מקרה מבחן: עלייה פתאומית בתעבורת Direct

מי שהוריד את הספר בצד שמאל כאן, וודאי כבר יודע שאחד הכללים העיקריים לפיהם עושים עבודת אנליטיקס טובה הוא The Trend Is Your Friend. כלומר, לא להיצמד למספרים המדוייקים בהכרח אלא לשים לב למגמות. לפעמים שינוי במגמות האלו יכול לגלות לנו משהו על מאמצי השיווק ולפעמים אנו מגלים דברים אחרים לגמרי שלא תלויים בנו בכלל, ומעשה שהיה, כך היה:

לקוח פנה אלי וטען שאחוז ה Direct Traffic נראה לו גבוה למדי ושאל אם נוכל לברר מה קורה בדיוק. ראשית, רציתי להבין מהו אותו אחוז גבוה של Direct Traffic ואכן בחודש האחרון התעבורה מסוג זה עמדה על 25% מסך התעבורה לאתר (לא אתייחס כרגע לשאלה אם זה גבוה או לא כי ההסבר ארוך ושווה פוסט נפרד). כאשר הסתכלתי על התקופה של פברואר-יולי, גיליתי שבכל חודש אחוז ה Direct Traffic עמד על 12%-15% בחודש. אבל באוגוסט האחוז קפץ ל 20% ובספטמבר – 25%. אז משהו באמת קרה.

השלב הבא – לצלול לרזולוציה יומית ולראות מתי בדיוק באוגוסט קרה השינוי, ואם תסתכלו בתמונה המציגה את ה Direct Traffic באוגוסט, תראו שב 22 לאוגוסט, התעבורה פשוט שולשה!

בדיקה קצרה הראתה שהתעבורה מקמפיין PPC או ממנועי חיפוש או מאתרים מקשרים לא השתנתה בכלל, אלא רק ה Direct. אז אחרי כמה ניסיונות חיתוך שלא הניבו ממצאים, החלטתי לנסות לחתוך לפי מדינות וגיליתי שכל העלייה הזו נבעה מתעבורה שהגיעה מארה"ב, או ליתר דיוק העיר אינדיאנפוליס באינדיאנה. הניחוש הראשון היה שאולי הלקוח השתתף באיזה כנס בעיר הזו סביבה, חילק כרטיסי ביקור ולכן יש קפיצה, אבל מהר מאד גיליתי משהו אחר לגמרי.

כל התעבורה מסוג Direct שהגיעה מאינדיאנפוליס, אופיינה ב 100% Bounce Rate (מה זה Bounce Rate) אפס שניות זמן שהייה, 100% מבקרים חדשים ו 100% משתמשים בדפדפן ספארי. מכיוון שלא ייתכן שמדובר בתעבורה אנושית, אפשר להניח כמה דברים:

  1. גוגל שינו הגדרה של זיהוי דפדפנים.
  2. גליצ' במערכת (תקראו לזה באג…)
  3. מתקפה על האתר
  4. Bot חדש שגוגל טרם זיהו אותו כ Bot.

מעבר לזה, ב 29 לאוגוסט התופעה הזו פשוט נעלמה כלא הייתה, משאירה את חותמה המשמעותי על גרף ה Direct. עכשיו השאלה הייתה מה קרה בספטמבר שוב? אז חזרתי על אותו התהליך ועכשיו התוצאות היו זהות לחלוטין רק שמקור התעבורה הגיע מהעיר Kingwood במערב וירג'יניה. וגם כאן, התופעה החלה ב 9/11 ופסקה לאחר כמה ימים משאירה חותם משמעותי הרבה יותר מקודמתה. התאריך המוכר הזה (9/11) העלה גם סברה שאולי מדובר במתקפה על האתר, אבל נשאיר את זה לספקולנטים.

השלב הבא, היה לנטרל את שתי הקפיצות האלה מהגרפים לגמרי לראות האם ישנן תופעות נוספות שמצריכות בדיקה, ואכן, ברגע שסיננתי את שני הגליצ'ים האלו, גרף ה Direct התיישר ועמד על סביבות ה 15% כמו תמיד.

גם המדדים הכללים אחרי הסינון השתפרו. ה Bounce Rate ירד מ 68% ל 58%, זמן השהייה הממוצע עלה בחצי דקה, ומספר דפים ממוצע לגולש עלה בחצי דף.

יש מוסר השכל?

שימו לב למספרים שאתם רואים, היו עירניים למגמות ושינויים, לא כל מספר שאתם רואים אכן קרה בפועל, וגם גוגל לא חפים מבעיות ובאגים. האם זה באג או אולי מתקפה? לא יודע (למרות שלא ראיתי את זה באתרים נוספים שבדקתי), אז שלא יעבדו עליכם (-:

האם המאמר עזר?
  • המאמר מאת:
    אסף טרפיקנט
    מנכ"ל Quickwin שיווק באינטרנט (קידום, פרסום ומדיה חברתית). מומחה ווב אנליטיקס ושיפור יחס המרה באתר. אוהב את השילוב האופטימלי בין רגש (התנהגות גולשים) וטכנולוגיה (האתר שלכם).

התגובות שלכם


סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.

ווב אנליטיקס ישראל

עשרות אלפי בעלים אתרים, מנתחי אתרים, מנהלי שיווק, מקדמי אתרים ומקצועני ווב - כולם משתמשים בכלי אנליטיקס שונים לנתח את הפעילות באתרים שלהם.

זה המקום ללמוד דברים חדשים, לשמוע על מוצרים, לשתף ולחלוק מידע, לשאול ולענות. אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילה המתפתחת של ווב אנליטיקס ישראל.

תוסף כרום להורדה!

עובדים עם Google url builder על מנת לעקוב אחרי כל הקישורים שאתם מפזרים ברשת? התקינו את תוסף הכרום שפותח על ידנו ומשתמשים בו מעל ל 30,000 איש ברחבי העולם!! לדף התוסף בחנות של כרום

סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.