פיירפוקס מחביא מאנליטיקס את מילות המפתח

אם חשבתם שזה שנורא מתסכל שגוגל מסתיר מכם מילות מפתח באנליטיקס ורושם במקומם Not Provided, קרן מוזילה (המפתחת של פיירפוקס) הודיעה על מהלך נוסף ההולך בכיוון הזה. למי שלא מכיר את הסוגייה הזו (וכדאי מאד שיכיר), שיתחיל לקרוא כאן – מה זה Not Provided בגוגל אנליטיקס.

קצת רקע

אני לא יודע באיזה דפדפן אתם עובדים, אבל בפיירפוקס יש סרגל כלים בילט-אין הכולל בתוכו גם תיבת חיפוש שחוסכת לכם את הביקור במנועי החיפוש, וניתן לבצע את החיפוש ישירות מתיבה זו. כברירת מחדל, ולאחר התקנה ראשונית של הדפדפן, מנוע החיפוש הנבחר הוא של גוגל (Google.com) ויש לכם אפשרות לשנות את זה למנוע החיפוש החביב עליכם. בינג למשל, או אפילו וריאציות מקומיות של גוגל (כמו Google.co.il).

לפני כחודש, החליטו במוזילה שמעכשיו גם החיפושים שנערכים משדה החיפוש בדפדפן שלהם, יערכו באופן מוצפן, ובעלי האתרים אליהם מגיעים הגולשים, לא ידעו מה הייתה מילת החיפוש של הגולש. כלומר, אם מישהו מחפש בתיבת החיפוש של פיירפוקס, את המונח "ווב אנליטיקס ישראל" ומגיע לאתר שלי, אני לא אראה את זה בדוח מילות המפתח. אם אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס, כל החיפושים האלו יוצגו תחת הקטגוריה "Not set" אחותה החורגת של Not Provided ושתיהן יחד באו למרר לנו את החיים ולהקשות עוד יותר על מאמצי השיווק.

חשוב לזכור – זה לא משנה באיזה כלי אנליטיקס אתם משתמשים. פיירפוקס פשוט מפסיק לשלוח את המידע הזה הלאה. כמובן שאם תחליטו להחליף את ברירת המחדל  של שדה החיפוש למנוע חיפוש אחר, אז פיירפוקס שולח את המידע. אז מדוע שיתוף הפעולה דווקא עם גוגל?

למה באמת?

יש הרבה תיאוריות שמסתובבות שם בחוץ, והאמת כידוע, איפה שהוא באמצע. הטענה הרשמית היא שמדובר ב Privacy Concerns. במוזילה טוענים שמונחי החיפוש של הגולשים הם מידע פרטי ויש להגן עליו. הטענה הזו היא סוג של ממבו ג'מבו, והיא יצאה בזמנו גם מבית גוגל כאשר הביאו עלינו את ה Not Provided. בזמנו הם טענו את אותו הדבר ומצד שני סיפקו את המידע הזה למפרסמים (!) בסוג של מוסר כפול. ואם גם פיירפוקס חוסמת את המידע על מילות המפתח בחיפושים בגוגל, הרי שמילות המפתח שאתם תראו בדוחות ה Organic Keywords הולכים להצטמצם. אלא אם תפרסמו בגוגל כמובן.

מה האינטרס של מוזילה?

קשה לי לחשוב על אינטרס של מוזילה לשתף עם זה פעולה, אלא אם אתם מחשיבים חוזה שנתי של 300 מליון דולר עם גוגל תמורת הזכות שמנוע החיפוש גוגל יהיה ברירת המחדל בדפדפן. אז הנה המרצע יצא, תוסיפו לזה את ה"מלחמה" של גוגל במקדמי האתרים (עדכוני פנדה ופינגווין) וקיבלתם תוכנית עסקית פר-סה.
לא רק זה, מסופר שמוזילה פנו לגוגל ושאלו אותם אם אפשר להחליף את מנוע החיפוש בגרסה המאובטחת שלו וגוגל אמרו שמצידם אין בעיה. זה הסיפור שתואר ברשת.
לי איכשהו, נשמע מוזר שחברות עם חוזה על 300 מליון דולר בשנה, צריכות לתאר איזושהי חליפת מכתבים מעט מגוכחת בין שני ראשי צוותים. תגידו שסגרתם דיל, מה העניין? האם באמת מדובר במהלך חד צדדי של מוזילה? מסופקני.

האם פייסבוק קשורה לזה?

