רמת קושי 5

Google Tag Manager - מה זה ניהול תגיות ומה גוגל מציעה בדיוק? [עדכון 2017]

Google Tag Manager: מוצר חדש מבית גוגל, סקירה מקיפה של התחום, שחקנים בשוק, מה יש לגוגל להציע ומדריך מקוצר לתחילת עבודה

אסף טרפיקנט | 03 אוקטובר, 2012

[עודכן ב 2017]

המאמר שלפניכם פורסם במקור באוקטובר 2012, ומאז עברו הרבה מים בנהר, ו Google Tag Manager כמערכת התפתחה והשתנתה מאד ועלה הצורך כבר לעדכן את המאמר הזה. אז הנה הוא לפניכם בגרסתו המעודכנת.

באוקטובר 2012, גוגל יצאו בהכרזה על מוצר חדש – Google Tag Manager שמיד עורר מין טלטלה קטנה בשוק ניהול התגים שאז היה עדיין בחיתוליו אבל ללא ספק הפך להיות חלק מכריע מתוך האקו-סיסטם של ניהול שיווק האונליין שלכם, ובכלל חלק משמעותי באקו-סיסטם של גוגל ההולך ומתבהר.אז מה זה בכלל ניהול תגיות (Tag Management או Tag Container), למי כדאי להשתמש בזה ומה קורה היום בשוק טרום הכניסה של גוגל. נסביר הכל ובסוף יהיה גם וובינר של 30 דקות המפרט את תהליכי העבודה ב Google tag manager.

ניהול תגיות (Tag Management)

רשתות הפרסום כדוגמת גוגל ופייסבוק וכלי מדידה (כמו גוגל אנליטיקס), מצריכות ביצוע שינויים בקוד האתר על מנת להטמיע כלי בקרה ומדידה. ואכן, לא מעט פעמים, אנו בצוות האנליטיקס מתבקשים למשל:

  • "נא לשים פיקסל המרות של פייסבוק בדף X"
  • "צריך למדוד כמה פעמים לחצו על כפתור X באתר הפעולות"
  • "אני רוצה לדעת כמה אנשים הורידו את ה PDF…"

הטמעות אלו דורשות ברוב המקרים התערבות של צוותי הפיתוח, על כל הכרוך בכך מבחינת לו"ז, תעדופים, זמינות למשימה וכיו"ב. מעבר לכך, איש הפיתוח מבצע את ההטמעות בקוד האתר, מה שקרוי Hard coding. הקונספט של Google Tag Manager  וכלים דומים, הוא לאפשר לכם לשים קוד אחד ויחיד באתר הלקוח ולשלוט בתכולה שלו מרחוק.

מה זאת אומרת "מרחוק"?

דמיינו לכם, שקיבלתם למעשה "חלון", דרכו אתם יכולים להכניס קוד לאתר שלכם או של הלקוח, מבלי להתעסק ולהתלכלך בקוד האתר. לא רק זה, דרך החלון הזה אתם יכולים להכניס קטעי קוד רבים של מערכות שונות שאין קשר ביניהן. לחלון הזה קוראים בעגה המקצועית Container, כלומר, מיכל הכולל אוסף של קטעי קוד המוזרקים לקוד אתר הלקוח ב"מכה אחת". כעת, במידה ואני רוצה לעשות שינוי בקוד האנליטיקס למשל של הלקוח, אני ניגש לקונטיינר באמצעות מערכת ניהול התגיות, שהינה חיצונית לחלוטין. ברגע שהקוד יתעדכן שם, הוא "יוזרק" (Injected) לקוד האתר.

כשתרשמו ל Google Tag Manager (הסברים בהמשך) תקבלו קוד קצר אותו תצטרכו להטמיע בכל דפי האתר. זה הקוד היחיד שאתם צריכים להטמיע בכל האתר והוא למעשה ה Container, "החלון".  החלון הזה, הוא חלון חכם והוא מסוגל באופן עצמאי לאסוף מידע על הדף בו הוא מוטמע, למשל כתובת הדף, הכותרת שלו, שם המוצר, מאפיין הגולש, מחיר המוצר (באתרי מסחר), ערך המופיע בשדה שגולש מילא באיזה טופס ושלח אותו ועוד מידע ככל העולה על רוחכם. ככל שה Container יהיה חכם יותר ויכיל יותר מידע על הסביבה שלו, תוכלו להפעיל כללים יצירתיים יותר בהזרקת הקודים. למשל, תוכלו להגדיר במערכת ניהול התגיות, שקוד ה Remarketing יוצג רק בדף תודה לאחר רכישה ורק בתנאי שנרכשו מוצרים מעל 2000 ש"ח הכוללים גם טלוויזיה.

