סמארטפון אנליטיקס – מדידת גרסאות מובייל של אתרים

אין צורך להכביר מילים על מגמות השימוש בסמארטפונים ועל החדירה המטאורית שלהם לצרכנים. גם יצרני התוכן ובעלי האתרים מבינים שעל רובם מוטלת האחריות ואף החובה לספק חווית משתמש טובה יותר על ידי כך שיספקו גרסה המותאמת לסמארטפונים.

במחקר מקיף שנערך לאחרונה ע"י Audit Bureau of Circulations, פורום מקצועי של סוכניויות פרסום וגופי התקשורת המובילים בארה"ב וקנדה (בעיקר עיתונים ומגזינים) נתברר כי 81% מהמוצאים לאור האמריקאים, ו 65% מהקנדים, טוענים שיש ערך ליצירת גרסת מובייל לתוכן. רובם חושבים שיצירת גרסת מובייל גם תגדיל את מספר הכניסות לאתר ו 60% מהם עוסקים בהיבטים אסטרטגיים של גרסאות המובייל של התוכן.
בנוסף, חברת המחקר ABI העריכה שתשלומים דרך סלולריים יצמחו ל- 119מליארד דולר בשנת 2015. תוסיפו לזה את מגמת הרכישות והכיוון ברור.

לפני האנליטיקס – מה מאפיין אתר מובייל?

רק כדי למנוע אי הבנות, לא מדובר באפליקציות מובייל אלא בגרסאות מובייל של האתר שלכם. גרסת המובייל יכולה להיות שטחית או מעמיקה בהתאם לצרכים, קהל היעד ומורכבות האתר. בדרך כלל השינוי הוא חיצוני בלבד, כלומר התוכן נשאר זהה, אבל רק המעטפת העיצובית שלו (למשל, שינוי ב CSS בלבד) משתנה ומותאמת לסמאטרפונים. כאשר גולש מגיע לאתר דרך סמארטפון, הדפדפן מזהה מיד שיש גרסה מותאמת למובייל ומציג לו אותה. בדרך כלל נותנים למשתמש אפשרות לחזור לתצורה המלאה והמסורתית של האתר. בנוסף, ניתן להעלים תכנים מסויימים ולהשאיר את אלו שרלוונטים.

מעבר לזה, ייתכן ותהליכים שלמים יצטרכו להשתנות (למשל תהליכי סליקה או רישום) על מנת לספק לגולש חווית גלישה מהודקת יותר. ישנם גם אתרי מובייל המכילים תכנים שונים לחלוטין המותאמים במיוחד לצרכני המובייל.

כיצד מודדים פעילות באתר מובייל ולמה זה מצריך התייחסות מיוחדת?

סמארטפונים ובעיקר דפדפנים בסמארטפונים סובלים מכמה בעיות מובנות אשר לעיתים מקשות על כלי האנליטיקס לקבל את כל המידע אליו הייתם רגילים לקבל מאתרים רגילים. אני מזכיר גם שחוץ מאייפון ומכשירי אנדרואיד יש לא מעט מכשירים אחרים שמוגדרים כסמארטפונים אך מוגבלים יותר מבחינת ביצועי הדפדפן.

  • pop-ups – מסכים שקופצים פתאום למשתמש ואפילו פתיחת קישורים בחלונית נפרדת (Target="_blank") לא נתמכים ע"י חלק מהדפדפנים ואם כן הם עלולים ליצור בלבול אצל המשתמש אשר עובד עם מסך מוגבל ממילא.
  • לחלק מהדפדפנים בסמארטפונים יש בעיה ביצירה וקריאת Cookies, שהם הליבה של מערכות האנליטיקס.
  • תמיכה ב Java Script – חלק מהדפדפנים לא תומכים בכלל וחלק באופן חלקי. אצל משתמשי בלאקברי, ייתכן וקוד האנליטיקס לא ירוץ בכלל בגלל מדיניות החברה שבאופן גורף מונעת ריצת Java Scriptבכל המכשירים שברשותה.
  • מגבלות תוכנה של מערכת ההפעלה או ספקי התקשורת – לפעמים מידע סטנדרטי שנשלח מהדפדפנים (http referrer) נחסם ולא נשלח מספארטפונים מה שמאלץ להשיג את המידע באופן עקיף אם בכלל.

תוסיפו לזה מאות דגמי סמארטפונים, עשרות גרסאות של מערכות הפעלה, מגבלות חומרה ותוכנה ודפדפנים שונים, וקיבלתם מנגנון מסורבל למעקב המצריך התאמות מיוחדות. על מנת להקל עליכם, גוף התקנים W3C, פיתח מנוע הבודק האם גרסת המובייל שלכם עומדת בתקנים. מומלץ לבדוק ולראות אילו שגיאות עולות אבל אני לא רואה צורך להגיע לציון 100, אלא יותר להתרשם מהבעיות שגרסת המובייל טרם עונה עליו.

איך מתקינים קוד אנליטיקס באתר מובייל?