אני מניח שקראתם על זה, וגם אם לא, אז פייסבוק מתכננת להשיק מערכת פרסום המבוססת על (אל תחזיקו חזק כי תעופו בכל מקרה) היסטוריית הגלישה של הגולשים. מכירים את כפתורי הלייק שיש בכל אתר? אז הרבה דובר על כך שהכפתורים האלו למעשה שולחים את היסטוריית הביקורים שלכם ושולחים את המידע לשרתי פייסבוק. הנושא איכשהו טוטא ונעלם מהשיח, אבל עכשיו, פייסבוק הפכו את הררי המידע שנצבר עלינו, גם כלי פרסומי. אז איך זה קשור לגוגל? לטעמי גוגל, כיתרון ממעלה ראשונה על פייסבוק, רוצה להחזיק קרוב קרוב את המידע על מאפייני החיפוש שלכם ולא לחלק אותו לכל אחד שמסתובב. רוצים לקבל אותו? תשלמו כסף.
כך או כך, תהא הסיבה אשר תהיה, בסופו של דבר, וברגע שמוזילה ישיקו את זה באופן רשמי ומלא, אנחנו נפסיק לראות את מילות מפתח ונאלץ אולי לבקש מהגולשים שלנו לעבור לדפדפנים אחרים, נניח כרום או אקספלורר (אני לא מאמין שאמרתי את זה).

מה אתם חושבים?

נ.ב.: בתמונה למעלה, פנדה אדומה שעל שמה קרוי הדפדפן Firefox ולא שועל אש כמו שנהוג לכנות בעברית.

האם המאמר עזר?
  • המאמר מאת:
    אסף טרפיקנט
    מנכ"ל Quickwin שיווק באינטרנט (קידום, פרסום ומדיה חברתית). מומחה ווב אנליטיקס ושיפור יחס המרה באתר. אוהב את השילוב האופטימלי בין רגש (התנהגות גולשים) וטכנולוגיה (האתר שלכם).

התגובות שלכם

  • מאת יוראי‏:

    מרתק :>

  • מאת רחל סעדיה‏:

    מאמר מרתק – עכשיו אני מתחילה לאהוב את גוגל קצת יותר. ומטרתו של הלייק הייתה ידועה.

  • תודה אסף,

    מעניין מאוד. אז נורה ללקוחות שלנו לשים הודעה בראש דף הבית "לא ניתן לממש את המבצע במידה ואתם גולשים בפיירפוקס מסיבות טכניות…"

    אבל תכל'ס, פיירפוקס זה קהל של מתכנתים בעיקר, לא?

    • מתכנתים? לא יודע. טרום תקופת כרום, פיירפוקס גדל בהתמדה על חשבון אקספלורר וניבאו לו שישלוט על כמחצית משוק הדפדפנים, שהתקרב להיות נכון עד שכרום הגיע. זה אמנם כלי שמפתחים אוהבים אבל זה לא אומר שזה כלי למפתחים

  • מאת ליאורה ש‏:

    מהיכרות עם קהילת הקוד הפתוח, מסופקני אם ארגון כמו מוזילה נוקט בצעד הזה ממניעים כלכליים. קוד פתוח שאף מאז ומתמיד להקנות למשתמשיו פרטיות, אבל כמובן שכמי ששוחק עמוק במי הSEO, זה איום של ממש על הפרנסה.. :/

    • קוד פתוח לא בההכרח שולל ביסודו מניעים כלכליים. גם מלכ"ר מרוויחים לא רע למרות שהם לא מתכוונים. בכל מקרה, עדיין החוזה עם גוגל קיים, וזה אומר שיש כסף במערכת. והוא הולך לאנשהו…


סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.

ווב אנליטיקס ישראל

עשרות אלפי בעלים אתרים, מנתחי אתרים, מנהלי שיווק, מקדמי אתרים ומקצועני ווב - כולם משתמשים בכלי אנליטיקס שונים לנתח את הפעילות באתרים שלהם.

זה המקום ללמוד דברים חדשים, לשמוע על מוצרים, לשתף ולחלוק מידע, לשאול ולענות. אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילה המתפתחת של ווב אנליטיקס ישראל.

תוסף כרום להורדה!

עובדים עם Google url builder על מנת לעקוב אחרי כל הקישורים שאתם מפזרים ברשת? התקינו את תוסף הכרום שפותח על ידנו ומשתמשים בו מעל ל 30,000 איש ברחבי העולם!! לדף התוסף בחנות של כרום

סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.