מקרה מבחן: כשהעובדים בחברה הופכים ל Affiliates

לאחת החברות שאני עובד איתה יש מוצר טכנולוגי, מערכת SAAS מקצועית, בתחום הפיננסים. באחד מהמיילים שקיבלתי מאיש הקשר שלי (שאינו איש שיווק, אלא מנהל מח' IT בכלל), שמתי לב שבתחתית המייל יש באנר למבצע קיץ וכשהקלקתי עליו שמתי לב שהקישור כלל גם פרמטר המציין שזה קישור Affiliate. כלומר www.domain.com/?ref=12345 שמזהה את מקור ההגעה באופן פרסונלי ומתגמל את ה Affiliate בעמלות במידה ונוצרת עסקה דרך הקישור שלו.

ידעתי שהחברה מפעילה תוכנית שותפים, אבל חשבתי לעצמי ש"הנה עובד עם ראש גדול" (או קרימינלי, תלוי איך מסתכלים על זה). במקום סתם להעביר תעבורה לאתר החברה, הוא אפילו ירוויח עמלות מעסקאות שייסגרו.

אז הרמתי לו טלפון וכממתיק סוד סיפרתי לו שראיתי את קישור ה Affiliate שלו. להלן הדיאלוג/ראיון בשחזור חופשי (ותודה להם שהסכימו לפרסום):

זה בסדר מצד ההנהלה?
ברור, לכל העובדים יש קישורי אפילאייט. יותר מזה, זו הנחיה מלמעלה.
[כאן הייתי צריך שנייה לעכל את זה]

אבל כמה יוצא לך מהחתימה? הרי מי שפונה אלייך הוא כבר לקוח, לא?
מי אמר שזה רק בחתימה? אני אפיליאייט לכל דבר. יש לנו אפיליאייט מנג'ר בחברה שעוזר לנו בשיווק. היה לי אפילו קמפיין בפייסבוק, ודרך הבלוג שלי גם מדי פעם מגיעים אנשים ואני עושה עוד כל מיני דברים.

אבל זה על חשבון המשימות שלך בחברה, לא? מה, כולם מנהלים את זה רק בערב ומהבית?
זה תמיד זולג לשעות העבודה, אבל בסופו של דבר, אני עוזר לחברה, כלומר, גם אם אני מחוץ לפוקוס של המשימות שלי, אני עדיין תורם ומסייע למכירות וגם מרוויח על הדרך.

כמה אצלכם ממש רציניים בזה?
בוא נגיד שיש תחרות, וטבלת Top10 ומדברים על זה המון. אני מניח שלא כולם משקיעים אבל גם אני לא ממש משקיע. יש פה חבר'ה הרבה יותר רציניים שממש הלכו ללמוד את זה והתעמקו בתחום. דווקא אנשי השיווק בחברה לא ממש מתעסקים בזה.

כמה זמן אתה עושה את זה?
חודשיים אחרי שהגעתי הביאו אותי לסדנה שגרתית עם האפיליאייט מנג'ר, וראיתי את כולם שואלים שאלות ונכנסתי לזה די מהר, ואני עושה את זה כבר שנתיים בערך. אחרי שהייתי בסדנאות אפילייאטיס חיצוניות, גיליתי שהדינמיקה אותו דבר. אף אחד לא מדבר על מה הוא עושה ואיך הוא עושה. הכל בשושו ובשקט. חס וחלילה שלא נגנוב אחד לשני את הנישה. היחידה שיודעת פה מה קורה זו מנהלת השיווק שיש לה גישה לאנליטיקס ולמערכת ניהול השותפים והיא רואה בדיוק מה כל אחד עושה ומה הביצועים והיא עוקבת אחרי זה. גם לך יש גישה לנתונים מה שעושה אותך פה דמות מאד אטרקטיבית עבור כמה אנשים.
[אני חושב ששמעתי חיוך דרך הטלפון, אבל אני לא בטוח שזה היה באמת חיוך]

אתה חושב שזה מהלך חכם מצד החברה? האם חברות אחרות צריכות גם לנסות את זה?
כל המהלך הזה הוא הבייבי של מנהל המוצר והוא נותן המון כדי שזה יקרה טוב, ובשנה שעברה היינו אחראים לנפח מכירות מאד משמעותי. זה חייב להיות מנוהל, מתועדף וגם צריך לשמור על מינונים. אנחנו לא חברת Affiliation ועדיין צריך לעבוד. אני חושב שמי שעושה דבר כזה צריך להיות בשליטה ולוודא שאנשים לא עושים שטויות ושהם אכן מבינים מה הם עושים. לא יודע אם זה מתאים לכל החברות, אבל אני חושב שזה מחבר את העובדים למוצר באופן מושלם.

