מהו ה Bounce Rate האמיתי באתר שלכם?

זוכרים מה זה Bounce Rate? אני רוצה להזכיר רק איך זה עובד בדיוק ומהו החסרון הגדול של דרך החישוב שלו בגוגל אנליטיקס.

גולש א' נכנס לאתר שלכם, ל Landing Page כלשהו, וגוגל אנליטיקס מתעד את השעה המדוייקת.
זמן עובר, הגולש גולל למעלה ולמטה, אבל לא מקליק על כלום, לא מגיב, ולא מייצר שום אינטראקציה עם הדף שלכם. חוץ מלזוז, העכבר שלו לא עושה כלום.
הגולש שלנו שוהה בדף עשר שניות, אולי עשרים ויוצא החוצה. אפילו לא השקיע זמן בקריאה. באותו הזמן בדיוק, מגיע גולש ב', לאותו הדף. הגולש הזה פאסיבי באותה מידה אבל הפעם משקיע זמן איכות בקריאת מאמר שכתבתם. מאמר יפה שגוזל כמה דקות טובות מזמנו, אבל גם העכבר והמקלדת שלו נותרים מיותמים ולא מייצרים אינטראקציה עם האתר.

שני הגולשים הללו, סוגרים את הדפדפן או עוברים לאתר אחר (שלא דרך קישור מהאתר שלכם), ולמעשה שניהם לא יצרו אפילו אינטראקציה אחת ויחידה עם האתר שלכם. ברגע שהגולשים יצאו מהאתר, גוגל אנליטיקס למעשה איבד אותם, ואינו יודע כמה זמן הם שהו באתר.

למה הוא לא יודע?

זוכרים שאמרתי שגוגל אנליטיקס מתעד את זמן ההגעה לדף? אז הוא עושה את זה בכל פעם שהגולש עובר מדף לדף, וככה ניתן לחשב את פערי הזמן. אם למשל גולש שלישי הגיע לדף א' בשעה 20:00, ולאחר כמה דקות עבר לדף ב', אז גוגל אנליטיקס מתעד את השעה – 20:07. ככה גוגל יודע שגולש ג' שהה 7 דקות בדף א'. ככה עובדים אגב, כל כלי האנליטיקס.

אבל מה קורה עם גולשים א' ו-ב' שלנו? אם אין דף שני איך גוגל יודע כמה זמן הם שהו בדף? אז נכון, גוגל לא יודע להגיד את זה, ולכן שני הגולשים הללו נחשבים גולשים מוקפצים, כלומר Bounced. הגיעו, הסתכלו, יצאו. שני הגולשים הללו מרכיבים את מה שנקרא Bounce Rate = מספר הגולשים שצפו בדף אחד לחלק מספר הגולשים הכללי באתר.

(אגב, אנקדוטה גדולה, תחשבו על זה ואכתוב על זה בקרוב: אם גוגל אנליטקיס לא יודע כמה זמן הם שהו בדף האחרון שלהם באתר…אז איך הוא מחשב Time On Site?)

זה לא פייר. גולש ב' השקיע מלא זמן באתר!

נכון, גוגל אנליטיקס לא סופר אותו. וכאן אנו באים לעזור לו.
זוכרים שאמרתי ששני הגולשים היו פאסיביים נורא ולא עשו כלום עם העכבר והמקלדת? אז מה היה קורה אילו היינו מדמים פעילות כזו, שלמעשה תגיד לגוגל אנליטיקס – תראה, הגולשים הללו פעילים!

נשמע מסקרן, איך זה עובד?

הטריק הוא לייצר Event בגוגל אנליטיקס. Event הוא ספירה של אירוע כלשהו בדף. למשל הקלקה, הורדה של קובץ או כמעט כל דבר אחר שאתם יכולים לחשוב עליו. כאשר Event נספר, אז מבחינת גוגל אנליטיקס התרחשה כאן אינטראקציה. ואם יש אינטראקציה – אז זה לא נחשב Bounce אם הגולש יוצא אחרי דף אחד בלבד.
אנו הולכים לייצר עכשיו Event אוטומטי המתרחש פעם אחת לאחר X שניות מרגע הכניסה לאתר. נניח 15 שניות. נסביר בדוגמא:
גולש א' נכנס לאתר, ויוצא אחרי 13 שניות. בתוך ה 13 שניות האלו לא קרה כלום באתר. הגולש לא יצר אינטראקציה וגם ה Event שיצרנו לא הספיק לפעול. הגולש הזה, נספר ב Bounce rate.
גולש ב' נכנס לאתר, שוהה בו שלוש דקות ויוצא החוצה. הגולש הזה לא נספר כגולש מוקפץ (Bounced) כי כבר 15 שניות אחרי שהוא הגיע, אני הפעלתי Event ו"הערתי" את גוגל אנליטיקס.

איזה ערך לבחור? מה שנראה לכם הגיוני לאתר שלכם. עשרים שניות זה די והותר אבל גם עשר יכול להיות מספיק. תנסו ותראו.

איך מטמיעים את זה?

