מקדמי אתרים: מסננים מילות מפתח באנליטיקס? זה אולי מקפיץ לכם את המבקרים וההמרות

על המהלך הכמעט שערורייתי של גוגל, בו הם החליטו להחביא חלק ממילות המפתח המובילות לאתר שלכם, אני מניח שכבר קראתם, אבל השבוע הנושא קיבל מבחינתי תפנית די מעניינת שעלתה לאחר שיחה מעמיקה עם גלעד מעיין, קולגה, לקוח ואיש מקצוע מהשורה הראשונה.

באחד אתרי הלקוחות שגלעד מנהל, חלה במהלך תקופה קצרה עלייה משמעותית מאד במספר ההמרות המגיעות מתעבורה אורגנית. העניין המוזר היה שבאותה התקופה, לא חל כל שינוי במספר ההמרות הכולל באתר. אז מהיכן הגיעו המרות אורגניות נוספות והאם זה בא על חשבון סגמנטציה אחרת של ההמרות, נניח מה PPC או אולי מ Direct Traffic?

מהר מאד נזכרנו שכאשר גלעד אומר "המרות אורגניות", הוא מתכוון להמרות של חיפושים אורגניים טהורים, שאינם כוללים את שם המותג או את שם החברה (Branded keywords). לאט לאט החלו הדברים להתבהר אבל מכאן נמשיך בדוגמא שתפשט את ההסבר.

חברת "שמוציקו" מוכרת ציוד היקפי למחשוב דרך האתר שלה. ביום ממוצע, מנועי החיפוש השונים מניבים לאתר תעבורה אורגנית של 100 כניסות ביום. בשלב מסויים, נבנה במערכת האנליטיקס פרופיל מיוחד שהציג אך ורק תעבורה אורגנית ורק כזו שנבעה מחיפושים שאינם כוללים את שם המותג שמוציקו. כלומר, אם מישהו חיפש בגוגל "שמוציקו מחשבים" והגיע לאתר, אז הכניסה שלו מסוננת לגמרי ואינה מבוטאת בנתונים המוצגים באנליטיקס. בניית פילטר כזה, אגב, מקובלת למדי ובכל מקרה נעשית רק בפרופיל אחד של גוגל אנליטיקס.

לאחר הטמעת הפילטר, הדוחות הציגו כצפוי ירידה ל 60 כניסות ביום (כי 40 כניסות נבעו מחיפושים הכוללים את המילה שמוציקו). עכשיו נניח ש 10% מהתעבורה האורגנית המסוננת מסתיימת בהמרות, קרי, עסקה מוצלחת (Conversion), כך שבכל יום יש 6 המרות.
הכל עבד טוב ויפה, עד שגוגל החליטו להחביא לנו את מילות המפתח.

מעכשיו, כחלק ממדיניות חדשה, גוגל אינם שולחים לכלים הסטטיסטיים את מילות החיפוש שהגולש מקליד בגרסה המאובטחת של מנוע החיפוש. לא מעט אתרים דיווחו שבין 15%-40% ממילות החיפוש של הגולש אינן מוצגות בדוח ה Keywords, ובמקומן מוצג Not Provided המאגד את כל מילות המפתח המוסתרות.

לאחר השינוי של גוגל, התעבורה האורגנית המסוננת לאתר שעמדה על שישים כניסות ביום, החלה באופן מפתיע לעלות בהדרגתיות עד ל 80 כניסות ביום. שמוציקו ידידנו רגיל ל10% אחוזי המרה, לכן גם מספר ההמרות הסופי עלה ל 8 ביום. יפה, לא?

אז זהו, שלא, וחברת שמוציקו נאלצה להמתין עם השמפניה.

אז מה קרה כאן בעצם?