תהליך זה עונה על הצורך לנהל את כל קטעי הקוד שאתם דוחפים לאתר לצרכים שיווקיים, למשל קוד המרה של Adwords, קוד Remarketing, קוד אנליטיקס כלשהו וכו', כאשר הכל מנוהל ממקום אחד. חשוב לציין שהשירות מתאים במיוחד לגופים בהם סבבי הפיתוח ארוכים מדי, והוא לא מתאים לכל אחד (הסברים בהמשך).

אפשר לשים מה שרוצים דרך ה Container ?

בעקרון כן. כל מערכת Tag Management מציינת בדר"כ באילו תגיות היא תומכת באופן רשמי ואפילו מכינה לכם כפתורים אוטומטיים להגדרת התגיות האלו. שימו לב לרשימה שגוגל נותנים:

אם תרצו להטמיע פיקסל המרה של Adwords זה כבר מוכן לכם. רק צריך להזין את את המספר הסידורי של הפיקסל שהונפק לכם על ידי Adwords  וזהו. רוצים לשים סקריפט של מערכת Hotjar? יש פיקסל מוכן גם לזה.

מעבר לתגיות המוכנות, המערכת מאפשרת לכם לשים כמובן קוד חופשי, של מערכות שגוגל לא מכיר בהן עדיין או סתם קוד שאתם כתבתם. אם אתם חוששים מהסכנות הנלוות לזה, אתם צודקים, וגוגל נותנים כמה כלים להתמודד עם זה (קראו כאן על איך למנוע מאנשים לשים קוד זדוני ב Google Tag Manager)

לסיכום היתרונות ב Google Tag Manager

גוגל טאג מנג'ר, או בשמו המקוצר GTM, חוסך לנו זמן, מייעל את הקוד, חוסך בטעינות מיותרות של קוד איפה שלא צריך ומעל לכל חוסך לכם התקשקשות מול מחלקת ה IT או מול ה Webmasters. מעבר לזה, היכולת שלכם להגדיר כללים אוטומטיים כמו איזה קוד יופיע איפה, גדלה לאין שיעור ואתם הופכים להיות כלים חדים יותר בניהול השיווק הדיגיטלי שלכם.

האם יש חסרונות ב Google Tag Manager?

כן. ולא מעט. כתבתי מאמר מפורט המכיל רשימה ארוכה של דברים שחייבים לדעת על GTM לפני שנכנסים לזה. קריאת חובה לפני שרצים להטמיע.

Google Tag Manager זה פתרון נהדר לאפליקציות מובייל, לא?

זה פתרון מדהים לאפליקציות מובייל. מעכשיו לא תצטרכו לשחרר גרסאות חדשות על כל שינוי קוד ב Client! זה אומר פחות גרסאות, פחות עדכונים של לקוחות, פחות סיכון, ואפילו משפר את הביצועים של האפליקציה. רוצים קוד מעקב חדש לפרסומות באפליקציה? מטמיעים מערכת אנליטיקס למובייל? עכשיו אתם עושים את זה מרחוק, דרך ה Container ללא מגע באפליקציה עצמה.

אז איך זה עובד בדיוק ב GTM?

אנסה לפרט את הלוגיקה הבסיסית במערכת, אבל לפני זה צפו בוידאו הקצרצר ונמשיך מיד לאחר מכן:

הטמעה של GTM

לאחר הכניסה למערכת, תצטרכו ליצור חשבון בפעם הראשונה. הזינו שם לחשבון (נניח השם של החברה שלכם):

לאחר מכן  המערכת תבקש שתיצרו קונטיינר שאותו אתם תצטרכו לשים באתר. שים לבו, אפשר לייצר תחת החשבון שלכם כמה קונטיינרים, לשים כל אחד באתר אחר שלכם, או אפילו לשים כמה באותו אתר (מיותר אבל אפשרי בתצורה מסויימת). המערכת מאפשרת ליצור קונטיינר שמתאים לאתרים רגילים, אפליקציות מובייל או אתרי AMP:

בשלב הבא תקבלו את הקוד אותו יש להטמיע באתר שלכם. הקוד מורכב משני חלקים. הראשון ימוקם בתוך איזור ה Head באתר והשנח מיד לאחר תחילת ה Body. לאחר מכן, תוכלו להתחיל לעבוד עם המערכת.

מה עכשיו? איך עובדים תכל'ס עם Google Tag Manager?