ועכשיו – שאלה ישראלית טיפוסית. פרנסה יש?
יחסית לכולם אני די חלש. היו לי תקופות טובות יותר והשקעתי המון, ועכשיו נולדה לי ילדה אז אני בכלל מחוץ לפוקוס. אבל יש הרבה שמקבלים לא מעט כסף כל חודש בעיקר מכיוון שהתגמול הוא לא רק על רישום חד פעמי אלא על כל ההכנסות העתידיות של הלקוח שהביאו. יש פה גם בחורה שכל כמה זמן מצלמת את התוצאות שלה ותולה במסדרון. כולם מקנאים במספרים וזה בהחלט מדרבן למרות שרוב הזמן זה די מתסכל. אבל זה עושה את העבודה, זה בטוח.

זיופים? רמאויות? תכמונים? יש?
יש סוג של אמנה וכללים אבל לא משהו מיוחד. החוק היחיד המהותי הוא שחומרי השיווק הרשמיים היוצאים מטעם מח' השיווק אסור שיכללו קוד אפילייאט, וזו בעיקר הנחיה לאנשי השיווק שאסור להם בכלל להשתתף בזה. מצד שני, כשאנשי מכירות שלנו מסתובבים בכנסים ואירועים, הם תמיד דואגים שהלידים ייכנסו איכשהו מהקישור שלהם. קודי QR על הכרטיס שלהם מכילים קישור אפיליאייט למשל או שהם שולחים קישור הרשמה ללקוח אחרי הכנס. אז כמה קיטרו בהתחלה שזה לא פייר אבל מהר מאד הבינו שכל אחד מנצל את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב.
[עדכון 24.10.12: אנשי מכירות אינם מתוגמלים במודל עמלות נוסף]

ומה אתה יודע לעשות הכי טוב?
לכתוב תוכן בבלוג שלי. אני מקבל הרבה תנועה אורגנית ואחוז המרה קטן מאד אבל עקבי. לא מתלונן, אבל אני יודע שהייתי יכול להרוויח יותר אם היה לי הזמן.

אין לי יותר מה לשאול. תן לי איזו אנקדוטה לסיום.
יש למנכ"ל טוויטר פעיל מאד, ולאחרונה גילינו שהוא תמיד משתמש בקישורי אפילייאט. זה נראה די מוזר בהתחלה, אבל יש בזה משהו מגניב. אין לנו מושג אם יוצא לו מזה משהו, ולא ברור אם יש פה אמירה אישית, שעשוע או שאשכרה זה עובד. אבל רק שתבין כמה גבוה זה חלחל.

הכי גבוה שאפשר…
הכי גבוה שאפשר.

ומה אתם אומרים?  אשמח לשמוע בתגובות.

האם המאמר עזר?
  • המאמר מאת:
    אסף טרפיקנט
    מנכ"ל Quickwin שיווק באינטרנט (קידום, פרסום ומדיה חברתית). מומחה ווב אנליטיקס ושיפור יחס המרה באתר. אוהב את השילוב האופטימלי בין רגש (התנהגות גולשים) וטכנולוגיה (האתר שלכם).

התגובות שלכם

  • מאת אוריאל‏:

    🙂 אדרבה.

  • מאת עופר מנדלר‏:

    על פניו נשמע מצויין. גם מחבר את עובדי החברה למוצר וגם מגדיל את כוח המכירה שלה.
    אני חושב שאנשי מכירות ושיווק של החברה אמורים להיות מחוץ לתוכנית. כי הם חשופים להמון מידע פנימי וחומרים ששאר העובדים לא חשופים אליהם + הם מקבלים שכר על גיוס לקוחות, אז למה הם צריכים לקבל משכורת "כפולה" כביכול

    • אכן השיווק "בחוץ" ולמכירות נטען שיש להם אפיליאיישן למרות שלא שאלתי האם יש להם גם בונוסים חוץ מזה או שזה מודל חליפי לעמלות.

  • מאת erez‏:

    סוג של נטוורקינג לגיטימי לדעתי!
    🙂

  • מאת Ariel‏:

    בכוונה אין פה לייק פייסבוק? קראתי ונהנתי מהרעיון והראיון.

  • כל הכבוד על הרעיון והיזמה
    גם דרך לאפשר לעובדים להנות מהכנסה נוספת, גם דרך לחבר אותם למוצר ואולי להופך אותם לאנשים שיווק יותר טובים.

    ברוב החברות שעובד מביא לקוח לחברה בקושי אומרים לו תודה

    סחטיין על המאמר אהבתי


סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.

ווב אנליטיקס ישראל

עשרות אלפי בעלים אתרים, מנתחי אתרים, מנהלי שיווק, מקדמי אתרים ומקצועני ווב - כולם משתמשים בכלי אנליטיקס שונים לנתח את הפעילות באתרים שלהם.

זה המקום ללמוד דברים חדשים, לשמוע על מוצרים, לשתף ולחלוק מידע, לשאול ולענות. אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילה המתפתחת של ווב אנליטיקס ישראל.

תוסף כרום להורדה!

עובדים עם Google url builder על מנת לעקוב אחרי כל הקישורים שאתם מפזרים ברשת? התקינו את תוסף הכרום שפותח על ידנו ומשתמשים בו מעל ל 30,000 איש ברחבי העולם!! לדף התוסף בחנות של כרום

סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.