למעשה, בגלל התרגיל של גוגל, הפילטר החמוד שמסתיר מילות חיפוש אורגניות ממותגות לא ממש מצליח לתפקד כשגוגל לא מספר לו איזו מילת מפתח הובילה את הגולש לאתר. אם גולש מחפש את שם החברה בגרסה המאובטחת של גוגל, החיפוש שלו לא ייחסם על ידי הפילטר, והכניסה שלו תיספר באתר תחת Not Provided. ומכיוון שהפילטר אינו מוגדר לזהות את Not Provided, המילה תעבור את המחסומים ותכנס לדוחות ומכאן שתהיה "עלייה" במספר הביקורים האורגניים באתר, ואם יש עלייה, אז יש גם גידול במספר ההמרות הסופיות.

כל מי שמשתמש בפילטר המסנן תעבורה אורגנית ממותגת (Branded keywords), שכאמור הוא די נפוץ ומקובל, יראה עלייה בתעבורה האורגנית ומכאן גם עלייה בהמרות.

מה עושים והאם יש פתרון לזה?

אי אפשר באמת לפתור את זה כל עוד עניין ה Not Provided נשאר. חשבנו על כמה פתרונות, אך רובם לא אסתטיים ולכולם יש חסרונות. גלעד הציע פתרון אגרסיבי למדי. בנוסף לפילטר הקיים (שכאמור לא עובד כעת כמו שצריך), אפשר ליצור פילטר המסנן את כל התעבורה המגיעה ממילת החיפוש Not provided. נכון, Not Provided כולל גם מילות חיפוש טהורות וזה נראה כמו לשפוך את המים עם התינוק. אז מכיוון שאנו אוהבים תינוקות, ננסה אולי לרכך את זה במקצת ע"י תנאי נוסף:

  • Landing page=shmutziko.com
  • Keyword=not provided.

כלומר, לסנן תעבורה המגיעה ממילת מפתח Not Provided וגם שדף הנחיתה (Request URI) הוא דף הבית (או כל דף אחר המהווה דף נחיתה לחיפושי החברה בגוגל). כאמור, שני התנאים האלו צריכים להתקיים יחד.

אם נבנה פילטר כזה, הוא מיד ישפיע על התעבורה לאתר כפי שהיא מוצגת בדוחות ונראה ירידה דרמטית, אפילו יותר ממה שהיה קודם.  מעבר לזה, תהליך בניית פילטר כזה אינו מושלם בלשון המעטה, ואפילו מייגע בכלים הבסיסיים שכלי האנליטיקס נותנים מכיוון שאין ממש יכולת מיידית לסנן שני תנאים בו זמנית. אז מה שאפשר לעשות זה (מכאן והלאה קשקשת טכנית):

  1. לייצר פילטר מותאם אישית המכניס את ה Request uri לשדה user defined.
  2. לייצר פילטר מותאם אישית שני המצרף את מילת החיפוש Not provided לאותו שדה User Defined.
  3. ופילטר שלישי המסנן את כל התעבורה אשר השדה User defined מכיל את הערך – Not Provided+landing page name.
  4. וכמובן לנסות במקום חשוך וסודי ובפרופיל נפרד.
האם המאמר עזר?
  • המאמר מאת:
    אסף טרפיקנט
    מנכ"ל Quickwin שיווק באינטרנט (קידום, פרסום ומדיה חברתית). מומחה ווב אנליטיקס ושיפור יחס המרה באתר. אוהב את השילוב האופטימלי בין רגש (התנהגות גולשים) וטכנולוגיה (האתר שלכם).

התגובות שלכם

  • מאת כפיר‏:

    ממליץ לקרוא את הפוסט של אבינשנש איך להבין מה עומד מאחורי ה-not provided, איך הגולשים מתנהגים, כמו אלו שכתבו את שם המותג, או מילות מפתח גנריות ועוד, http://www.kaushik.net/avinash/google-secure-search-keyword-data-analysis/

    אחרי זה, לנסות לנתח שלושה ארבעה חודשים אחורה באופן חודשי, מה עומד מאחורי הביטויים באתר שמוציקו, מה הפלח הממוצע החודשי של אלו שהקישו "שמוציקו מחשבים" ומה הפלח הממוצע לחודש לאלו שהקישו מילות מפתח גנריות.