עכשיו תשננו את המשפט הבא:

GTM מעניק לכם יכולת"להזריק" קוד לאתר, על מנת שיפעל בהינתן תנאים שנקבעו מראש ו/או שמבוססים על ערכים כלשהם.

בוא וניקח את המקרה הבא: אתם מעוניינים שקוד ההמרה של גוגל Adwords  ירוץ לאחר מילוי טופס צור קשר. כלומר, על בסיס המשפט שהדגשתי מקודם:
"GTM מעניק לכם יכולת לירות את הפיקסל של גוגל, בהינתן המקרה של שליחת טופס צור קשר".

אם נתרגם את זה למונחים של GTM, הסקריפט של גוגל נקרא תג (Tag), ויש לו גם טריגר (Trigger), כלומר, מה המניע להפעלה שלו. הטריגר במקרה הזה, הוא שליחה של טופס צור קשר.
ואם להרחיב – כל המערכת של GTM היא מערכת של תגים וטריגרים. מה אני מפעיל – ובאיזה תנאי. למקרים מתקדמים, המערכת מאפשרת לכם גם לחשב כל מיני ערכים ורק אז להריץ את התגים. למשל, לשלוח אוונט של גוגל אנליטיקס כמישהו מוסיף לסל מוצר שמחירו גדול מ 1000 ש"ח. לשם כך, נצטרך לשלוף את המחיר של המוצר לתוך משתנה, ורק בתנאי שהוא גדול מ 1000, רק אז להריץ את התג. המשתנים האלה נקראים Variables והם חלק מהארסנל הנהדר שGTM מעמיד לרשותנו.

עוד דוגמאות:

  • אם מישהו מקליק על לינק שמכיל את הכתובת של Facebook.com, אז תריץ את תגית הרימרקטינג מסוג X.
  • אם הגולש רכש שלושה פריטים מסוג טאבלט נקסוס 7 והוא ממדינת מינסוטה והגיע גם מקמפיין מסויים בטוויטר, תריץ קוד רימטרקטינג מסוג Y.
  • כשמישהו לוחץ על קישור שמפנה קובץ PDF תשלח Event לגוגל אנליטיקס.

מדריך וידאו קצר להטמעת גוגל אנליטיקס באתר באמצעות Google Tag Manager

בשורה התחתונה

לא תמיד נושא ניהול התגיות אינטואטיבי לאלו שנפגשים עם הנושא בפעם הראשונה (אפשר לקרוא את המאמר הזה שוב...), אבל ברגע שמתחילים לעבוד עם זה, זה מייצר סדר, שליטה ויעילות בניהול השיווק הדיגיטלי שלכם.

אסף טרפיקנט
רוצה לקרוא אחר כך?

Google Tag Manager: מוצר חדש מבית גוגל, סקירה מקיפה של התחום, שחקנים בשוק, מה יש לגוגל להציע ומדריך מקוצר לתחילת עבודה

[עודכן ב 2017]

המאמר שלפניכם פורסם במקור באוקטובר 2012, ומאז עברו הרבה מים בנהר, ו Google Tag Manager כמערכת התפתחה והשתנתה מאד ועלה הצורך כבר לעדכן את המאמר הזה. אז הנה הוא לפניכם בגרסתו המעודכנת.

באוקטובר 2012, גוגל יצאו בהכרזה על מוצר חדש – Google Tag Manager שמיד עורר מין טלטלה קטנה בשוק ניהול התגים שאז היה עדיין בחיתוליו אבל ללא ספק הפך להיות חלק מכריע מתוך האקו-סיסטם של ניהול שיווק האונליין שלכם, ובכלל חלק משמעותי באקו-סיסטם של גוגל ההולך ומתבהר.אז מה זה בכלל ניהול תגיות (Tag Management או Tag Container), למי כדאי להשתמש בזה ומה קורה היום בשוק טרום הכניסה של גוגל. נסביר הכל ובסוף יהיה גם וובינר של 30 דקות המפרט את תהליכי העבודה ב Google tag manager.

ניהול תגיות (Tag Management)

רשתות הפרסום כדוגמת גוגל ופייסבוק וכלי מדידה (כמו גוגל אנליטיקס), מצריכות ביצוע שינויים בקוד האתר על מנת להטמיע כלי בקרה ומדידה. ואכן, לא מעט פעמים, אנו בצוות האנליטיקס מתבקשים למשל:

  • "נא לשים פיקסל המרות של פייסבוק בדף X"
  • "צריך למדוד כמה פעמים לחצו על כפתור X באתר הפעולות"
  • "אני רוצה לדעת כמה אנשים הורידו את ה PDF…"

הטמעות אלו דורשות ברוב המקרים התערבות של צוותי הפיתוח, על כל הכרוך בכך מבחינת לו"ז, תעדופים, זמינות למשימה וכיו"ב. מעבר לכך, איש הפיתוח מבצע את ההטמעות בקוד האתר, מה שקרוי Hard coding. הקונספט של Google Tag Manager  וכלים דומים, הוא לאפשר לכם לשים קוד אחד ויחיד באתר הלקוח ולשלוט בתכולה שלו מרחוק.