רוב מערכות האנליטיקס המתקדמות מאפשרות לכם להטמיע בגרסת המובייל קוד אנליטיקס שונה שפותר את רוב המגבלות כולל קריאת נתונים מדפדפנים שלא מפעילים Javascript, לחסוך קריאות לשרת, ולאסוף את אותם הנתונים שהייתם רגילים אליהם במחשבים שולחניים.
בגוגל אנליטיקס ההטמעה לוקחת כמה דקות אבל זה דורש הבנה של ארכיטקטורת האתר, וצריך להזהר שגם הקוד הרגיל וגם קוד המובייל לא יופיעו ביחד בגרסת המובייל וירוצו במקביל. בשלב זה מומלץ להתייעץ עם החברה או המפתח שיצר לכם את גרסת המובייל על מנת שלא תטעו.

אגב, לא משנה עם איזה כלי אנליטיקס אתם עובדים, מומלץ לייצר פרופיל חדש ונפרד לגרסת המובייל. הרגלי השימוש של הגולשים במובייל שונים לחלוטין מאתרים רגילים וזה הזמן לגלות מאיפה מגיעה תעבורה, מי מחפש ומגיע אליכם ממנועי חיפוש במובייל, מאיזה טלפונים הם גולשים (מערכת הפעלה, סוג, גודל…) ומה הם עושים בדיוק.

ומה כאן?

"ווב אנליטיקס ישראל" מבוסס על מערכת הניהול וורדפרס, והוחלט להשתמש בתוסף בשם WPTouch אשר מייצר גרסת מובייל לאתרי וורדפרס. ההתקנה מהירה למדי ויש הרבה אפשרויות התאמה אישית, אך נאלצתי להתאים את התוסף לשפה העברית (קרי, ימין לשמאל) וגם תרגמתי את מסכי המערכת לעברית על מנת שלא יופיעו כפתורי ניווט באנגלית. זה עוד לא 100% מושלם אבל זה מאד קרוב. עם זאת, התוסף מצוין ושווה את מחירו (39$ נכון להיום).

אם התקנתם את WPTouch או כל תוסף אחר שעושה עבודה דומה, אין לכם למעשה גרסת מובייל מבודדת שיושבת על דומיין ייחודי, ולכן אם תרצו לבדוק את גרסת האתר בכלי של W3C שהצגתי מקודם, עליכם לפעול על פי ההנחיות הבאות:

  • הפעילו דפדפן ספארי.
  • בתפריט העליון חפשו Develop ולאחר מכן User Agent ובחרו Mobile Safari 3 – iPhone.
  • לאחר מכן הכנסו לאתר שלכם, וראו איך האתר שלכם נראה באייפון.
  • קליק ימני על איזור "ריק" באתר ובחרו View Source המצגי את כל הקוד של דף הבית. העתיקו את כל הקוד המוצג לכם (Ctrl+C).
  • הדביקו (Ctrl+V) את הקוד המועתק לתוך לכלי האבחון W3C כאן.
  • לחצו על Check וקבלו את הציון של האתר בין 0 ל 100. אנחנו קיבלנו נכון להיום ציון 36 ואנו עובדים על לשפר את הציון כלל שנוכל. שימו לב שציון כזה לא בהכרח מפריע לאתר להיות מוצג באופן תקין או לפגוע איכשהו בחווית המשתמש באופן מופגן, זה רק אומר שזה לא סטנדרטי במיוחד.

אגב, אם עוד לא השתכנעתם שצריך גרסת מובייל לאתר, שימו לב לקטע הוידאו הבא מבית גוגל:

האם המאמר עזר?
  • המאמר מאת:
    אסף טרפיקנט
    מנכ"ל Quickwin שיווק באינטרנט (קידום, פרסום ומדיה חברתית). מומחה ווב אנליטיקס ושיפור יחס המרה באתר. אוהב את השילוב האופטימלי בין רגש (התנהגות גולשים) וטכנולוגיה (האתר שלכם).

התגובות שלכם

  • מאת יוראי‏:

    אחלה פוסט!


סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.

ווב אנליטיקס ישראל

עשרות אלפי בעלים אתרים, מנתחי אתרים, מנהלי שיווק, מקדמי אתרים ומקצועני ווב - כולם משתמשים בכלי אנליטיקס שונים לנתח את הפעילות באתרים שלהם.

זה המקום ללמוד דברים חדשים, לשמוע על מוצרים, לשתף ולחלוק מידע, לשאול ולענות. אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילה המתפתחת של ווב אנליטיקס ישראל.

תוסף כרום להורדה!

עובדים עם Google url builder על מנת לעקוב אחרי כל הקישורים שאתם מפזרים ברשת? התקינו את תוסף הכרום שפותח על ידנו ומשתמשים בו מעל ל 30,000 איש ברחבי העולם!! לדף התוסף בחנות של כרום

סודות האנליטיקס

המדריך ששום מקצוען אנליטיקס לא מתחיל לעבוד בלעדיו.
בהורדה הינך מצטרף לרשימת התפוצה שלנו. תוכל להסיר את עצמך מהרשימה בכל עת.