    זה יהיה רק מידע משוער, אבל יהיה קצת פחות אפלולי שם בחושך… 🙂

    • כפיר, לטעמי אבינש מציע עבודה רבה מאד ומאד היוריסטית, במיוחד למי שמבצע הרבה שיווק שמתבטא באונליין ומייצר הרבה שינויים באתר. זה טוב באופן חד פעמי לתקופת המעבר (שהסתיימה כבר), אבל מה נעשה עוד שלושה חודשים?

  • מאת יובל‏:

    אני לא בטוח שאתה יכול לקבל ב
    Request uri
    את מילת המפתח כשהגולש מגיע מ HTTPS

    זו בדיוק הסיבה לשינוי באנליטיקס.

  • מאת יובל‏:

    הופ! סליחה, טעות שלי. חשבתי שאתה מנסה לחלץ את המילה מ
    HTTP_REFERER

    (-:

  • מאת יוראי‏:

    פוסט נהדר אסף (וגלעד) – כיף לקרוא ולהעמיק פה על אנאליטיקס.

    ברור לי מה ניסיתם לעשות וזה יפה ומרשים אבל לא ברור לי למה בחרתם לעשות בדרך זו.

    למה לא לעשות פשוט קאסטום סגמנט: 2 תנאים עם אופרטור AND ביניהם. אחד מלקט ביקורים עם מילת החיפוש not provided וערכים מופרדים עם OR ביניהם ושני על אותו עיקרון רק עם עמודי נחיתה מבוקשים.

    ואם תוכל להסביר בבקשה איך בדיוק אתה יוצר קשר בין פילטרים לבין מילת החיפוש שאיתה מגיע הגולש אליך אני אשמח לדעת מאחר ואני לא מבין מה עשיתם בהסבר האחרון:
    אתם מסבירים:

    "לייצר פילטר מותאם אישית שני המצרף את מילת החיפוש Not provided לאותו שדה User Defined."

    רגע, איך אתם יודעים שהgif-request הזה מכיל את מילת חיפוש not provided? – אני אולי לא מבין נכון את מה שהוסבר אבל מהמהלך הזה כל בקשה שתגיע אליכם תחשב ל-not provided…

    • יוראי, not provided מתנהג כמילת מפתח לכל דבר, והרצון הוא להעיף את זה לגמרי. ואם כבר העלית את הנושא, אני בעד לפלטר את כל ה NOT PROVIDED מגוגל אנליטיקס ובא לציון גואל. בלי התחכמויות. זה רעש וכרעש צריך לטפל בו וכל התחכמות אחרת היא יוריסטית ואני לא אוהב יוריסטיקה.
      אגב, אמרתי שאפשר לחשב ולפלטר את זה בהרבה אופנים והצעתי רק אחד מהם.

  • מאת יוראי‏:

    *תיקון קל:
    אחד מלקט ביקורים עם מילת החיפוש not provided ושני מלקט ביקורים עם עמודי נחיתה מבוקשים מופרדים עם OR ביניהם

  • מאת יוראי‏:

    זה באמת נשמע לא רעיון כיף להתעסק עם נתון שלא בטוח בעיניים עצומות


סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.

ווב אנליטיקס ישראל

עשרות אלפי בעלים אתרים, מנתחי אתרים, מנהלי שיווק, מקדמי אתרים ומקצועני ווב - כולם משתמשים בכלי אנליטיקס שונים לנתח את הפעילות באתרים שלהם.

זה המקום ללמוד דברים חדשים, לשמוע על מוצרים, לשתף ולחלוק מידע, לשאול ולענות. אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילה המתפתחת של ווב אנליטיקס ישראל.

תוסף כרום להורדה!

עובדים עם Google url builder על מנת לעקוב אחרי כל הקישורים שאתם מפזרים ברשת? התקינו את תוסף הכרום שפותח על ידנו ומשתמשים בו מעל ל 30,000 איש ברחבי העולם!! לדף התוסף בחנות של כרום

סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.