הולכים לקוד של גוגל אנליטיקס שהטמעתם באתר, ומחפשים את השורה שכתוב בה:

 _gaq.push(['_trackPageview']);

מיד אחריה מעתיקים את השורה הבאה, המציינת ספירה של 20 שניות (שזה 20000 מילי-שניות)

setTimeout('_gaq.push([\'_trackEvent\', \'NonBounced\', \'Over 20 seconds\'])',20000);

אם לא מצאתם את השורה ההיא, כנראה אתם עובדים עם גרסת קוד ישנה יותר של גוגל אנליטיקס, ואתם צריכים להוסיף את השורה הבאה:

setTimeout('pageTracker._trackEvent(\'NonBounced\', \'NonBounced\', \'Over 20 seconds\')',20000);

ועכשיו מחכים לתוצאות. מכיוון שאנו מכינים את המתכון מבעוד מועד, ככה זה נראה לאחר שבוע הרצה עם ערך של 20 שניות.

שימו לב, מה שקרה זה שה Bounce Rate ירד מכיוון שיש הרבה גולשים שצפו בדף אחד בלבד אבל שהו יותר מעשרים שניות (תסתכלו על השעון ותראו כמה זה עשרים שניות. לא מעט…), ולכן הם לא נספרו.

אגב, אני ממליץ לעשות את זה לתקופת נסיון ולשחק עם ערכים שונים. זו לא חוכמה לתת מספר נמוך, ולצהול על זה שהגרפים ירדו, כי זו לא המטרה, אבל אם גם אחרי שנתתם עשר שניות, וה Bounce Rate לא ירד כמצופה, אז יש בעיות אחרות לטפל בהן באתר. נסו לחשוב מהו ה Bounce שהייתם מצפים לקבל בבלוג, באתר מסחרי, בטראפיק שמגיע מפעילות SEO או דפי נחיתה מתומצתים לקמפייני PPC, והמשיכו משם.

האם המאמר עזר?
  • המאמר מאת:
    אסף טרפיקנט
    מנכ"ל Quickwin שיווק באינטרנט (קידום, פרסום ומדיה חברתית). מומחה ווב אנליטיקס ושיפור יחס המרה באתר. אוהב את השילוב האופטימלי בין רגש (התנהגות גולשים) וטכנולוגיה (האתר שלכם).

התגובות שלכם

  • מאת liron‏:

    מעניין מאוד, החכמתי!

  • מאת כפיר‏:

    אהבתי, אנסה ואדווח את הנתונים.

  • מאת אריה‏:

    מה קורה עם גולשים שרק עוברים ללשונית אחרת, מדברים בטלפון, הולכים לשרותים, כותבים מייל ולא באמת מתעמקים בעמוד. גם לגביהם ה event ייספר.
    צריך להבין שהנתון של זמן שהיה הוא נתון בעייתי ולכן יש להתייחס אליו בחשדנות גדולה אם בכלל. הייתי משתמש בטקטיקה הזו בזהירות רבה ורק למטרות מאוד מוגדרות

    • אריה, כאן אנו מדברים על Bounce rate ולא זמן שהייה, והספירה של ה Event מתבצעת פעם אחת בלבד, לאחר X שניות.
      עם או בלי קשר לזה, ברור שזמן שהייה מושפע גם מאלו שנוטשים את המחשב. זה רעש לבן שמובנה בכל כלי האנליטיקס אם תרצה או לא תרצה – זה שם. מצד שני, זמן שהייה לא סופר את הדף האחרון. זה לא מדד מדוייק כמו רוב המדדים ולכן צריך להסתכל על המגמה שלו ופחות על המספר המדויק.
      אגב, אם כבר זמני שהייה, באותה הדרך של חישוב ה Bounce rate, אפשר לדאוג שה EVENT יתרחש כל עשר שניות על מנת לחשב את זמן השהייה באופן יותר מדוייק.
      מטרות מוגדרות זה תמיד נכון וחשוב. מעבר לזה, צריך להתייחס למגמת הנתונים ולא לנתונים עצמם באופן פדנטי.

  • מאת יוראי‏:

    אחלה פוסט אסף, הסברת את הנקודה הכי טוב שאפשר…

    בנוגע לקוד JS אני ממליץ בחום לרשום אותו כך:

    setTimeout(function(){
    _gaq.push(['_trackEvent', 'NonBounced', 'Over 20 seconds']);
    },20000);


סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.

ווב אנליטיקס ישראל

עשרות אלפי בעלים אתרים, מנתחי אתרים, מנהלי שיווק, מקדמי אתרים ומקצועני ווב - כולם משתמשים בכלי אנליטיקס שונים לנתח את הפעילות באתרים שלהם.

זה המקום ללמוד דברים חדשים, לשמוע על מוצרים, לשתף ולחלוק מידע, לשאול ולענות. אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילה המתפתחת של ווב אנליטיקס ישראל.

תוסף כרום להורדה!

עובדים עם Google url builder על מנת לעקוב אחרי כל הקישורים שאתם מפזרים ברשת? התקינו את תוסף הכרום שפותח על ידנו ומשתמשים בו מעל ל 30,000 איש ברחבי העולם!! לדף התוסף בחנות של כרום

סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.