מה זאת אומרת "מרחוק"?

דמיינו לכם, שקיבלתם למעשה "חלון", דרכו אתם יכולים להכניס קוד לאתר שלכם או של הלקוח, מבלי להתעסק ולהתלכלך בקוד האתר. לא רק זה, דרך החלון הזה אתם יכולים להכניס קטעי קוד רבים של מערכות שונות שאין קשר ביניהן. לחלון הזה קוראים בעגה המקצועית Container, כלומר, מיכל הכולל אוסף של קטעי קוד המוזרקים לקוד אתר הלקוח ב"מכה אחת". כעת, במידה ואני רוצה לעשות שינוי בקוד האנליטיקס למשל של הלקוח, אני ניגש לקונטיינר באמצעות מערכת ניהול התגיות, שהינה חיצונית לחלוטין. ברגע שהקוד יתעדכן שם, הוא "יוזרק" (Injected) לקוד האתר.

כשתרשמו ל Google Tag Manager (הסברים בהמשך) תקבלו קוד קצר אותו תצטרכו להטמיע בכל דפי האתר. זה הקוד היחיד שאתם צריכים להטמיע בכל האתר והוא למעשה ה Container, "החלון".  החלון הזה, הוא חלון חכם והוא מסוגל באופן עצמאי לאסוף מידע על הדף בו הוא מוטמע, למשל כתובת הדף, הכותרת שלו, שם המוצר, מאפיין הגולש, מחיר המוצר (באתרי מסחר), ערך המופיע בשדה שגולש מילא באיזה טופס ושלח אותו ועוד מידע ככל העולה על רוחכם. ככל שה Container יהיה חכם יותר ויכיל יותר מידע על הסביבה שלו, תוכלו להפעיל כללים יצירתיים יותר בהזרקת הקודים. למשל, תוכלו להגדיר במערכת ניהול התגיות, שקוד ה Remarketing יוצג רק בדף תודה לאחר רכישה ורק בתנאי שנרכשו מוצרים מעל 2000 ש"ח הכוללים גם טלוויזיה.

תהליך זה עונה על הצורך לנהל את כל קטעי הקוד שאתם דוחפים לאתר לצרכים שיווקיים, למשל קוד המרה של Adwords, קוד Remarketing, קוד אנליטיקס כלשהו וכו', כאשר הכל מנוהל ממקום אחד. חשוב לציין שהשירות מתאים במיוחד לגופים בהם סבבי הפיתוח ארוכים מדי, והוא לא מתאים לכל אחד (הסברים בהמשך).

אפשר לשים מה שרוצים דרך ה Container ?

בעקרון כן. כל מערכת Tag Management מציינת בדר"כ באילו תגיות היא תומכת באופן רשמי ואפילו מכינה לכם כפתורים אוטומטיים להגדרת התגיות האלו. שימו לב לרשימה שגוגל נותנים:

אם תרצו להטמיע פיקסל המרה של Adwords זה כבר מוכן לכם. רק צריך להזין את את המספר הסידורי של הפיקסל שהונפק לכם על ידי Adwords  וזהו. רוצים לשים סקריפט של מערכת Hotjar? יש פיקסל מוכן גם לזה.

מעבר לתגיות המוכנות, המערכת מאפשרת לכם לשים כמובן קוד חופשי, של מערכות שגוגל לא מכיר בהן עדיין או סתם קוד שאתם כתבתם. אם אתם חוששים מהסכנות הנלוות לזה, אתם צודקים, וגוגל נותנים כמה כלים להתמודד עם זה (קראו כאן על איך למנוע מאנשים לשים קוד זדוני ב Google Tag Manager)

לסיכום היתרונות ב Google Tag Manager

גוגל טאג מנג'ר, או בשמו המקוצר GTM, חוסך לנו זמן, מייעל את הקוד, חוסך בטעינות מיותרות של קוד איפה שלא צריך ומעל לכל חוסך לכם התקשקשות מול מחלקת ה IT או מול ה Webmasters. מעבר לזה, היכולת שלכם להגדיר כללים אוטומטיים כמו איזה קוד יופיע איפה, גדלה לאין שיעור ואתם הופכים להיות כלים חדים יותר בניהול השיווק הדיגיטלי שלכם.

