה באתר. אוהב את השילוב האופטימלי בין רגש (התנהגות גולשים) וטכנולוגיה (האתר שלכם).

התגובות שלכם

  • מאת עידן שלומן‏:

    רעיון נחמד, רץ לנסות אצלי על כמה אתרים 🙂

  • מאת יוראי‏:

    אחלה פוסט אסף, מעניין.

  • מאת זהר עמיהוד‏:

    קראתי את המאמר הזה פעמיים! הפוטנציאל של מילות מפתח לא בא לידי ביטוי רק במספר הגולשים המגיעים לאתר, אלא גם במה שקרה איתם לאחר שהגיעו: מילאו טופס צור קשר, הגיבו לפוסט, רכשו וכדומה. כי לא מספיק להביא תנועה (ולא חשוב מהיכן) אלא גם צריך להמיר אותה.
    כתבת יפה.

    • תודה זהר.
      בעקרון זה נכון, אבל הדוח הספציפי הזה מאד מוגבל וגוגל אנליטיקס לא מאפשרים להציג את אותם הנתונים בשילוב עם Conversion rate או פחות מזה, Time on site ומדדים פשוטים יותר.
      מעבר לזה, הכוונה היא במדידת ה*פוטנציאל*, כלומר דברים שטרם קרו (כי אנחנו רק מקום 12 למשל) כך שמדדי ביצוע עוד לא בהכרח קיימים.


סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.

ווב אנליטיקס ישראל

עשרות אלפי בעלים אתרים, מנתחי אתרים, מנהלי שיווק, מקדמי אתרים ומקצועני ווב - כולם משתמשים בכלי אנליטיקס שונים לנתח את הפעילות באתרים שלהם.

זה המקום ללמוד דברים חדשים, לשמוע על מוצרים, לשתף ולחלוק מידע, לשאול ולענות. אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילה המתפתחת של ווב אנליטיקס ישראל.

תוסף כרום להורדה!

עובדים עם Google url builder על מנת לעקוב אחרי כל הקישורים שאתם מפזרים ברשת? התקינו את תוסף הכרום שפותח על ידנו ומשתמשים בו מעל ל 30,000 איש ברחבי העולם!! לדף התוסף בחנות של כרום

סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.