האם יש חסרונות ב Google Tag Manager?

כן. ולא מעט. כתבתי מאמר מפורט המכיל רשימה ארוכה של דברים שחייבים לדעת על GTM לפני שנכנסים לזה. קריאת חובה לפני שרצים להטמיע.

Google Tag Manager זה פתרון נהדר לאפליקציות מובייל, לא?

זה פתרון מדהים לאפליקציות מובייל. מעכשיו לא תצטרכו לשחרר גרסאות חדשות על כל שינוי קוד ב Client! זה אומר פחות גרסאות, פחות עדכונים של לקוחות, פחות סיכון, ואפילו משפר את הביצועים של האפליקציה. רוצים קוד מעקב חדש לפרסומות באפליקציה? מטמיעים מערכת אנליטיקס למובייל? עכשיו אתם עושים את זה מרחוק, דרך ה Container ללא מגע באפליקציה עצמה.

אז איך זה עובד בדיוק ב GTM?

אנסה לפרט את הלוגיקה הבסיסית במערכת, אבל לפני זה צפו בוידאו הקצרצר ונמשיך מיד לאחר מכן:

הטמעה של GTM

לאחר הכניסה למערכת, תצטרכו ליצור חשבון בפעם הראשונה. הזינו שם לחשבון (נניח השם של החברה שלכם):

לאחר מכן  המערכת תבקש שתיצרו קונטיינר שאותו אתם תצטרכו לשים באתר. שים לבו, אפשר לייצר תחת החשבון שלכם כמה קונטיינרים, לשים כל אחד באתר אחר שלכם, או אפילו לשים כמה באותו אתר (מיותר אבל אפשרי בתצורה מסויימת). המערכת מאפשרת ליצור קונטיינר שמתאים לאתרים רגילים, אפליקציות מובייל או אתרי AMP:

בשלב הבא תקבלו את הקוד אותו יש להטמיע באתר שלכם. הקוד מורכב משני חלקים. הראשון ימוקם בתוך איזור ה Head באתר והשנח מיד לאחר תחילת ה Body. לאחר מכן, תוכלו להתחיל לעבוד עם המערכת.

מה עכשיו? איך עובדים תכל'ס עם Google Tag Manager?

עכשיו תשננו את המשפט הבא:

GTM מעניק לכם יכולת"להזריק" קוד לאתר, על מנת שיפעל בהינתן תנאים שנקבעו מראש ו/או שמבוססים על ערכים כלשהם.

בוא וניקח את המקרה הבא: אתם מעוניינים שקוד ההמרה של גוגל Adwords  ירוץ לאחר מילוי טופס צור קשר. כלומר, על בסיס המשפט שהדגשתי מקודם:
"GTM מעניק לכם יכולת לירות את הפיקסל של גוגל, בהינתן המקרה של שליחת טופס צור קשר".

אם נתרגם את זה למונחים של GTM, הסקריפט של גוגל נקרא תג (Tag), ויש לו גם טריגר (Trigger), כלומר, מה המניע להפעלה שלו. הטריגר במקרה הזה, הוא שליחה של טופס צור קשר.
ואם להרחיב – כל המערכת של GTM היא מערכת של תגים וטריגרים. מה אני מפעיל – ובאיזה תנאי. למקרים מתקדמים, המערכת מאפשרת לכם גם לחשב כל מיני ערכים ורק אז להריץ את התגים. למשל, לשלוח אוונט של גוגל אנליטיקס כמישהו מוסיף לסל מוצר שמחירו גדול מ 1000 ש"ח. לשם כך, נצטרך לשלוף את המחיר של המוצר לתוך משתנה, ורק בתנאי שהוא גדול מ 1000, רק אז להריץ את התג. המשתנים האלה נקראים Variables והם חלק מהארסנל הנהדר שGTM מעמיד לרשותנו.

עוד דוגמאות:

  • אם מישהו מקליק על לינק שמכיל את הכתובת של Facebook.com, אז תריץ את תגית הרימרקטינג מסוג X.
  • אם הגולש רכש שלושה פריטים מסוג טאבלט נקסוס 7 והוא ממדינת מינסוטה והגיע גם מקמפיין מסויים בטוויטר, תריץ קוד רימטרקטינג מסוג Y.
  • כשמישהו לוחץ על קישור שמפנה קובץ PDF תשלח Event לגוגל אנליטיקס.

מדריך וידאו קצר להטמעת גוגל אנליטיקס באתר באמצעות Google Tag Manager